Svullen mankam

Elute

Trådstartare
Min ponny har gått på ett bete han inte riktigt tålde. Han samlade på sig vätska i kroppen, ffa i mankammen som känns "skvalpig", lite som en vattenballong, men vad beror detta på?. Fångkänning har jag gissat på fast utan att det har satt sig i hovarna. Han går utan skor och rör sig normalt, trots att vi kör på rusväg så är han inte hovöm. Han går nu i annan hage med annat gräs och hötillskott men vätskan i mankammen försvinner inte. Är det någon som har varit med om liknande? Hur lång tid tar det innan mankammen blir normal igen?

Han är en 12årig shettis i normalt hull.

Sv: Svullen mankam

Svullen mankam är ett symptom vid sommareksem, ibland den enda synliga yttringen om de inte kliat av sig så det syns i manen.

Svullen mankam är inte en riskfaktor för fång. Det är det däremot om en fet häst lagrar in fettet i vissa delar av kroppen t ex i nacken. HH

Sv: Svullen mankam

Tack för svar.

Så det kan alltså röra sig om "eksem" fast han inte har några tendenser till att klia sig? Det är ju förstås mycket knott, blinningar och annat.

Men svullnaden ser ut som en rejäl "fettnacke" fast den är vätskefylld, så överdelen av halsen har blivit närapå den bredaste delen av hela halsen.

Veterinärassistent jag talade med visste inte riktigt, men när jag frågade om insektsreaktion så trodde också hon att det ev kunde vara det. I kombination med betet.

Vi får se hur det går. Ponnyn mår bra iallafall.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 319
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 851
Senast: skuggi
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar