svettig mager häst

Sv: svettig mager häst

morgaine skrev:
Nej det är inget skämt. Och det är inte fuktigt i stallet, för ingen av de andra hästarna är svettiga. Hon ringde faktiskt vet och frågade vad han trodde och berättade vad hon åt, men vet sa att det var ingen fara. :confused: Nu vet jag inte exakta torrvikten på kraften, för det är lite uppblött också, men det blir en sådan där stor svart hink nästan full. (den stora svarta hinken, inte den lilla). Så det väger såpass mycket. Vaddå, kan hästen ha kolik på nätterna? och vara frisk på morgonen?

Om det väger ca 10kg UPPBLÖTT är en helt annan sak. Vatten väger mycket nämligen! Det kan vara hälften vatten...

Dock hoppas jag att hästen ändå inte får den mängden kraftfoder på EN GIVA?!? :confused:

Jag vet inte omd en kan bara ha kolik på natten, men något fel är det ju. Och det är inet så konstigt om man trycker i hästen sånna mängder kraftfoder på en o samma gång! Oavsett om det "bara" är 3-4kg eller 9-10kg.

Du har inte nämnt hur mkt hö hästen får? Förhoppningsvis obegränsat om den nu är mager?

morgaine skrev:
Nej det är inget skämt. Och det är inte fuktigt i stallet, för ingen av de andra hästarna är svettiga. Hon ringde faktiskt vet och frågade vad han trodde och berättade vad hon åt, men vet sa att det var ingen fara. :confused: Nu vet jag inte exakta torrvikten på kraften, för det är lite uppblött också, men det blir en sådan där stor svart hink nästan full. (den stora svarta hinken, inte den lilla). Så det väger såpass mycket. Vaddå, kan hästen ha kolik på nätterna? och vara frisk på morgonen?

tänk på att 10 LITER krafftfoder inte är 10 KG
och om det är uppblött har det säkert svällt och är tyngre pga vattnet...

arabia skrev:
Jo jag tycker nog allt att det låter mkt när det är en 20liters hink nästan full.

Allt är inte kraftfoder som fodras i hinkar.

Min äldsta häst, ett 30årigt 400 kgs sto får 5 murarhinkar foder per dag och inget hö för det kan hon inte tugga. Gissar att hinkarna tillsammans väger 15-20 kg. En betraktare vid utfodringen skulle kanske tro att hon fick fick 20 kg kraftfoder. I själva verket är >90 % av innehållet i murarhinkarna att jämställa med hö ur fodersmältningssynpunkt dvs betfor och lusern+vatten. <10 % är kraftfoder - i detta fallet processad spannmål och oljekaka.

HH

Jo visst, men jag tycker det är jätteskillnad på 10kg lusern o 10kg havre, betfor + pulsfoder.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 781
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama