SvRF's ställning till hjälptyglar och annat.

Kookaburra

Trådstartare
Hej!

Jag bara kom och tänka på en sak när jag satt här och läste lite i trådarna.

Hur ställer sig SvRF till hjälptyglar och andra hjälpmedel (teknikskydd etc) vid ridning? Finns det någon officiell ståndpunkt? Vad får ridlärarna lära sig om dessa och dess användning? Hur låter det på utbildningarna? Tas det upp öht?

Hur ställer de sig till ldr och andra ridtekniker som är hett debatterade?

Bara nyfiken. :)

Sv: SvRF's ställning till hjälptyglar och annat.

Intressant! Skriver här så att jag hittar tillbaka när någon som vet har svarat! :D

I SvRF's bok Säker med häst (s18) står det följande:

Hjälptyglar
I hästens grundutrustning kan det ingå en rätt avpassad martingal med löpande ringar, men var försiktig med andra hälptyglar då dessa vid felaktig användning kan orsaka mer skada och olyckor än vad de gör nytta. Vid ridning med martingal skall tyglarna vara försedda med flugor. Vid uppsutten longering och ridning med inspänning, prova först utan ryttare.

Jag återkommer om jag hittar något mer...

Min första tanke är att dom är leverantörer av ridhandboken, så vad som står i den borde väl vara i samma linje..? Även i TR kanske det står något..

Jag gick ridledarkursen 2006 och vad jag kan minnas sa de inte så mycket om inspänningar men hon tyckte att alla hästar ska gå med vanliga tränsbett och hon tog även bort snokremmen på några hästar som gick med på kursen, så jag tror inte att inspänningar var så poppis heller. Nu var det ju inte några på kursen som använde det, några hade löpande martingal bara.

Hon jobbar även å SvRF.

Maila och fråga!

som någon sa, det som står i ridhandboken borde ju vara lite i sammastil med vad svrf tycker, eller står för rättare sagt.

i ridhandboken står det iallafall att den nya ryttaren kan rida hästen i form ska hästen ha enkel inspänning. och den är väl inte direkt uppdaterad sen teknikskydden fick sitt uppsving.

I ridhandboken står det iallafall att innan den nya ryttaren kan rida hästen i form ska hästen ha enkel inspänning. = )

Tycker det håller, det är mkt slitsamt om en häst struttar runt med huvudet upp, det är svårt att sitta ner på och en ryttare som skumpar mkt är knappast schysst mot hästen... även om det nu räknas som 'bända ner huvudet' så är det bättre än slitskador för att man på villkors vis inte kan använda inspänning...

Okej, tack alla för input!
Så det är alltså okej med inspänning - men jag tänker idag att det finns så många olika typer. Menas en enkel inspänningstygel då?

Vi har ju t ex gummiband, gramanen, tiderman etc....

Sen hittade jag en liten artikel från Agria - som ju är bästa kompis med SvRF
Hjälptyglars inverkan på hästens rörelser

Jag återkommer om jag hittar mer...

intressant....

Med enkel inspänning så tänker jag själv hur mkt den är inspänd, alltså inte att den får krulla ihop sig utan bara ta ner huvudet.

Liknande trådar

X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur