Sviter av att INTE kolla tänderna minst 2 gånger/år

J

Jaba

Skaffade hem en leasnghäst för 2 månader sedan. Hon hade till dess endast gått vind för våg på lösdrift i 4 månader, först på tidigare leasingtagares bekostnad och sedan för ägarens bekostnad till dess han hade hittat en ny ägare/leasingtagare.

I alla fall så skulle hästen vara het och tokig att rida och köra.
INget vi märkte något av direkt. Däremot var hon lite bökig i munnen samt att hon åt dåligt vilket hon "alltid" hade gort. JAg ger henne lite tid för att aklamatisera sig så kanske hon börjar köka bättre tänkte jag.

Nu, i dag åkte vi in till klinik föra att kolla ner i halsen då hon har dragits med en rethosta den senaste veckan dock utan att ha feber eller för hög puls. Passade då ocå på att kolla tandstatusen på henne då min vanliga tandläkare tydligen inte vill dyka upp någon gång.

Det var det värsta jag varit med om!
Hästen har enligt vet inte kollat på väldigt lång tid. Har någon kollat på henne har denna inte haft någon kunskap och mest ställt till ännu mer kaos.
Hon hade tandfraktur, rester av vargtänder, vargtand, gigantiska tandfickor där det låg rutten mat där hon fått inflamation så att tandrötterna var döda vilket i sin tur gör att tänderna sitter lös. Vilket medför att dom flyttar på sig när hon tuggar! Dom satt snett och vint och ja...... :cry:
INte så konstigt att denna häst varit dum, tokig och skithet.

Flera återbesök är inbokad där det även skall tas plåtar på tänderna.

Som tur är har jag en sådan bra ägare till hästen så jag slipper dessa räkningar själv, trotts att jag igentligen skulle stå för dom.

Tänk vad slarv kan bli kostsamt i längden.

Sv: Sviter av att INTE kolla tänderna minst 2 gånger/år

Men usch!! Man saknar ord... :eek:

Blev bara nyfiken, kan man fixa till tänderna när de är i sånt dåligt skick? Hur utvecklat är "tandläkeriet" på häst egentligen? Ursäkta min okunskap...

hur längesen va de den va kollad?..tänkte eftersom man skulle kolla dom minst 2ggr per år så kan de inte vart så länge eller?

ja kollar min hästs tänder 1 gång per år och de räcker för honom...borde man kolla 2 ggr per år endå? även ifall inte hästen har några problem?

nej du behöver inte kolla din hästs tänder 2ggr per år om den inte har problem med tänderna eller om du märker något annorlunda ex vid ridning, körning, osv.. jag kollar mina hästar 1gång per år.

Och jag kollar vartannat år - enligt veterinärens ordination.

Immer

Enligt tidigare leasingtagare är hon kollad i höstas/slutet av året.

Vilket inte vet tror på. I sånna fall av någon som inte har vett nog att åtgärda problemen.

Enligt vet så skall hon bli bra. Men det krävs återkommande besök då man inte kan rätta till problemen i en hanvändning. Skal tillbaka om 6-8 veckor för att ev ta plåtar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka