Svullen i alla fyra ben-allergisk reaktion?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kickikompis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 11 941
Sv: Svullen i alla fyra ben-allergisk reaktion?

Tack!:)
Är lite orolig....:crazy:

Uppdatering....

Igår fick jag svar på blodprovet. Hon ligger på 1:64 på erlichiaprovet. Igår var hon ännu mer dämpad o hängig, hon går stelt och svullnaden kommer o går. Veterinärerna har inte hört av sig utan jag ringde idag. Och just nu är jag riktigt förbannad(och det är inte ofta jag blir det)!!! "Nja säger DV antikroppar kan de ha trots att de inte är smittade"...(JAG VET DET) "Symptomen är väldigt diffusa"(Svullna ben, förhöjd temp, hängig, stel o lite vinglig, markerar mer på ena bak?????-ganska tydliga symptom)
Jag säger att jag vill behandla- "nja säger vet. Jag tror inte det"
NÄHÄ, men varför är min häst dålig då???Vad är er teori???? frågar en allt mer irriterad jag.

Jag avslutar samtalet o ringer SVA själv. De menar att hon ligger ganska högt och att symptomen helt klart tyder på erlichia, akut eller icke akut fas. Behandling ska sättas in. Klara besked från dem o jag ringer DV igen. "Ja vi kan väl bahandla, men jag vill också prata med SVA" Jaha, veterinären ringer själv SVA och återkommer. Jodå de kunde sätta in antibiotika MEN de vill först göra ytterligare en undersökning på henne. VA???
Jag har nu haft ute vet. två olika gånger. Ena gången vill de inte ta blodprov, andra kommer de ut men känner inte ens på benen....1700 tror jag att vi är uppe i nu, blodprovet ej medräknat. "Det kan vara ett virus" säger vet. Jaha, när kommer svaret på resten av blodprovsundersökningarna då?-frågar jag Nej, det är inte skickat.
Här någonstans är jag riktigt förbannad! "Inte skickat???" Nej, nu vill vet. ta ytterligare ett blodprov, hon kan nämligen inte svara för vad hennes kollega gjort eller inte gjort.......

Vad säger ni? Är det inte rimligt att ta ett blodprov för att kolla vita blodkroppar etc när man är hos hästen och misstänker virus första gången??? Nej nej, men andra gången då???
Det är jag som från början misstänkt erlichia-med stor hjälp ifrån er här-annars hade vet. aldrig nämnt det.

Behövde skriva av mig, är så arg att jag kan skrika rakt ut.

De tog alltså ett antikroppstest och inte ett 'akuttest'.. Hmm..

Det trixiga är att det tar ett tag innan antikropparna kommer. I det AKUTA skedet t ex har de INGA antikroppar, men om man gör det andra testet (PCR?) så kan man påvisa bakterien.

Kroppen försöker ju bekämpa erlichiosen, och immunförsvaret skapar på antikroppar (antikroppar = titrar). Ditt prov är taget ganska nära inpå akut fas om det är erlichios, och endera så är det inte erlichios som är problemet, eller så har kroppen inte hunnit bilda så mycket antikroppar än.

De tog inget test för att påvia bakterien? :crazy:

Mitt råd - ta ett nytt prov om 2 veckor, om du då har mer än en fördubbling av antalet titrar, då har du en aktiv, behandlingsbar erlichios. Om titern ligger kvar så endera är inte erlichios problemet, eller så håller kroppen på att klara av infektionen själv.

Men det där var ju inte riktigt vad man hade önskat just nu, det är för många felkällor =/

Titern i sig är låg, den är positiv ja (gränsvärde positiv = 1:40, jag tycker ditt ojämna titertal är lite udda dock, nu kanske de ändrat, men förr så räknades titrarna i heltal. 1:40, 1:80, 1:160, 1:320 osv. De räknar ju hur många gånger de kan 'späda' blodet och fortfarande påvisa titer, därför titern 'dubblas' varje gång och anges i 1:någonting. Tror aldrig jag hört en ojämn titer, samtidigt så det är några år sen jag hade stenkoll på det där..)

Klinik för att utesluta andra anledningar till hur hon mår, och så parprov, det är så jag skulle göra.

Håller med. Undrar bara om det inte är 1:640 som ts avser som titer? TS!?

Ett kompletterande blodprov bör tas. Eftersom ak-titern inte borde ha hunnit reagera så snabbt efter en akut sjukdomsfas så finns risk för att annat förbises och det kan vara olustigt att behandla med ett starkt antibiotika om hästen är nedsatt av något annat, icke infektiöst.

Sedan kan man ju diskutera om hästen bör behandlas för sin ehrlichia-titer ändå, nu eller längre fram. Och hästen kan ju faktiskt ha stött på smittan tidigare och ha utvecklat antikroppar då. När immunförsvaret redan har "mallen" för de specifika antikropparna stiger titern högre än om det är första gången individen stöter på en smitta.

Veterinärerna verkar onekligen vara riktiga puckon, förstår ts ilska!

Tack för hjälp!
Eftersom jag fortfarande är aningens upprörd eller snarare rejält irriterad har jag lite svårt för att tänka klart.
Jag har pratat med Agria också för att se vad de ersätter. De ersätter inte "vanligt blodprov" men däremot PCR-prov. Nu togs ju inget PCR-prov så.....Vad står PCR för? Är det ett strykningsprov?
Test för att påvisa bakterien =PCR du menar?

Och jo, det ska vara en nolla efter dvs 1:640.

Jag tycker ju att detta är något de skulle kunna utreda o behandla hemma, mkt är det väl därför jag inte kört iväg med henne. Vi har 3 timmar till kliniken och måste lillflickan stanna så blir lillkillen själv hemma. Självklart måste jag ta mig en allvarlig funderare på om vi ska köra istället. Att jag blir så irriterad är också för att jag är orolig för henne och rädd för att det ska bli svårare att hjälpa henne om vet. strular runt och det drar ut på tiden.

SVA menar att behandling bör sättas in. Jag har ringt till annan vet. här hemma som spontant säger samma sak. Tyvärr har de ingen möjlighet att behandla på hemmaplan utan vill remittera.

Jag glömde ju att berätta det värsta, vet. undrar om hon inte bara svullnar av värmen......jo men heeeelt normalt, min häst blir lymfangittjock i benen till o från och det beror på den enorma hettan vi haft sista veckan, 15-20 grader. Jag menar, lite hästkunnig är jag. Om hon nämnt proteinkänslighet eller foderbyte visst, men värmen?!

Vad jag tycker är oroande är att lillflickan blivit mer o mer dämpad samt att jag tycker hon går orent bak.

Men vad är det om det inte är erlichia? Vet. kan ju inte bara avfärda att hon är dålig. Nej, jag tror jag håller på att bli galen på riktigt. Och jag känner inte för att betala för att de glömmer prov, tar fel, etc. Kan vi inte ställa några krav alls längre?

Nu svarade jag dig i förra inlägget med...tack för ditt svar!

Vet ni vad det kan vara för virus som har den här sjukdomsbilden?
Eftersom hon var så pass dämpad igår o idag så tror jag att jag uteslutit proteinöverkänslighet.

1:640 anser jag är klar behandlingsindikation. Min herre hade vi ju iofs tack vare SLU:s seghet uteslutit allt annat på, men han behandlades på en titer på 1:160 som jmf, dock med alla symptom man kan tänka sig..

Men som Ester säger, du kan ha 'duubla' problem, dvs du har en erlichiosinfektion, men även annat.. Som ju borde utredas.

PCR-provet är det jag kallar akuttest ja, där påvisar de själva bakterien och inte titrar. Jag förstår inte varför vet inte tog ett sånt prov, det är 'standard procedure' i akut stadie, och man bryr sig inte om antikroppstest då iom att det är för tidigt. Så jag har suttit och väntat på att du ska få svar på PCR-analysen, därför jag blev brydd när de skickat ett titerbestämningsprov.

Sen ang behandling, det går att behandla både hemma och på klinik, men JAG skulle utan tvekan ställa på klinik under behandling, och gjorde det med valacken. Den som blir ensam hemma överlever den veckan. Vill inte skrämma dig, men man behandlar erlichios med engemycin (ens pecifik antibiotikasort). Engemycin KAN slå ut hela magtarmbalansen på häst, och du har jur ätt bra på koll på hur allvarligt det är. Dödsfall har rapporterats. Nu går de allra flesta behandlingar utmärkt, men jag resonerade och resonerar som så att jag i ett sådant läge mycket hellre har de på klinik, där de direkt kan sätta in alla resurser om det skulle bli så. Än att ha hästen hemma, och 'förlora tid' på att köra in till klinik, kanske på jourtid när det är långt till närmsta öppna klinik osv.

Dessutoma nser jag att du ska byta veterinär, dvs in till kliniken med dig och skippa DV, de tycks vara ute och cykla mer än lovligt i det här fallet tyvärr =/

Hej, idag är jag lite lugnare.....
Jag har läst in mig så gott det går på erlichios, PCR,etc
Även talat med SVA igen.

DV berättade självmant igår att de gjort fel, väldigt fel....(alltid något). PCR-prov skulle tagits i det första läget och man skulle tänkt i banorna erlichia.
SVA menar att det är försent att ta ett PCR nu utan den chansen är förbi. Vi får gå på det andra provet istället.
Inga andra vet. kan behandla hemma utan alternativet är kliniken längre bort med akutmottagning.
DV har nästan helt uteslutit allt annat, man misstänkte först ett virus som sätter sig på venerna o orsakar svullnad,blödning. Minns faktiskt ej namnet "något-något-aterit"(???Någon som kan namnet?)
Jag själv är inte helt säker eftersom det ej gjorts vanliga blodprov etc så det gäller att vara uppmärksam.

Igår kom DV ut och påbörjade behandling med tetracyk. Ja, jag har ju tyvärr erfarenheter av akut diarré men jag har trots det valt att behandla hemma. MEN hon är sedan några dagar igång på protexin o proequo(köpte hem det för att lillkillen fyller år den 29 och vad tål han äta på sin födelsedag...?Ja han älskar ju procco så det fick det bli:) ), jag har dropp hemma och kollar henne noggrant. Jag är beredd! Jag tänker också att vi gör ett försök med behandling, blir hon inte bättre så får jag ställa henne på klinik.

Jag är inte helt nöjd med mig själv o jag har velat i beslutet. Jag försöker liksom hitta på bortförklaringar för mig själv som att hon redan är dämpad o blir värre när hon stressar upp sig på klinik etc men att hon är hemma beror på mig. Jag vill kunna ha uppsikt över henne och följa henne själv. Jag är inte den som snålar utan vill att de i alla lägen ska ha det bästa. Men efter att ha dividerat med mig själv så får hon vara kvar hemma men med en matte som är beredd att åka ner med henne när som. Känns det inte bra så...
Ja ni märker, jag dividerar fortf. med mig själv:)

Hej!
Min pålle blev så en eller 2 veckor efter att han började få hösilage. Blev svullen i benen o halt o lite feber. Det gick bort efter några dagar. Kan va samma sak på din häst.
Det är pga proteinet.

Igår var sista behandlingsdag mot ehrlichia. I förrgår började jag märka att hon var piggare o rördde sig bättre o igår o imorse var hon piggare än vanligt. Brukar bli väldigt pigg när hon står.
Benen fyller fortf i lite när hon stått inne ett par timmar. Vi är inte helt säkra på vad det var hon drabbades av men det känns som att hon är bättre nu iaf. Kanske var det "gammal" ehrlicia i kombination med proteinöverkänslighet.....

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 280
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 339
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 938
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 925
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II