Svullen i alla fyra ben-allergisk reaktion?

Sv: Svullen i alla fyra ben-allergisk reaktion?

Vinglighet/balansproblem är ett av smptomen på erlichios, både i akut och icke akut form, precis som axel redan påpekad.

'Tvinga' ut dem att ta det där blodprovet!

Liten uppdatering....
De var ute igår em och tog blodprov på mitt sto. Veterinären som var ute var inte särskilt intresserad, hon kände inte på benen men ville däremot ta tempen (som legat på 37.2-37.5) senaste tiden. Temp då 37.4. Min häst hade då stått inne några timmar o hade svullnat upp igen. (Svullnaden har gått ner när hon varit ute en stund för att sedan komma tillbaka så fort hon varit inne)

Blodprovet kunde de inte skicka iväg förrens nästa vecka så vi får vänta o se. Jobbigt när svullnaden kommer tillbaka hela tiden...

Jo...man hade kunnat önska det:crazy:
Har haft DV ute, det finns någon privatpraktiserande vet men de vill helst inte ta sig an fallet OM det skulle vara erlichia kan de inte åka ut varje dag om behandling skulle krävas. Kliniken i närheten kan ta emot oss men man tycker att ett enkelt blodprov skulle kunna klaras av av DV.....lite upprörd som ni kanske märker:) ...men VARFÖR tog man inte blodprov på söndagen när de kom ut akut? Svaret jag fick var att det var "för sent". Då förstod jag inte heller att det faktiskt kunde vara erlichia (vet. sa aldrig ngt om det heller) utan trodde mer för att se om det var ngn form av virus el förgiftning.
Räkningen för söndagen 1500kr + igår 995kr:crazy:
Nej, det känns som att DV helst vill att hästen ska vara halvdöd innan de åker ut....men då är det ju läge för klinikbesök hellre. Hade iofs varit billigare att åka till kliniken så här i efterhand men viktigast är att jag får ngt form av svar på vad det kan vara lillflickan lider av.

Låter precis som att hon fått protein chock! Är hon öm när man tar i henne och är allmänt grinig så är det tecken på det. Minska ner krafftfodret så mkt som går och se om det blir bättre, ha henne heller inte där det är så mkt gräs, vänj väldigt försiktigt. ge henne då mer hö istället. blir det bättre kan du öka sen. lycka till!

Tack för svar!

Det är några som menat att det kan vara proteinchock; svullnar de bara i benen då eller borde de inte svullna någon annanstans oxå?

Hon är inte grinig eller sur på något sätt. Inte heller öm när man tar i henne. Då hon svullnade upp var hon i slutet på sin brunstperiod men den är nu över.

Vi har tagit blodprov som tyvärr kommer att skickas först idag, jag vill vara "säker" på att det inte är erlichia. I övrigt har svullnaden gått upp o ner. När hon är ute håller sig benen fina, kan vara lite svullnad kvar längs med senorna, men när hon står inne svullnar hon igen. Jag har bara haft dem korta stunder på betet och försöker vänja henne ännu långsammare. När hon är inne är hon lindad med BoT sedan några dar tillbaka vilket hjälpt mot svullnden. Vet. ställde henne på finadyne men den kuren är över. Tycker hon går mer stelt med ena bakbenet och det gör mig fundersam. Blir hon inte bättre om några dar åker vi till klinik.

Vad får den för foder?

Det är ju inte säkert att det är det men min häst hade proteinförgifting för ett par år sedan. då blev han smälltjock i benen. typ lymfangit tjock. Han var stel i bakkärran och var inte så villig att gå. Vi tog ut veterinärer, som inte visste vad det kunde vara. Senare på dagen fick han små bulor på kroppen. såg ut som insektsbett.. och var lite grinig, på em kom en tjej och hämtade hö hos oss och hon kikade på honom och sa att det var proteinförgiftning, hennes häst hade haft det. Hon sa och att vi skulle ta bort krafft fodret och ge han proteinlöst hö. Han blev bättre från svullnaden men rasa i vikt och muskler på 2 veckor. usch som han såg ut. Men det hör ju egentiglen inte hit.. Tycker du ska kolla noga om det blir någon förändring på humör, kropp ect de närmaste dagarna tills svaren kommer. säger inte att det behöver vara detta, men det skulle kunna. minska ner krafftfodret så mkt som möjligt ifall, och inte mkt gräs. då har du vunnit mkt om det skulle vara detta. ha kontakt med veterinär. lycka till

Det är konstigt att veterinärerna inte har någon aning....ja förutom att det skulle vara en allergisk reaktion.

Hon äter inte direkt något kraftfoder nu, ung 5 dl hippo bas + mineraler/dag. Har gett henne protexin i två omgångar sen hon blev dålig. Hö får de några kilo per dag eftersom de går ute i avbetad gräshage varvat med en stund på betet. Jag tar in dem på morgonen och sen är de inne till lunch.

Är det proteinöverkänslighet så beror det på betet. Tycker ändå jag varit försiktig och vant dem under en lång tid(några veckor nu). Kanske tål hon inte alls betet....men hon har aldrig haft några problem tidigare. Jag funderar nu på att införskaffa en "munkorg" så att de kan gå lite längre stund på betet åt gången.

Tack för hjälpen!

Det är konstigt att veterinärerna inte har någon aning....ja förutom att det skulle vara en allergisk reaktion.

Hon äter inte direkt något kraftfoder nu, ung 5 dl hippo bas + mineraler/dag. Har gett henne protexin i två omgångar sen hon blev dålig. Hö får de några kilo per dag eftersom de går ute i avbetad gräshage varvat med en stund på betet. Jag tar in dem på morgonen och sen är de inne till lunch.

Är det proteinöverkänslighet så beror det på betet. Tycker ändå jag varit försiktig och vant dem under en lång tid(några veckor nu). Kanske tål hon inte alls betet....men hon har aldrig haft några problem tidigare. Jag funderar nu på att införskaffa en "munkorg" så att de kan gå lite längre stund på betet åt gången.

Tack för hjälpen!
Vissa veterinärer kan mkt men kanske inte jst allt.. men någon borde ju veta. Vi hade REN tur att just den tjejen kom just då, och hade erfarenhet.

Det kan vara för mkt foder om det är kraftigt bete. Prova att minska krafften o ge lite mer grovfoder istället. du behöver ju inte ta bort det helt. Men om det skulle vara förgifting är du ett steg före med att inte ge nåt onödigt protein.
Eller så kan nog vara så att hon är överkänslig mot betet.. Har du haft henne just där förut? Annat hö? krafftfoder?
Jag vet inte. Du får prova dig fram lite.

Hoppas på det bästa för er! :)

Nja tror nog inte kraftfodret har så stor betydelse. Hon har gått ner i kraftfodermängd sedan de började gå på gräs. Kan väl också säga att det är ett halvblod 1.63 men av lättare modell (arab låångt bak som verkar slå igenom). Jag vill få i henne mineraler och lite kraftfoder.

När hon blev tjock i benen gick de halva dygnet på betet o halva i den andra hagen, då hade jag vant in dem under en tid. Nu har jag gått tillbaka och börjat om igen. Klarar hon inte att gå där ett par timmar om dan klarar hon nog inte betet, tyvärr. OM det nu inte är erlichia eller något annat vill säga.

Så blev min häst oxå en gång för ett par år sedan när hon kom ut på lite gräs, proteinchock sa veterinären o ordinerade boxvila o endast hö i 2 dygn. Svullnaden gick ner på drygt ett dygn. Hästen var inte halt men något stel o det är ju inte konstigt med dom tjocka benen. Hoppas det löser sig för er

min förra häst blev precis som din...han hade 3 veckor kvar till finalen i Breeders som 5 åring! Han åt samma foder som han gjort hela sommaren och träningen den veckan skulle vara lite hårdare, men så blev inte fallet...Han åkte hem till ägarna och dom tog han till veterinär i omgångar på massa prov...allt va kalas???(han va tjock i alla ben i 3 månader trots bara hö och betfor...)
Men gav dom sig inte utan tog ett 6:e!!! ehrlichia prov och då som först visade det att han hade sjukdomen...så han fick behandling och sedan efter 14 månader kunde han sättas igång helt igen!!!
Han va förutom benen helt som vanligt!!!Åt bra pigg och fräch, inget vingel...

Okej. verkar isf vara väldigt känslig, men det är ju vissa. bara att ta det lugnt. hoppas på det bästa. :) När skulle provsvaren komma?

Tack för svar!!!

Så din häst fick boxvila....jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag har försökt att ha min häst ute så mkt som jag "vågar" eftersom svullnaden gått ner då.

Kunde din häst gå ut på gräs sen? Jag är lite rädd för att lillflickan inte kommer att tåla betet alls.

Har faktiskt beställt en "munkorg" till henne men det tar emot....

Hej, vad typiskt att han skulle bli dålig just då...Kunde han starta som 6åring sen?

Vad bra att du berättade att man kanske inte ser ngt på första provet. Blev din häst helt bra sen eller fick det konsekvenser på lederna?

Många svar på raken:) men är tacksam för alla svar. Utan dem skulle jag nog inte ha en aning om vad det kan vara. Provet skickades igår och jag hoppas på prel. svar redan idag eller imorgon.
Känner mig lite orolig....

Tack för svar!!!

Så din häst fick boxvila....jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag har försökt att ha min häst ute så mkt som jag "vågar" eftersom svullnaden gått ner då.

Kunde din häst gå ut på gräs sen? Jag är lite rädd för att lillflickan inte kommer att tåla betet alls.

Har faktiskt beställt en "munkorg" till henne men det tar emot....

Ja min pålla kunde gå ut på gräs som vanligt sen men jag fick vänja in henne väääääääääldigt sakta efter det. Tyvärr har hon fång så det blir inget mer bete för henne

nja han sattes ju igång efter 14 månader...så han har inte tävlat sen dess...är idag 7 och har inga problem ÄN så länge, men sen är han inte helt fullt igång heller...

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 267
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 373
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka