Svullen i ett ben

A

ano2

Våran häst har nu under en kort period varit lite svullen och ljummen i höger bak, kotan, lite i karleden och lägst ner på kotleden, just ovanför kotan.
Och även varit lite gallig

Han visar ingen som helst hälta och är inte öm.

Vissa dagar är svullnaden borta och han är bara lite ljummen och andra dagar lite svullen igen.

Vad kan detta vara? Han råkade trampa sig med brodd längst uppe på hoven för ett tag sedan, just vid kronan så det blev ett litet jack, såret är ordentligt omskött. Men han är väldigt känslig när han får sår

Vad skulle ni göra?

Sv: Svullen i ett ben

har du känt igenom hela benet så du inte har rasp eller mugg någonstans? Min pålle svullnade oxå upp och vips så hittade jag rasp lite här och där. Så just nu försöker vi bli av med det, annars kan ju broddtrampet vara orsaken oxå. Har hästen puls i benet? Är hoven varm?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 787
Senast: jakobe
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 146
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka