Svullen mellan ganascherna.

bigganl

Trådstartare
Vad kan det bero på när en häst svullnar mycket mellan ganascherna? Hästen i fråga är ett äldre halvblodssto (25 år) hon visar inga tecken på obehag. hon är pigg och verkar nöjd med tillvaron. Svullnaden dör upp för 2 veckor sedan precis innan betessläpp. Hon verkar inte påverkad över huvud taget, men svullnaden är rejäl och kvarstår. Vad kan det vara? (Första dagarna gick svullnaden från hakan och upp mot öronen. Nu är den som sagt mellan ganascherna)

Sv: Svullen mellan ganascherna.

Min gammling- 20 år svullnade också upp mellan ganascherna i samband med betes släpp. Jag tror att det har med betet att göra. det är bara en av fyra hästar som svullnat. Har nu gått på bete i tre veckor och är fortfarande svullen men mår för övrigt mycket bra.

Kl*

Hästar kan bli svullna mellan ganascherna när man släpper de på betet efter vintern, då beror de på att de inte är vana vid att tugga så mycket och de svullnar upp.

Nej det här dök upp ett par dagar innan vi släppte dem på det stora betet. Vi har gräs i hagarna hemma också så de hade ätit gräs i ett par månader innan det här dök upp. Inget ändrat foder eller annat när svullnaden dök upp. Därför är jag som ett frågetecken:confused:

det sitter lymfkörtlar mellan ganacherna, när de svullnar kan det bero på en förkylning eller något virus i kroppen.
själv trodde jag att min häst skulle dö i cancer första gången jag märkte att han hade en knöl där :angel: men efter några dagar gick svullnaden ner och han blev i samband med det bättre.

så det kan vara vad som helt som påverkar att lymferna svullnar men jag tror absolut inte att du ska vara orolig, seom hästen har några andra symptom.
såg nu att du skrev att du inte såg några andra symptom, hon kanske helt enkelt har något litet virus i kroppen som lymferna tar hand om.

Ja jag har inte tyckt det varit något att oroa sig för eftersom hästen inte verkar påverkad. Det är inte min häst det gäller utan en inhyrd. Jag blev bara mer fundersam när jag såg att det inte gått ner än. Det är ändå drygt 2 veckor hon varit svullen. Men så länge hästen verkar må bra är det nog ingen fara. (Hon är ju gammal också så lite extra omsorger får man ha.)

Det är ju inte säkert att det handlar om lymfarna, de knölarna som dyker upp under sommaren är allt för välbekanta för mig. En av mina hästar får det varje år, i början av våren när det kommer lite grönt som man kan leta efter och finns kvar till det från marken tar slut.

Detta har kollats flera gånger av veterinär, och man har konstaterat att vissa hästar är bara "sådana" utan att det är av skada.

Jag fick lära mig att känna skillnad på lymfarna och dessa knölar den sommaren damen hade erlichea, för att känna dem måste man in under ganaschen och jag antar att de knölar du menar sitter mellan.

Ja de sitter emellan. Hon är så svullen att det inte finns något mellanrum mellan ganascerna alls. Snarare att det buktar lite utåt. Svullnaderna är ganska mjuka. Hon är alltså 25 år och har aldrig haft detta innan. Hästarna har gått i hagen och norpat gräs sen det började växa i våras, så gräset är hon van. Den här svullnaden dök upp 3 dagar före midsommar. Inget foderbyte eller annat. Allt var som vanligt. Vi släppte sedan hästarna på stort bete 2 dagar efter svullnaden kommit. Ägaren håller koll på henne men lite underligt tycker jag det är ändå. Såg i andra trådar att det tydligen kan vara svullna spottkörtlar. Men varför svullnar de i så fall? Det måste ju finnas en orsak någonstans.
(men så länge hästen verkar opåverkad ska jag inte oroa mig alltför mycket kanske)

Det är nog väldigt olika, på min häst noterade jag att hon blev orkeslös och seg. När den damen blir seg så måste man börja undra, kontaktade därför veterinär som ansåg att vi skulle avvakta lite. Något lite senare såg jag att hon såg stel ut när hon gick, även då ville man från klinikens sida avvakta eftersom man först trodde att hon fått en mindre sträckning. I just hennes fall upptäcktes aldrig någon feber, till slut blev jag så pass förbaskad att jag krävde ut en veterinär för blodprovstagning. Efter tre försök lyckades man få ett prov som gick att testa på, och det visade sig alltså att hon hade erlichea. Man satte inte in någon behandling, eftersom man ansåg att den akuta fasen var över. Hon fick självläka, jag fick Beviplex att injicera till hennes ömma muskler samt finadyn som smärtstillande. Senare blev man tvungen att ge henne Hippotrim för en luftvägsinfektion som uppstod som biverkning pga hon stod alldeles för mycket stilla.

Tack för informationen. Det är ett ganska långt förlopp alltså innan hästen är ¨återställd. Blir hästen helt återerställd eller kan de få men efter en infektion? Det är ju mycket fästingar nu så sånt här kan vara bra att veta lite mera om känner jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 384
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 775
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka