Sv: Svullen i alla fyra ben-allergisk reaktion?
De tog alltså ett antikroppstest och inte ett 'akuttest'.. Hmm..
Det trixiga är att det tar ett tag innan antikropparna kommer. I det AKUTA skedet t ex har de INGA antikroppar, men om man gör det andra testet (PCR?) så kan man påvisa bakterien.
Kroppen försöker ju bekämpa erlichiosen, och immunförsvaret skapar på antikroppar (antikroppar = titrar). Ditt prov är taget ganska nära inpå akut fas om det är erlichios, och endera så är det inte erlichios som är problemet, eller så har kroppen inte hunnit bilda så mycket antikroppar än.
De tog inget test för att påvia bakterien?
Mitt råd - ta ett nytt prov om 2 veckor, om du då har mer än en fördubbling av antalet titrar, då har du en aktiv, behandlingsbar erlichios. Om titern ligger kvar så endera är inte erlichios problemet, eller så håller kroppen på att klara av infektionen själv.
Men det där var ju inte riktigt vad man hade önskat just nu, det är för många felkällor =/
Titern i sig är låg, den är positiv ja (gränsvärde positiv = 1:40, jag tycker ditt ojämna titertal är lite udda dock, nu kanske de ändrat, men förr så räknades titrarna i heltal. 1:40, 1:80, 1:160, 1:320 osv. De räknar ju hur många gånger de kan 'späda' blodet och fortfarande påvisa titer, därför titern 'dubblas' varje gång och anges i 1:någonting. Tror aldrig jag hört en ojämn titer, samtidigt så det är några år sen jag hade stenkoll på det där..)
Klinik för att utesluta andra anledningar till hur hon mår, och så parprov, det är så jag skulle göra.