Svullen i båda bak

SweetPanther

Trådstartare
Hej!
Igår tog jag in min häst från hagen. Hon var lite slö men jag tänkte inget vidare på det. Jag såg inget nämnvärt. 2 h efter att jag tagit in henne kollar jag henne igen, och kände igenom benen...
Hon var jämntjock i båda bak, hängig, slö, feber, och hon ville inte äta upp höet. Svårt att röra sig och senare även diarré. Åkte in med henne, men veterinären kunde inte konstatera ngt. "inget" stämde in ordentligt, samt att hon hade inga skador på bakbenen som jag kunde se..
Ordentligt halt på böjprov på vänster bak, men haltade i skritt o trav utan böjprov också.
Denna hästen är inte allmänpåverkad, och brukar inte visa mkt, inte ens vid tidigare ordentliga vrickningar...
Vet inte vad jag ska tro/hoppas på???
Har ni varit med om ngt liknande?

Sv: Svullen i båda bak

Hej,
min tös är också fvullen bak, har varit det hela sommaren.
Men det började med att hon fastnade i ett staket med benen och
efter det har hon varit svullen. (var blockhalt första dagen och sedan mindre men efter att ha travat lite så blev hon blockhalt igen, longerade för att se hur hon rörde sig)
Vi lindade benen med spritbandage fyra dagar i rad, svullnaden gick ner rätt mycket, sedan har vi kört med kyllera efter promenader osv. Nu har vi börjat sätta igång henne och lindar benen vid träning och smörjer med kyllera efteråt.
Veterinären tyckte inte att det behövdes kollas eller så, de ville knappt komma och kolla på benen.
De sa att linda benen vid ridning och smörj efter.

Det har gått över två månader nu och hon är fortfarande lite svullen men visar ingenting vid ridning eller så.

står hästen på klinik nu för behandling/utredning? är prover för erlichia/borrelia taget?

hade jag varit dej hade jag sagt att dom skulle ta erlichia/borrelia prov direkt, för att det låter på din hästs symptom som att det skulle kunna vara erlichia, för att är dom smittade med det får dom ofta hög feber, nedsatt allmäntillstånd, hängig/slö, vinglighet/ostadighet, svårt att röra sej, svullna ben & gula slemhinnor, även hältor mm. det kan yttra sej på många konstiga sätt. visar det sej vara erlichia så brukar dom sätta in behandling med antibiotika direkt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 103
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 671
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar