Svullen här o där på benen!

JessicaM

Trådstartare
Upptäckte idag att gubben min har några svullna punkter på benen!

Han har haft svullna gallor, som det står i bes papprena, som vetten inte rek något utan att det är kanske mer kronisk pga hovbroskförbeningen som han har.

Men förutom det så är han svullen jämnt under bakhasen mer på ena än andra benet. Kände även på frambenen att han är svullen på skenbenet -bara en punkt lixom, inte hela skenbenet.
Plus att jag tyckte han var lite svullen/mjuk på några punkter på kronleden.

Det är liksom fläckvis!

Ska jag linda benen över natten tro?

Sv: Svullen här o där på benen!

Gallor är ett stort kapitel, kan bero på tusen saker och vara allt från allvarligt till helt ofarligt, som du väl säkert redan vet.

Du kan fundera över om han ätit något nytt/annorlunda nyligen, om han ansträngt sig mer eller mindre osv. Allmäntillståndet, eventuella sår, värme i svullnaderna och annat får tas med i beaktande när du gör en avvägning av allvaret i situationen.

Nattbandage brukar inte skada.

Jag har en herre som alltid har nattbandage runt om, är alltid lite gallig men blir bättre av att stå lindad på natten.

Sv: Svullen här o där på benen!

Med tanke på att du upplevt problem i ridningen (hänvisar till trådarna på western) samt att du inte haft hästen så länge skulle jag defenitivt kolla upp att det inte är relaterat till ridningen.

Som direkt åtgärd kontrollera ev. hälta, tempa, och linda över natten. Om man är osäker på orsaken, hellre riskera att ta ut veterinär i onödan än att låta det fortgå och förvärra ev. skada.

Liknande trådar

Hästvård hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han...
Svar
7
· Visningar
1 835
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 698
Senast: jarnroos
·
Hästvård För fyra-fem veckor sedan upptäckte jag att min häst var svullen på vänsterbak strax över kotan där gallor brukar bildas. Jag kikade på...
Svar
5
· Visningar
1 689
Senast: sissu
·
Hästvård Hejsan. I söndags fastnade min häst konstigt nog med höger framben i vattenhinken :confused: Jag själv var inte där men folk har...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Emmie89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka