Svullen i hasen

rebeckasff

Trådstartare
Har en häst som jag efter lite olika omständigheter har fått hem igen efter att ha varit såld. (Har bara varit borta två månader)

Hästen har hos nya ägaren fått en hasgalla som dom var på klinik och kollade upp direkt när det uppstod. Hästen är både röntgad och kollad med UL utan att ha hittat något fel alls. Detta är nu typ 1½ månad sedan.
Fick en spruta med cortison iaf för att hästen var svullen.

Hästen blev innan denna svullnaden opererad för en lös benbit i bakknäet i samma ben. Stod sin konvalicens och sen igångsatt som ridhäst och då kom denna galla.

Men gallan går inte bort?
Den är betydligt minder efter hagvistelse men på morgonen efter att ha stått inne hela natten så är hasen som en mindre melon...

Vad kan detta vara när inget fel hittats?

Några erfarenheter om detta?

Tacksam för alla ideer!

Senast ändrad:
Sv: Svullen i hasen

Man kanske skulle åka med hästen tillbaka till den som opererade? Tänker att de har kanske bilder osv att jämföra med, och kanske även någon idé om orsaken.

Jo, men benbiten satt ju i bak knäet, inte hasen. Alltså har ju inte operationen rört hasen alls..

Fast i så fall... om hasen undersökts och man inte hittar något. Då kanske det kan vara värt att titta en gång till på knäet? Om något krånglar där kanske det kan ge effekt i hasen?

Jo, det kanske jag skulle kunna höra. Nu e det så att det är olika veterinärer som har opererat och sedan kollat hasen.
Dock är det samma veterinär som röntgat båda gångerna, bara operationen som är utförd på ett annat ställe.

Har försökt nå dom idag men inget resultat..:meh:

Det kan ju vara någonstans att börja i alla fall. Jag skulle nog velat kolla knäet igen hos den som opererade. Hoppas de hittar något som kan åtgärdas :)

Vi har en häst i stallet som också har en svullen hasspets. Stor som ett äpple ungefär. Hon är genomgången och är nu helt igångsatt efter en vila, då hon även var ordentligt halt. Men nu finns ingen hälta, trots det är svullnaden kvar. Enligt vet finns risken att den alltid kommer att vara svullen, att det blivit ett skönhetsfel.

Min häst är också alltid gallig i sina haser, speciellt den högra. Förut hade hon även en rejäl piphas men den har försvunnit efter stallbyte. Hon har även en rörelsestörning men dessa kan inte kopplas ihop och inget syns på röntgen.
Förmodligen har hon fått dessa gallor pga att hon står o sparkar i väggarna o de helt enkelt överansträngs.

Liknande trådar

Hästvård Min häst stod i förrgår med en ganska svullen has, känns som en hård galla ungefär. Är ev lite varmare på den än andra benet. Är inte...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: Emine
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 230
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 299
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2