Svullen av sår strax ovanför näsborren

B

boatjonna

Någon som har några snabba och effektiva ideér på vad jag ska göra med min häst! Hon fick ett sår strax ovanför ena näsborren härom veckan. Det läkte ihop fint och jag tänkte inte mer på det. Hon har gått på bete, så jag kollade till henne igår kväll, då såg såret fint ut, och i eftermiddags när jag skulle hämta hem henne för att rida var såret helt uppkliat och hon är JÄTTEsvullen på 1 dm radie runt såret! Jag ringde distriktsveterinären och hon sa att så länge hon inte har feber och har andningsvägarna fria så skulle jag göra rent och bara ha henne på box och se till att hon inte kliar på det och kolla om svullnaden går ner under dagen imorgon, annars skulle jag åka in med henne på måndag. Men där kommer vi till problemet, hur ska jag få henne att inte klia sig? Någon som har några bra knep på sånt man kan ha hemma och göra rent med eller smörja på? Har har på socatyl nu, men det hjälper inte klådan direkt! Tacksam för snabba svar så jag kan hjälpa stackarn!

Sv: Svullen av sår strax ovanför näsborren

Ja vad göra mot klådan? Spontant funderar jag på om du ska åka till apoteket och fråga, det har väl alla möjliga kylsprejer o kanske något som lindrar. I boxen finns det ju inte lika mycket grenar o andra "vassa" saker att klia sig mot. Min kille kliade ständigt upp ett sår förra sommarn, varannan dag fin skorpa varannan sår. Men det svullnade inte på det sättet så det var inget jag oroade mig över.

Ska säga att han för två veckor sen drog upp ett sår som var ca 12 cm långt o tre cm djupt. Pratade med veterinär flera gånger (tre olika tom) o de sa samma sak, utan temp gör det inte så mycket. Tvätta o tejpa. Herregud tänkte jag, vem drogar hästen, vem drogar mig? Nu är det bara en liten sårskorpa kvar, på två veckor! Jag tvättade med koksaltlösning första dagarna o sen med jodopax. Tejp o snabbförband (också en slags tejp på rulle) köpte jag på apoteket.

Ofta ser det värre ut än vad det är, o har h*n ingen temp så är det inte infekterat o det är det viktigaste. Tror jag:angel:

Jo, det är ju bara så typiskt att sånt här händer en lördag em när apoteket är stängt ända till måndag! =/ Men koksaltlösning pch jodopax har jag hemma! Men ska man tejpa såret eller bättre att hålla det öppet för att det ska läka fortare? Man får väl hoppas att veterinärerna har rätt, att man inte ska oroa sig.. Men vad gör man när det gäller ens hjärtevän :)

min spontana tanke är sårspray, sprayplåster, eller vad det kan heta. Nu ska man ju inte täppa till ett varande sår, men om det inte är det så kanske något sånt kan få det att sluta klia.

Såret ser bättre ut, svullnaden gick ner sagen efter och hon har inte haft någon feber så jag har inte åkt till veterinären. Det har stundtals varit på väg att läka ihop, men så har hon kliat upp det! Sitter på så dumt ställe att tejpningen lossnar så fort hon gnuggar huvudet mot sitt ben. Men nu har jag inte gjort mer än tvättat rent 2 ggr/dag och smort med tjärsalva runt för att försöka hålla flugorna borta! Någon som kan förklara hur man ska kunna lägga ett hållbart förband på nosryggen? Är det möjligt?

Finns något som heter Alsolgelé (som i alsolsprit) receptfritt på apoteket. Funkar bra mot klåda!

Det ska jag prova! Alla förslag är välkomna!

Liknande trådar

Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 548
Senast: TantEster
·
Hästvård Hej! För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack...
Svar
19
· Visningar
5 471
E
Hästvård Imorse när jag kom ut för att ge hästarna morgonhö såg jag att min minsting hade blod ovanför hoven. Men det var inte där ifrån blodet...
Svar
7
· Visningar
5 623
Senast: Remix
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka