svullen - hur länge?

_jeanette

Trådstartare
för hm ca 5 v var jag på kliniken med min häst då han förmodligen vrickat sig i den knöggliga frusna hagen.
han var lite svullen och lite varm H bak vid kotan.
vet böjde och vi longerade (så gott det går, busig 7 åring) och sprang på rakt spår.. inget. hon sa att han markerade möljligtvis ytterst lite efter böjprovet men hon var inte änns säker. fick antiinflammatoriskt att ge i 5 dagar, sjukhage 1 v o sen vanlig hage 1 v o sen longera o se om halt.
han är inte halt (vad jag kan se, är ju ingen expert)

Men, han är fortfarande Lite svullen, jag mätte med måttband och det handlar om ungefr 5 mm skllnad på V o H bak kota. jag känner ingen värme så är det värme så är det ytterst lite för ja känner o känner.

men som sagt, han är ju fortfarande lite svullen. det försvinner helt efter jag lindad met BoT under natten eller om ja lindar under dagen - då är kotan perfekt

hur länge kan svullnaden sitta i? har tänkt att ringa veterinären nu i veckan o kolla men han är ju inte halt eller så men man blir ju rädd att det ska vara kotledsinflammation eller någon annan sån sk*t....

Sv: svullen - hur länge?

glömde.. har börjat tömköra honom korta promenader nu. grusväs rakt fram, någon liten backe men annars rakt. går fint, kan inte se att han rör sig orent.

ingen ? ingen som har haft en häst som vart svullen en längre tid utan ngt allvarligt?

Min häst vrickade bakkotan i hagen förra vintern och blev rejält svullen, inget halt. Eller rättare sagt vi trodde iallafall att det var en vrickning, hade ju inte sett hur det gått till.. Men han var svullen väldigt länge, kommer inte ihåg exakt men det var nå´n månad. Blev själv orolig o var till vet igen då vi bla röntgade, men det var inget. Hursomhelst så försvann svullnaden, men det tog tid.

hur lång tid efter du röntgade? var han svullen en månad innan du röntgade och sen försvann svullnaden efter ett tag eller?

var han rejält svullen hela tiden eller var han lite? för min är jäätte lite. tror bara jag ser det om man inte tittar jätte noga

Han var jättesvullen de första dagarna, sedan gick svullnaden ner succesivt. Röntgade kanske efter ett par månader då lite, lite svullnad fanns kvar (mer som lite gallig) men det var som sagt inget. Efter ytterligare en tid försvann det helt.

okej men då kanske det inte är "så farligt" än så länge.. men ska ringa veterniären o rådfråga iaf

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka