Svettiga hästar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fruktsallad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 134
F

fruktsallad

Hur tar ni hand om era svettiga hästar? Dels när det är kallt dels när det är varmt och varför gör ni så?

Sv: Svettiga hästar?

När det är varmt spolar jag av hästen ute, drar av vattnet med svettskrapa, torkar så torrt jag kan och släpper ut hästen att rulla sig i hagen och torka i solen:D
Men då får det inte blåsa kalla vindar...

På vintern ser jag till att inte rida så hästen blir väldigt svettig, klipper hästen och täckar istället.
Blir den ändå svettig torkar jag så torrt jag kan, lägger på ett bra svettäcke och låter hästen stå inne och torka.
När den torkat borstar jag den, täckar och släpper ut:ide:
Har ingen spolspilta så jag får vara försiktig med svettningen på vintern...

Tycker det är en intressant fråga och väntar med spänning på svar. Kan bara nämna hur jag själv gör:

Är det kallt ute (nollgradigt eller strax under) eller blåser så blir det ett bomullstäcke om hästen är svettig på hela kroppen. är han bara lite lätt fuktig så får han gå ut "naken".

är det riktig vinter med många minusgrader så blir det mest troligt bomullstäcke med lämpligt utegångstäcke över eller så får han stå inne i boxen å äta hö tills dess han torkat upp och sedan gå ut med lämpligt täcke på sig.

Är det sommar och varmt eller bara soligt vårväder så temperaturen kliver uppåt så är det troligt att pållen får gå ut utan täcke sålänge han inte är dyblöt i svett för då får han mest troligt stå inne i boxen tills han har börjat torka.

Det viktigaste för mig är att anpassa så att hästen inte blir nedkyld om han har blivit svettig.

Duschar hästen oavsett om det är kallt eller varmt. Sommartid får hon gå ut i hagen utan täcke, vid kyligare årstider blir det stalltäcke på, hö och in i boxen i ett par timmar. Huvudsaken att hon inte blir nedkyld.

varmare årstid - spolar av hela hästen, skrapar av, går ut och går tills de torkar alternativt släpper dem i hagen,om jag känner för en rejäl borststund sen :D

kallare årstid - spolar endast av benen, lite fuktiga hästar = Stalltäcke på och in i boxen med käk. Vid kraftigare svettning = Fleecetäcke på tills svetten torkat och sen på med stalltäcke.

Alltid klippta vintertid.

Vinter/höst/vår blir det först ett ylletäcke medan hon äter, och sedan bostning, sedan täcke med funktionsfoder (dvs inte bomull) och ut i hagen. Vid varmt och gott väder (sommar) så blir det avsvampning och avskrapning i flera omgångar, sedan yllefilten, sedan borstning och ut i hagen.

Det viktigaste är att hästen inte blir kall. Jag skulle aldrig släppa ut en blöt svettig häst i hagen. Blöt häst=kall häst=stel häst.

Jag skulle aldrig spola av min häst när det är kallt ute. Däremot så gör jag det om jag orkar och har tid på sommaren..Om hästen är väldigt svettig förstås.
Annars på vintern/våren så får hon stå med täcke.

Sommaren - blaskar av/tvättar hästen skrapar och släpper ut.

Vinter - På med ett bomullstäcke som drar åt sig fukten låta hästen vara inne och få äta lite, borsta, på med vintertäcket och släppa ut

På sommaren (20+ och uppåt) duschar jag av honom och skrapar av så får han gå ut i hagen. Står han uppstallad och det är lite varmare får han duscha och sen stå inne med svettäcke och käka hösilage tills han torkat. Är det minusgader rider jag honom inte så svettig, under sadeln och sadelgjorden som max, och då svampar jag av honom sen svettäcke + stalltäcket.

Spolar hela hästen: på sommaren om hästen blivit helt genomsvettig
Väntar tills det torkat och ryktar: På sommaren om hästen inte är sjöblöt av svett, vintern (då har den ju täcke på sig medans den torkar).
Svampar: I sadelgjordstaden och ibland på ryggen beroende på hur svettig hästen blivit där (hur lång tid det tar att torka och hur mycket tid jag har på mig).

Typ nåt sånt...

Eftersom min islänning bara är fyra år rids han inte svettig, men blir lite varm/fuktig efter ett longeringspass. Då svampar eller duschar jag honom sedan får han torka själv, inga täcken, då han torkar mycket fortare utan och det är ganska varmt i stallet.

När han duschat på sommaren ställs han ut i hagen och soltorkar.

på vintern får dom gå in i boxen med svettäcke och torka innan dom släpps ut...nu på våren sommaren hösten så får dom gå ut direkt i hagen utan täcke.

När det är kallt blir min klippt häst inte svettig, möjlitvis ngt fuktig under sadeln men då torkar det på ett par min med ett fleecetäcke på. Övriga delen av året tvättar jag henne med ljummet vatten och vid större ansträning även linimentschampo (detta görs även vintertid om hon jobbat hårt) sedan drar jag av vattnet med svettskrapa och täcker med fleecetäcke...

På sommaren så spolar jag av hela honom och tar bort så mkt vatten som möjligt med en svettskrapa. Och sen får han torka i solen om dt är tillräckligt varmt o inte blåser.

På vintern rids han aldrig svettig om han ändå skulle bli dt så får han stå inne o torka md ett ulltäcke tills han blivit torr..

tack för alla svar. Nu vet jag att jag tänker rätt,dvs. sunt förnuft..:banana:

När det är kallt, kanske torkar av med en fuktig svamp och så på med ett täcke som andas/suger upp fukt. När det är varmt så svampar jag av hästen och skrapar bort överflödigt vatten. Släpper ut i hagen sen så får hästen självtorka.

På sommaren tvättar jag hela honom och sen skrapar all vatten som går bort med en svettskrapa. Sen går han ut i hagen och självtorkar men om de är mkt blåsigt får han stå inne i boxen ett tag och gå ut sen när han har torkat.

På vintern torkar jag bara med en blöt svamp. Och om han inte svettats mkt utan bara lite på halsen och var saden ska sitta får han gå ut med vinter täcke. Annars får han stå inne i boxen och torka och sedan gå ut :)

Hur tar ni hand om era svettiga hästar? Dels när det är kallt dels när det är varmt och varför gör ni så?

Jag kan skriva ner vad en faktatext i en hästtidning;;;;

Inget täcke på svettig häst!
När hästen har arbetat så att den är svettig tar det ungerfär två timmar innan muskel temperaturen återgår till det normala.- Om man lägger på ett ridtäcke/ländtäcke medan man rider förhindrar man värmeavgången. På samma sätt blir det det om man lägger på ett täcke efter ridningen på den varma hästen. Hästen behöver kunna göra sig av med värmeöverskottet och kylas av när den arbetar och efter den arbetat.
Två timmar efter arbetspasset kan man eventuellt lägga på hästen en yllefilt som släpper igenom fukte. Sedan kan filten ligga kvar tills hästen har torkat den med sin kroppsvärme.

Stod mkt mer om klippning och svettning och täcke men det lbir för mkt att skriva :P

På vintern får de stå kvar inne med bomulls/fleecetäcke på sig tills de torkat helt. Efter det vintertäcke med ett bomulls täcke under. Dock ej samma som jag använt till att få hästen torr. Utan ett torrt och rent täcke under vintertäcket.

På sommaren blir de spola av benen och svampa av svetten med ljummet vatten.
Ngn gång spolar jag av hela hästen. Sen ut med ett tunt täcke tills de torkat helt.

**Har jag ridit ngnstans där det vart mycket lera så spolas benen alltid av med ljummet vatten tills leran är borta. Sen får de torka. När de gjort de lägger jag på lite kräm i karlederna och så ut i hagen.

**Har jag jobbat hästen ordentligt spolar jag av benen, låter de torka, på med lite kylande gel och lindor. Sen ut i hagen igen.

Nu är ju mina hästar alltid klippta på vintern.

Mvh

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 289
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
401
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Smultron
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
Tillbaka