Svullen i bakbenen...

tinafinis

Trådstartare
...var mitt sto idag när jag skulle rida.
Erlichia slog mig direkt med alla fästingar, men ja tvivlar ändå då hon är väldigt pigg i övrigt. Har haft det innan men då fick hon hög feber o var vinglig o då var hon svullen på ett annat sätt i benen o mest fram.

Hon var mest svullen under bägge haserna på insidan. Kotorna var normala.
Hon ömma något när jag tryckte på insidan men de gör dom kanske ändå?
Min sambo gick o sprang med henne o hon trava som vanligt vad jag kunde se.

Jag tänkte avvakta över helgen att ringa vet, då hon är pigg o busar i hagen.
Men vad kan det mer vara?
Kan det vara pga maskmedel som hon fick i förgår - ivomec. Stod att de inte fanns några biverkningar.
Eller e de kanske dom nya mineralerna som dom har fri tillgång till?

Ibland blir dom svullna i benen då dom kommer på nytt bete, men dom har gått i denna hagen o snart ätit upp allt.

Hon är även dräktig om det kan vara nån reaktion på det?

Mvh tina

Sv: Svullen i bakbenen...

Det finns jätte många trådar angående svullna ben liknande denna. Föreslår att du läser igenom dom för det står en hel del där. Det kan mkt väl vara just ändring av foderstaten (fria tillgången till mineraler m.m ). Att det skulle vara av ivomecen tror jag inte, för det finns inga dokumenterade biverkningar på den, det enda är något om hästen är kraftigt infekterad av en viss ovanlig mask och då kan hästen bli svullen vid bukregionen eller vid huvudet. Så, den kan man nog utesluta. Hur pass dräktig är hon? Jag menar, motioneras hon lika mkt som vanligt? Står hon still länge, tex på nätterna? Ömmar hon? är hon varm? hur känns hovarna?

Finns hur mkt som helst. Men är hon varken öm eller varm så är det nog ingen fara, då beror det nog säkert på minskad motion eller förändrad foderstatus.

Förresten, när hon hade erlichia, var hon svullen på precis samma ställe då?

Hej!
Jag bytte minneraler från sådan där slickebalja som håller i en knapp vecka till en annan sort. Det kan mycket väl vara det då.
Jag var borta resten av dagen men titta till dom på natten, då var hon ej svullen mera... O inte idag heller. Mystiskt..

Hon hade erlichia för två år sen o nej hon var inte svullen på samma sätt.
Hon var ju som sagt lite öm (men ja har aldrig provat att trycka där med lite hårdare tryck tidigare så jag vet ju inte om de gör ont ändå) igår men ej varm.

Ja ska leta reda på lite trådar om svullna ben...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 784
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18