Svingande rygg?

Zuzzi

Trådstartare
var inne på en barockhemsida och läste lite och då skrevs det ut flera gånger att hästen hade "en fint svingande rygg"

Vad är det som är positivt med en svingande rygg är min fråga? Aldrig varit i bekantskap med nått sånt uttryck och är inte alls insatt i barockridningen så de skulle vara lite intressant att veta! :)
 
Sv: Svingande rygg?

Det har inget spedielt med barock att göra utan är en del av losgelasenheitbegreppet.
Losgelassenheit är en av de 6 kvaliteter som den tyska utbidildningsksalan består av.

Losgelassen betyder ung; avspänd -tyvärr har det översatts till lösgjord på svenska

En häst som är losgelassen har ett avlslappnat ansiktsuttryck och en avspänd lätt buren svans. Den ser ut att röra sig obehindrat av ryttaren.
Den har också en swingande rygg, vilket innebär att bakbenens arbete tillåts fortplantas på ett naturligt sätt i ryggen.

Bakbenens arbete skapar tre huvudrörelser i ryggen.
Ett omväxlande böjande höger - vänster
en rotering som känns som att man rulllar på en tunna - höger vänster, samt
att ryggraden omväxlande buktar upp och er = Swingar.

Väldigt ofta hindras dessa röresler av sadel, ryttarens bristande följsamhet, eller hästens bristande balans. Man säger då att hästen är låst i ryggen.

Detta är mer regel än undnatag :angel:

En Swinganderygg ser man sällan hos icketyska ekipage och det talas ocksa sällan om det hos oss.

För "tyskarna" är det viktigt det anser att det är en förutsättning för korrekt arbete att hästen som man säger _arbetar korrekt över ryggen_
De skiljer på hästar som gör det - Backmovers
och hästar som bara lyfter på benen - legmovers
 
Senast ändrad:
Sv: Svingande rygg?

Det där är otroligt intressant!

Jag har t ex alltid fått höra av mina tränare att min häst går så bra, han har så fint böjd hals och höga luftiga rörelser, och inte var han svår att sitta på heller :D Nope, inböjd näsa och bensprattel var det! :eek:
Så bytte jag tränare för ca 1,5 år sedan och blev sågade längs fotknölarna och fick gå totalt tillbaka till basic med framåt-nedåt-sökning i skritt... Och allt eftersom han han ju blivit allt trevligare och börjat jobba lite, så bytte jag till en bomlös sadel nu i början av sommaren och då kom den sista pusselbiten - han är inte längre lätt att sitta på. När jag gör rätt (dvs sitter still och inte stör) så rör han ryggen rejält, den går som i stora vågor, och inte förrens då egentligen så insåg jag skillnaden mellan som du säger baskmov och legmov... för det är en JÄ**A skillnad!
 
Sv: Svingande rygg?

Ja det är en jäkla skillnad,:D :angel: många gånger så 'råkar' ryttare förstöra/hindra denna ryggverksamhet eftersom det inte är behagligt - så bromsar de.:crazy:

(och då för att inte tala om alla sadler som hindrar denna ryggverksamhet...)

Och även annan utrustning....
Faktum är att för mycket tygelinverkan, för kort tygel, eller för skarpt bett hindrar också rygverksamheten, man brukar kalla detta att hästen inte vill gå fram till handen.
Vid bra ryggverksamhet så länger hästen den nedre delen av halsen framåt.

Ett sätt att få igång ryggverksamheten igen är ju då som du fått gjort; lång och låg :)
 
Sv: Svingande rygg?

Det häftiga är att så få tränare ser det. Jaa det ser väl fint ut, men resten då? Nu vet jag skillnaden och kan arbeta med min häst på ett helt annat sätt!
 
Sv: Svingande rygg?

jag har alltid varit orolig att min häst jobbar helt åt tok när hans rygg blir helt svajjig :o
 
Sv: Svingande rygg?

Ja många gånger är det svårt att veta vad som händer och varför.
Och som Polly Mulle säger så är detta ngt som inte är på tapeten i sverige.

jaghar själv gjort månag fel i ridningen och varit i många återvändsgränder. :o

jag blir ju nu nyfiken på barocksidan har du lust att pma.
 
Sv: Svingande rygg?

Fast jag har faktiskt hört en hel del svenska tränare prata om en svingande rygg. Sen är det väl olika hur mkt eleven kan utföra det just när man själv råkar vara åskådare. Och givetvis vilka förebilder tränaren har, och hur långt h*n själv kommit i sin utbildning.
 
Sv: Svingande rygg?

Tycker att det svenska begreppet är mer - en låst rygg.
En häst som rids i en för hög form till motsvarande resten av kroppen, kan omöjligt jobba med ryggen.

Men en lång o låg form kräver oxå bakbens engagemang om det ska bli rätt.
 
Sv: Svingande rygg?

Men är inte dessa tränare inspirerade utifrån?
och swingande rygg är lättare att säga - än att göra.

Det är ju en del av losgelassenheitsbegreppet, och för att komma dit - till Losgelassenehit; så måste ju hästen vara A i balans ( och upnå den först kvaliteten = takt)
och B vara avspänd.

Avspänd blir hästen när ryttaren hittar sin balans i ett "continuum".

Kottas som, oavsett vad man tycker om honom, förmodligen har en av världens bästa sitsar beskrev ridning som att i varje steg försöka pricka ett rörligt föremål. (shooting at a moving target)

Hitta balansen igen och igen och igen - då kommer ju den swingande ryggen av sig själv för det är ju inget vi skapar - utan något vi _tillåter_

SWINGET ÄR JU BAKBENEN! - DE KOMMER JU IN AV SIG SJÄLVAOM VI SLÄPPER IN DEM I SITSEN

Den enda ridundervisning som mig veterligen fokuserar på ryttarens balans enligt detta "continuum", är ju Sally swift.
Även om ryttarens största problem har varit just balansen :angel: så har jag aldrig sett någon tränare fokusera på det - utan fokus läggs på hästen.

Kanske balans är så svårt att hitta till så få kan beskriva vägen dit? :confused:


Jag har heller inte sett någon undervisning som fokuserat på hästens takt, möjligen Kottas då....men han förutsätter att eleverna har balans och vet hur deras possiton skall vara ,och har de inte koll på den så får de skäll...:o


Jag har ju goivetvis inte sett alla tränare.
Jag förvånas bara över att så många hoppar helt över dessa första två kvaliteter, och går direkt på inverkan. :crazy:

Det skall bli mycket intressant att se Balkenhols clinic igen. Han betonar ju dessa två.....
 
Senast ändrad:
Sv: Svingande rygg?

Problemet är att Balkenhol är på en helt annan planet än gemene svensk. Få svenskar begriper vad han säger. En enstaka Balkenholclinic frälser inte Sverige.

Jag håller med dig - många talar om det men inte många förstår det. Antagligen inte jag heller, även om de 4 travsteg jag lyckats få till med svingande rygg i hela mitt liv kändes som om det var det närmaste himmelriket på hästryggen man kan komma.

Att rida är så jävulusiskt svårt, att man inte ens kan "prata" med folk som säger att "äh, det är bara att gå på känsla". Antingen har de det naturligt, eller så fattar de inte att man inte kan skjuta "nästan rätt" för det träffar aldrig älgen på ängen. Och än mindre kan JAG diskutera med dem, eftersom jag fått träna mig till den minikänsla jag nu börjar få upp för balans, samspel, hjälper osv.
 
Sv: Svingande rygg?

Absolut.

Ridning är ju hela tiden dimensioner, vi utgår ju hela tiden ifrån att den upplvelese vi har haft - är det enda som finns.

Både spännande och lite skrämmande

man känner sig ju lite bortgjort varje gång man halkar in i en ny dimension

Men som du säger den som alrig upplevt balans alls kan ju heller inte beskriva obalans och hur man därifrån tar sig till balans.

Ridning är svårt - jag kanju bara förmedla det jag upplevt - det jag ännu inte upplevt har jag ingen susning om :o
 
Sv: Svingande rygg?

Ja, fatta hur korkad man är... Det är genant. Men man får skratta åt det och försöka se det som en resa mot lite mindre kass ridning! :angel:
Jag tkr ändå att det saknas ett mellanled (eller en tolk om du så vill) mellan Balkenhol (Kottas också för den delen) och sv ryttare eftersom vår grundnivå är så kass.
 
Sv: Svingande rygg?

Jag har heller inte sett någon undervisning som fokuserat på hästens takt, möjligen Kottas då....men han förutsätter att eleverna har balans och vet hur deras possiton skall vara ,och har de inte koll på den så får de skäll
... men... det tycker jag att många tränare gör? Fokuserar på takten? Exv min ena tränare har inte gjort annat än tjatat om takten det senaste halvåret? Jag får inte rida en meter för honom utan att hålla reda på och fokusera på takten. Och han betonar skillnaden i att rida takten och att bara "pumpa runt hästen" i övertempo (som många brukar tro är den enda rätta vägen till aktiverade bakben...). Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ingen tränare fokuserar på takten, egentligen? Eller är det bara att jag haft förmånen att få se många bra tränare?! :o
 
Sv: Svingande rygg?

Lorpan
Du har säkert haft turen att ha bra tränare. Det har jag också, men det verkar vara väldigt varierat på den fronten när man läser inlägg om ridning över huvud taget. Just det du skrev om att din tränare påpekat att : man inte ska pumpa runt hästen i övertempo. Helt rätt. Tyvärr är det många som rider så och tror att det har med bakbensaktivitet att göra. När tränare försöker få hästar till arbete med samma metod till alla ekipage blir det bara fel. En bra tränare måste se till häst och ryttare och se vad som är rätt för just det ekipaget. Det finns massor av olika vägar och ett sätt kan omöjligt passa alla. Har sett detta fenomen på träningar. Där varje ekipage har ca 45 minuter och tränaren kör samma recept med alla, en efter en, helt utan individuell hänsyn. Hur kan de tro att det ska bli bra då?
En häst som hänger ihop från bakben till nacke vill vi väl alla ha. Inte en häst med låst rygg som paddlar med benen.
 
Senast ändrad:
Sv: Svingande rygg?

Jag skriver som bigganl. jag tror att du haft tur.
Han ser ju skillnaden med att rida takten och flänga runt :D
Jag blir dessutom nyfiken.
Har du lust att pma vem/Vilka du rider för?

Sedan borde jag skrivit - den _rena_ takten. För med takt kan man ju mena frekvens (= antal steg per minut) Men 'ren i takten' menas ju att hästen är i balans och sätter i sitt diagonala benpar samtidigt.

En häst i balanstrav verkar ju ha en spännande takt, men den är ju inte REN i takten/gångarten.
 
Sv: Svingande rygg?

Självklart menar jag också den "rena takten" - den är väl grunden till i stort sett allt? ;) Visst kan en balanstravande häst se "flashig" ut men det är mest avancerat bensprattel för att undvika krävande jobb :D Jag pm'ar dig om tränarna.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp