Sv: Svullen mankam?
Det här var intressant... Vet du något mer om denna stärkelseöverkänslighet? Om den är något liknande den kolhydratöverkänslighet fånghästar kan ha t ex?
Jag hittade ditt inlägg strax efter att jag gjort ett inlägg i en fångtråd, just om att jag funderade över sambandet mellan fång/sommarexsem/luftvägsproblem som jag funnit hos vissa hästar. Därför var det extra intressant att läsa om din hästs stärkelseöverkänslighet och hur den yttrar sig. Du får gärna komma med mer information om hur det yttrar sig, hur ni upptäckte det osv.
Självklart kan jag det
När vi köpte min häst var hon fyra år och stod hon i ett stall nära kusten och gick på ett vanligt, men ganska ordentligt, men magert bete. Hon hade väl alltid kliat sig lite i sin svans, dock inte mer än vad vilken häst som helst brukade göra. När vi sedan flyttade henne till ett stall innåt land så började hon klia sig mer till nästa sommar och vi antog att hon mådde dåligt av knotten, för där hon stod innan fanns inte ett endaste litet knott, så vi täckade henne och använde diverse feta salvor och flugmedel som t.ex. horsol och switsch, dock utan vidare resultat. Hon blev tjock i mankammen och kliade sig i svansrot och längst ned i mankammen, i området kring manken. Den sommaren var vi ganska förbryllade, för hon uppträdde mycket trött och var väldigt orkeslös. När hon togs in på dagarna tog hon sin chans att ligga ned och sova i sin box. Vi var oroliga, men när vi kom i kontakt med en bekant via klubben fick vi reda på att hennes häst (som är ett halvsyskon till vårat) led av samma problem, dock mycket värre. De hade också problem med att finna orsaken tills de skickade ett blodprov till ett labb i Tyskland, de fick tillbaka provsvar och hästen fick diagnosen stärkelseöverkänslig. Så nu är våran bekant väldigt påläst inom detta ämnet o hon hjälpte oss att få en nystart med våran häst som omedelbums fick en ny foderstat med stärkelsereducerat, risbaserat foder (fångfoder, hon ska även på mjölksyretabletter vilket är det samma som superkoncentrerad a-fil och naturmineraler som ska vara vårande för huden) som även är superkoncentrerat, vilket gör att min häst endast behöver 2.5-3 dl mat per måltid när hon går för full maskin. En häst som är överkänslig mot stärkelse är nämligen känslig i sin mage och därför ska magen arbeta med så lite fodermängd som det är möjligt åt gången och dessutom ska maten vara mild och snäll mot magen (ris är väldigt milt). En stärkelseöverkänslig häst mår inte dåligt av att äta hö, så det kan hon käka hur mycket hon vill utav. Men säd, betfor och liknande är förbjudet. Som sagt är en stärkelseöverkänslig häst känslig i sin mage och tål inte för mycket gräs, dock är det inte bara mängden gräs som är det avgörande utan även hur länge de betar för magen behöver nämligen vila mellan ätandet. Min häst kan gå ute ca 5 h i sträck o sedan gå in, bli riden och sedan gå ut en liten stund till på kvällen för då har ju magen hunnit återhämta sig från det förra "passet". Det är fortfarande lite utav ett mysterium vad gäller detta dilemma... Man kan även ge hästar med detta problem ringormsvaccin eftersom att när det bildas tjockhet i mankammen bildas även en svampinfektion. Min häst fick detta vaccin och fjällade då otroliga mängder gammal hud och var som ett levande dammoln ett tag, så jag tror det hade effekt. Jag tror att det som gör att det kliar i manen är när det bildas flagor i huden (av vilken anledning vet jag inte riktigt, men om jag inte har fel för mig så är det gör att det bildas tjocka hudlager i samband med allergin) som lossnar och då bildas i sin tur som små sår, därför tvättar vi man och svans ungefär var annan dag med mjukgörande schampoon, t.ex. tea tree oil, lactasyd (savning?) och ett speciellt mjällschampoo från apoteket. Vi ska även testa ett speciellt rosmarinschampoo (tror det var rosmarin) som egentligen är för människor, men som funkar lika bra på hästar. Vi kommer att använda eksemtäcke på min häst när knotten kommer just för de inte ska passa på att sätta sig i det hudområde som är lite extra känsligt, där huden lätt bildar sår och fjällar. Jag upplever inte att min häst får kli i hela manen utan bara i speciella områden kring manke och ungefär 10 cm upp i mankammen än så länge, men nu är vi väl förberedda inför iår och tänker vara nogranna så det inte blir mer.
Jag kan inte så mycket om fånghästar, men det jag vet är att en fånghäst inte ska gå på vanligt foder med t-ex- korn och havreblandningar. Rätta mig om jag har fel, men fånghästar ska väl inte äta så mycket hö heller. Jag tror skillnaden sitter där, litegrann då stärkelseöverkänsliga hästar inte har ont av hö.
MVH Pluppalot