svullen i magen.

Sv: svullen i magen.

Stora tarmfickor minsamm...

Jag har hört att socker kan göra hästarna svullna i magarna, men jag hittar ingen fakta om detta som understryker det.

Hur menar du svullen? Bukig? En del hästar ser bukiga ut eftersom grovfoder tar mycket plats i magen :d Det kan även bero på dålig bukmuskulatur eller mask.

Fickor på tarmen kan alla få även människor. Min första häst fick det på grovtarmen. Tyvärr var inte de veterinärer som vi hade tillgågn till då så hemma på det hela. Utan det var först när vi tog honom till klinik efter flera behandlingar hemma, som den hittades och då var den stor som en badboll. Blev en snabb resa till djursjukhus och operation. I det här fallet var för mycket av tarmen skadat av det här så hästen, trots lyckad operation fick avlivas två veckor senare.

De kan även bli svullna av för mycket protein eller socker. Min nordis blir som en ballong om hon får i sig för mycket melass (eller annat socker).

De kan även bli svullna av mask, tarmfickor, metabolismrubbningar.

De kan även bli svullna av för mycket protein eller socker. Min nordis blir som en ballong om hon får i sig för mycket melass (eller annat socker).

De kan även bli svullna av mask, tarmfickor, metabolismrubbningar.

vad är det som svullnar? Tarmarna? Gaser? Hur mycket socker pratar vi om?

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: screen
·
Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
3 941
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.