Svullen mankam?

E

Elviramax

Har min häst nu för andra sommaren.

Förra sommaren upptäckte jag att hon hade kraftig man o svansklåda, med tiden blev jag övertygad om att det var överkänslighet mot knott. Hon hade också väldigt ont av flygfän och viftade och stampade alltid mycket mer än hästkompisarna. Jag inhandlade flugtäcke och gjorde egen flugspray. Tvättade hela henne i grönsåpa 1 gg/v samt smorde mankam o svans-rot med olja några ggr/v. Detta fungerade ganska skapligt.

Nu vill jag mota olle i grind... Ska testa switch i år, så det ligger på.

I det fina vädret som var nu i helgen släppte vi på bete. En dag när jag skulle rida fick jag för mig att hennes mankam svullnat, eller nåt för "dom där vecken" som går ner mot halsen blev fler och mer markanta. Dock hade hon ingen klåda, och hon var inte "flagig"/torr i mankammen. I och med detta påbörjade jag flugtäckessäsongen.

Nu spekulerar jag i vad som kan vara orsaken till just den svullna mankammen. Solen, knotten eller nåt hon äter. Tips? Erfarenheter?

Sv: Svullen mankam?

exemhästar blir så där, ibland pricis när klådan börjar och på vissa när dom börjat skubba. vissa kan svullna upp med "bullar" och "veck" även i svansen. min erfarenhet är att det igentligen bara är exemtäcket som skyddar/hjälper (har själv en exemponny, och har haft 2 tidigare) använder oxå flusa på alla hästarna samt renons dagligen.

tvättar exemponnyn i hexocil med jämna mellanrum.

Jag har haft dels en ponny och en islandshäst som varje år svullnade i sina mankammar men det blev aldrig något mer utav det. Båda dessa hästar hade dock aldrig kliat sig som din verkade ha gjort förra sommaren.
mvh C

Svullen mankam är ett tydligt tecken på överkänslighet, främst mot bitande insekter. Detta blev du tydligen varse om förra sommaren, då hästen uppvisad som du skriver.

Förra sommaren upptäckte jag att hon hade kraftig man o svansklåda

exemhästar blir så där, ibland pricis när klådan börjar och på vissa när dom börjat skubba. vissa kan svullna upp med "bullar" och "veck" även i svansen. min erfarenhet är att det igentligen bara är exemtäcket som skyddar/hjälper (har själv en exemponny, och har haft 2 tidigare) använder oxå flusa på alla hästarna samt renons dagligen.

tvättar exemponnyn i hexocil med jämna mellanrum.

Aha, det förklarar saken... tur då att jag såg det i tid. Hon verkar fortfarande inte ha fått klåda iaf, tack och lov. Täcket är på så klart. Fast då hjälpte inte switchen så bra - synd!

Har min häst nu för andra sommaren.

Förra sommaren upptäckte jag att hon hade kraftig man o svansklåda, med tiden blev jag övertygad om att det var överkänslighet mot knott. Hon hade också väldigt ont av flygfän och viftade och stampade alltid mycket mer än hästkompisarna. Jag inhandlade flugtäcke och gjorde egen flugspray. Tvättade hela henne i grönsåpa 1 gg/v samt smorde mankam o svans-rot med olja några ggr/v. Detta fungerade ganska skapligt.

Nu vill jag mota olle i grind... Ska testa switch i år, så det ligger på.

I det fina vädret som var nu i helgen släppte vi på bete. En dag när jag skulle rida fick jag för mig att hennes mankam svullnat, eller nåt för "dom där vecken" som går ner mot halsen blev fler och mer markanta. Dock hade hon ingen klåda, och hon var inte "flagig"/torr i mankammen. I och med detta påbörjade jag flugtäckessäsongen.

Nu spekulerar jag i vad som kan vara orsaken till just den svullna mankammen. Solen, knotten eller nåt hon äter. Tips? Erfarenheter?

Jag har en new forestponny som lider av ärftlig stärkelseöverkänslighet som vi fram tills i höstas trodde var knottexem. Vi hade täckat henne hela sommaren och noga smörjat man o svans med b.l.a. Helosan o andra salvor och det lindrade litet, men stoppade inte klådan. Vi använde även switch men jag upplevde inte att det hjälpte då eftersom att det är kemikalier i och inge vidare bra om man har en känslig hud.

Stärkelseöverkänslighet är som allergi mot gräs, oftast är hästarna känsliga i magen (är din häst ibland dålig i magen?) som inte fixar allt sockersprängt gräs vilket på något vis leder till en allergisk reaktion som orsakar kliande. För att lindra detta ska man alltså låta hästarna ta avstånd från gräs, men det är inte bara mängden gräs som är avgörande utan också tiden som de betar då en känslig mage behöver vila från gräset imellanåt. Min häst brukar gå ute en fem timmar, sen är hon inne och kommer ut någon timma till på kvällen.

Min häst var också väldigt uppsvullen i mankammen förra sommaren. Jag tänkte på detta eftersom att det verkade som att din häst blev sämre när den släpps på bete. Hon var väldigt tjock och bullig och hela altet fick nästan lite tjurnackestuk, eller vad man ska säga. Hon blev också tröttare än vanligt och betedde sig nästan som om hon var sjuk. Nu går min häst på stärkelsefritt foder, mjölksyretabletter (för magen) och naturmineraler som ska vara vårdande för huden, vi badar av hennes man ungefär varannan dag med lactasyd (stavning?), tee treeoil schampoo eller ett speciellt mjällschampoo för man och svans för att ta bort kliande flagor och vårda hårbotten. Nu klarar hon sig bra och ska sen gå med exemtäcke på kvällarna för att knotten inte ska sätta sig i mankammen då den är lite ömtålig.
MVH pluppalot

Det här var intressant... Vet du något mer om denna stärkelseöverkänslighet? Om den är något liknande den kolhydratöverkänslighet fånghästar kan ha t ex?

Jag hittade ditt inlägg strax efter att jag gjort ett inlägg i en fångtråd, just om att jag funderade över sambandet mellan fång/sommarexsem/luftvägsproblem som jag funnit hos vissa hästar. Därför var det extra intressant att läsa om din hästs stärkelseöverkänslighet och hur den yttrar sig. Du får gärna komma med mer information om hur det yttrar sig, hur ni upptäckte det osv.

Det här var intressant... Vet du något mer om denna stärkelseöverkänslighet? Om den är något liknande den kolhydratöverkänslighet fånghästar kan ha t ex?

Jag hittade ditt inlägg strax efter att jag gjort ett inlägg i en fångtråd, just om att jag funderade över sambandet mellan fång/sommarexsem/luftvägsproblem som jag funnit hos vissa hästar. Därför var det extra intressant att läsa om din hästs stärkelseöverkänslighet och hur den yttrar sig. Du får gärna komma med mer information om hur det yttrar sig, hur ni upptäckte det osv.

Självklart kan jag det;) När vi köpte min häst var hon fyra år och stod hon i ett stall nära kusten och gick på ett vanligt, men ganska ordentligt, men magert bete. Hon hade väl alltid kliat sig lite i sin svans, dock inte mer än vad vilken häst som helst brukade göra. När vi sedan flyttade henne till ett stall innåt land så började hon klia sig mer till nästa sommar och vi antog att hon mådde dåligt av knotten, för där hon stod innan fanns inte ett endaste litet knott, så vi täckade henne och använde diverse feta salvor och flugmedel som t.ex. horsol och switsch, dock utan vidare resultat. Hon blev tjock i mankammen och kliade sig i svansrot och längst ned i mankammen, i området kring manken. Den sommaren var vi ganska förbryllade, för hon uppträdde mycket trött och var väldigt orkeslös. När hon togs in på dagarna tog hon sin chans att ligga ned och sova i sin box. Vi var oroliga, men när vi kom i kontakt med en bekant via klubben fick vi reda på att hennes häst (som är ett halvsyskon till vårat) led av samma problem, dock mycket värre. De hade också problem med att finna orsaken tills de skickade ett blodprov till ett labb i Tyskland, de fick tillbaka provsvar och hästen fick diagnosen stärkelseöverkänslig. Så nu är våran bekant väldigt påläst inom detta ämnet o hon hjälpte oss att få en nystart med våran häst som omedelbums fick en ny foderstat med stärkelsereducerat, risbaserat foder (fångfoder, hon ska även på mjölksyretabletter vilket är det samma som superkoncentrerad a-fil och naturmineraler som ska vara vårande för huden) som även är superkoncentrerat, vilket gör att min häst endast behöver 2.5-3 dl mat per måltid när hon går för full maskin. En häst som är överkänslig mot stärkelse är nämligen känslig i sin mage och därför ska magen arbeta med så lite fodermängd som det är möjligt åt gången och dessutom ska maten vara mild och snäll mot magen (ris är väldigt milt). En stärkelseöverkänslig häst mår inte dåligt av att äta hö, så det kan hon käka hur mycket hon vill utav. Men säd, betfor och liknande är förbjudet. Som sagt är en stärkelseöverkänslig häst känslig i sin mage och tål inte för mycket gräs, dock är det inte bara mängden gräs som är det avgörande utan även hur länge de betar för magen behöver nämligen vila mellan ätandet. Min häst kan gå ute ca 5 h i sträck o sedan gå in, bli riden och sedan gå ut en liten stund till på kvällen för då har ju magen hunnit återhämta sig från det förra "passet". Det är fortfarande lite utav ett mysterium vad gäller detta dilemma... Man kan även ge hästar med detta problem ringormsvaccin eftersom att när det bildas tjockhet i mankammen bildas även en svampinfektion. Min häst fick detta vaccin och fjällade då otroliga mängder gammal hud och var som ett levande dammoln ett tag, så jag tror det hade effekt. Jag tror att det som gör att det kliar i manen är när det bildas flagor i huden (av vilken anledning vet jag inte riktigt, men om jag inte har fel för mig så är det gör att det bildas tjocka hudlager i samband med allergin) som lossnar och då bildas i sin tur som små sår, därför tvättar vi man och svans ungefär var annan dag med mjukgörande schampoon, t.ex. tea tree oil, lactasyd (savning?) och ett speciellt mjällschampoo från apoteket. Vi ska även testa ett speciellt rosmarinschampoo (tror det var rosmarin) som egentligen är för människor, men som funkar lika bra på hästar. Vi kommer att använda eksemtäcke på min häst när knotten kommer just för de inte ska passa på att sätta sig i det hudområde som är lite extra känsligt, där huden lätt bildar sår och fjällar. Jag upplever inte att min häst får kli i hela manen utan bara i speciella områden kring manke och ungefär 10 cm upp i mankammen än så länge, men nu är vi väl förberedda inför iår och tänker vara nogranna så det inte blir mer.

Jag kan inte så mycket om fånghästar, men det jag vet är att en fånghäst inte ska gå på vanligt foder med t-ex- korn och havreblandningar. Rätta mig om jag har fel, men fånghästar ska väl inte äta så mycket hö heller. Jag tror skillnaden sitter där, litegrann då stärkelseöverkänsliga hästar inte har ont av hö.
MVH Pluppalot

Åhh detta var intressant! Min häst lider av extrem eksem med samma symtom som beskrivs här. Det är fruktansvärt och hemskt och jag har köpt alla tänkbara medel man kan tänka sig. Mjölksyretabletter låter intressant, var kan man köpa det? Hälsningar Elisabeth.

Tack för ditt svar! Det var mycket intressant att få reda på mer. Har du något namn på kliniken i Tyskland?

Fånghästar mår inte dåligt av hö, det är ffa fruktan i gräset de kan reagera på (bland annat).

rocki: japp, det är ärftligt. Min häst har minst två halvsyskon (vi känner till två) med samma problem, detta kommer från hennes faders sida.

Spiltabruden:
Mjölksyretabletter kallas också för Probion och det finns olika sorter men den som min häst ska ha heter Probion Daily och finns att köpa i hälsokostaffärer. Jag håller med om att exem är hemskt och jag hoppas du löser mysteriet med din häst.

Boj: De skickade blodprov till Tyskland som analyserades på ett labb, det var vad jag fårstått svindyrt, men värt det.

Lilith: tyvärr har jag inget namn på kliniken, men jag kanske kan ta reda på det åt dig.

Är hela nacken svullen och inte typ svansen eller huden i "armhålarna" och juvren/skapet skulle jag ta den som en överkänslighetsvarning mot stärkelse eller begynnande varsel om fång. Hela mankammen på nacken svullnar på många fånghästar äv på de som inte får symptom i fötterna. Sk tjurnacke, den är styv om du försöker ruska den sidledes. Finns det antydan till ränder där hoven börjar? Knott/småflygs allergi brukar synas på flera ställen än bara i mankammen och de flsta betesgående hästar klår man och svans mycket mera vid betesgång av blandade skäl.

Mitt sto avlivades i mars då hon slutligen fick det fånganfall som hon tydligen var en tickande bomb för. I 21 år gick hon på fullt sommarbete utan ett enda symptom förutom svaga ränder på hovarna, dock syntes inget på röntgen. Innan och under anfallet styvnade hennes nacke fullständigt så hon såg ut som en krallig hingst. Hon visade knappt någon hälta trots hovbensrot med endast ngn centimeter till penetration, ibland är dom så tuffa dom små grynen..

Vill inte skrämma dig, men kolla noga på din och få hjälp att konstatera vad som händer med din hästs kropp så du inte förlorar din ängel i förtid!

Kolla också så att hästen klarar switch! Den får inte reagera med mycket obehag, min arabkorsning var allergisk och fick svullen man av switchen som jag skulle hjälpa henne med. :)

"De" är några bekanta till oss som äger en häst som är halvbror med vår. Hon är återförsäljare av Eggersmanfoder.

Jag har en new forestponny som lider av ärftlig stärkelseöverkänslighet som vi fram tills i höstas trodde var knottexem. Vi hade täckat henne hela sommaren och noga smörjat man o svans med b.l.a. Helosan o andra salvor och det lindrade litet, men stoppade inte klådan. Vi använde även switch men jag upplevde inte att det hjälpte då eftersom att det är kemikalier i och inge vidare bra om man har en känslig hud.

Stärkelseöverkänslighet är som allergi mot gräs, oftast är hästarna känsliga i magen (är din häst ibland dålig i magen?) som inte fixar allt sockersprängt gräs vilket på något vis leder till en allergisk reaktion som orsakar kliande. För att lindra detta ska man alltså låta hästarna ta avstånd från gräs, men det är inte bara mängden gräs som är avgörande utan också tiden som de betar då en känslig mage behöver vila från gräset imellanåt. Min häst brukar gå ute en fem timmar, sen är hon inne och kommer ut någon timma till på kvällen.

Min häst var också väldigt uppsvullen i mankammen förra sommaren. Jag tänkte på detta eftersom att det verkade som att din häst blev sämre när den släpps på bete. Hon var väldigt tjock och bullig och hela altet fick nästan lite tjurnackestuk, eller vad man ska säga. Hon blev också tröttare än vanligt och betedde sig nästan som om hon var sjuk. Nu går min häst på stärkelsefritt foder, mjölksyretabletter (för magen) och naturmineraler som ska vara vårdande för huden, vi badar av hennes man ungefär varannan dag med lactasyd (stavning?), tee treeoil schampoo eller ett speciellt mjällschampoo för man och svans för att ta bort kliande flagor och vårda hårbotten. Nu klarar hon sig bra och ska sen gå med exemtäcke på kvällarna för att knotten inte ska sätta sig i mankammen då den är lite ömtålig.
MVH pluppalot

Jisses, stackars liten. Hon fick alltså klåda trots täcken och annat?

Jag har inte sett att hon vart känslig i magen mer än att hon skiter lite grönt som de flesta andra gör just nu. Men jag skulle kunna tänka mig att hon hade en liten släng utav någon slags gräsöverkänslighet. Dock inte lika allvarligt som för din häst, för nån klåda har jag inte sett röken av ännu (ta i trä hoppas det håller i sig)

Sådär har kompisens ponny också blivit. Märkte det förra året då hon kom till vårt stall och kom ut på lite gräs. Trodde först det var exem som kom utav solen men fd ägarna sa att hon inte hade det.

Nu i år när hon har gått med täcke varje gång det har varit sol (även när det inte var sol) så har vi märkt att hon har blivit svullen och fått sår i både svans och mankam. Nu ska hon gå på mindre gräs så ska vi se hur det blir.

Och vilka var de?

Det verkar inte som du får ngt svar på din fråga.
Nu kan jag definitivt inte allt om hästar (inte ens särkilt mkt) men jag undrar ändå vad detta handlar om.
Kan en häst få eksem pga att den är känslig för stärkelse? Jag vet att tarmarna påverkas men att det skulle bli eksem?
(Nu minns jag inte alla inlägg men om den lider av stärkelseöverkänslighet förstår jag inte varför den blir sämre av bete.)

Att hästar skulle få en reaktion mot stärkelse är ju klart, att det däremot skulle te sig i eksem form där klåda i man och svans är resultatet är däremot inte lika klart.

Varför jag frågar? Är därför att jag tror att detta blodprov förmodligen inte är anmodad av veterinär eller klinik. Är det nu som pluppalot skriver i sitt sista inlägg, så ser det mer ut som om att det handlar om en återförsäljare av ett specifikt foder. Gemeneman kan skicka blodprov till tyskland, däremot får inte gemeneman ta blodprov utan detta ska göras av veterinär.

Liknande trådar

S
Hästvård Min häst har ingen exem, men som alla andra kliar hon ju sig lite på sommaren. Brukar vara ju juli-augusti när det är som varmast och...
Svar
7
· Visningar
1 756
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama