Svullen hals?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare faxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 256
F

faxa

Har upptäckt att min häst, bara ibland (har inte listat när eller hur) är svullen nedanför öronen längs med ganascherna på båda sidorna. Vad beror detta på???? :confused:
Tempade henne, ingen feber. Kollade allmänt.. inga andra svullander (ingen svullnad vid strupen heller), inte hängig, inget rinnande från ögon/näsa. Jag gjorde valet att ta ut henne på ridbanan för att se hur hon rörde sig om hon skulle, va stel någonstans. Men näää..
När vi kommer in igen efter 10 min har svullanden börjat gå ner??!!! Nu i efterhand minns jag att min gamla ponny hade lika dant.. Någon annan som vet vad det här är? Känner inte att det är bara att nonchalera och jag är inte så sugen på att anstränga henne om det är något som inte stämmer..

Kom hem från 5 mån bete för 3 veckor sen, finns gräs i hagen, äter ensilage + morötter (vit/min). Kanske något med ensilaget? (men min ponny åt hö:() finns inga konstiga träd eller annat i hagen,står inne på natten..

Sv: Svullen hals?

Hej
Låter som min unghäst.
Enligt veterinär är det förstorade lymfkörtlar som de lätt får om de går och pillar jord och annat i hagen.
De kan säkert också reagera såhär vid foderbyte.

Dock inget att vara orolig över, min såg ut som en hamster ett tag.:)
Kom in på kvällen och hade " påsar " under öronen.
Gick ner efter ett par timmar.

Dock är det ju viktigt att de går ner och inte är konstant påsiga, så det får man ju hålla koll på.

oroa dig inte!

minhäst är likadan ffa i samband med foderbyte,vilket din ju gjort iom övergång från bete,samt som heyline skriver, på vintern när det inte finns gräsoch hon käkar rötter och grus :crazy:

det är inte farligt alls såvida svullnaden inte blir så stor att den trycker mot luftstrupen eller inte försvinner/går ner efter en stunds rörelse.

AAAHHH!! Skönt att höra.. Man blir ju lite fundersam.. Tack för svar.. Japp foderbyte och mycket ätande, pillande hela tiden. Nu känner jag mig lugn..:D

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 430
Senast: Doccan
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 321
Senast: Summerwind
·
Hästvård Behöver tips och råd, kanske någon av er har råkat ut för liknande och vet ngt eller kan hjälpa oss! Vi fick hem ett sto i förra...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Hippokondriker
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 561
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka