Svullen karled

Annie_92

Trådstartare
Hej alla!
Efter att jag kom hem från semestern för snart en vecka sedan, så märkte jag ett sår på en av mina foderhästar som såg ut att va några dagar gammalt på karleden på ett bakben. Det var lite svullet och hårt, men inte varmt.
Hon som tagit hand om dem under vår några dagar långa semester hade inte märkt det. Han var inte halt eller hade ont på något sätt.
Jag ringde ägaren som sa att det brukar bli bättre om han får röra på sig, så jag har ridit som vanligt i nå dagar, och tvättat med jodopax varje dag, men det ser faktiskt likadant ut endå.
Jag frågade också om jag skulle kyla med vatten eller nåt, men det sa hon också att det inte skulle behövas..?

Vad mer finns det jag kan göra tro? Går det inte ner får jag väl snart ringa veterinär, som jag hade tänkt göra först om inte ägaren sagt att det inte är någon fara, men om någon har en aning om vad det kan ha orsakats av eller hur jag ska behandla det, så är det välkommet!

Mvh//Annie

Sv: Svullen karled

Wad är det för typ aw sår? Ett skärsår eller mer en rund sårskorpa? Är det swullet precis runt såret eller är det tjockt i hela karleden?

Det är svårt att se hur såret är nu när det läkt ganska bra, men sårskorpan är avlång, och liknar ett skärsår.
Det är tjockt just runt såret, som är mitt på karleden.

Är det inte mugg då? Ta hand om såret och om swullnaden ökar, om hästen blir tjock i benet, halt eller allmänpåwerkad - ring weterinär.

Tänkte på det, och trodde inte alls det var det först, men börjar misstänka att det kan vara det nu endå. Har tvättat med lactasydtvål och smörjt på med salva och har tänkt fortsätta med det och se om det hjälper.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 094
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka