Svettig inne men inte ute varför???

J

_jennie_

Min lilla arab på 3 år e jag lite orolig över. Han har varit vanvårdad av en annan ägare. Men nu bor han på ett bra ställe. Men en sak gör mig orolig. När han kommer in i sin box i stallet så blir han svettig på bogen, mellan bakbenen, halsen o på flanken. Det e inte alltid på samma ställen men oftast. O olika mycket varje dag!
Men när man tar ut han så försvinner det! Han e annars väldigt pigg o glad. Kan det va ångest eller vad kan det va?!
Vore glad för svar...

Sv: Svettig inne men inte ute varför???

Han kanske blir stressad inne i stallet helt enkelt?

Åh, du är ju från Nyköping såg jag nu ju! Det är jag med :)

Kan tillägga att han hos sin förra ägare var till största tiden instängd.nu räddade jag livet på honom i mars och satte ut honom på foder till jennie som startade tråden.han svettas inte mycket när vi är ensamma i stallet men när det är mycket folk blir han svettig.Har haft en djurpratare ute som sa att han "sagt"till henne att han tycker det är jobbigt att bli instängd.man ser inte på något annat än att han blir svettig som skulle kunna vara tecken på stress.han äter och så i när han kommer in och följer med in utan problem från hagen.Ska vi sysselsätta honom i boxen med ev leksaker elelr ska vi låta honom vara.Kan detta vara så att han inte riktigt vet om och när han ska få gå ut igen eftersom han stått inne i sin egen skit utan mat låååånga perioder förut?Tacksamma för slla svar och funderingar

Har han mycket päls? För iså fall kan det helt enkelt vara för varmt inne, och därför blir han svettig.

han har börjar sätat vinterpäls iofs :crazy: Kanske kan vara det men han blir inte svettig när han är uppbunden i gången och blir pysslad med.

Du borde låta din häst vara ute länge på dagarna (det har den nog längtat efter!) och vara med den inne i stallet så ofta du kan och bara umgås med varann!

Få den att tycka om miljön, gör mycket positiva saker där inne.
Antagligen känner den sig rädd för den miljön p.g.a. alla saker som "hänt" där antagligen. Stall som stall liksom.

Se till att hästen har mycket ljus omkring sig på "dagarna", kan se andra hästar och vara nära dom andra hästarna. Ha mat och vattentillgång. Så den inte tvivlar på din genoristet.

Det skulle nog jag tipsa om... ;)

Förmodligen blir han lite stressad av att vara inne. Med lugn och tålamod kommer ni nog åt problemet.

Att ge hästen leksaker (typ bollar) inne i boxen ger nästan aldrig någon effekt. Hästen är inget jagande djur, och så snart de märker att leksaken inte är ätbar brukar de tappa intresset.

Det är i så fall bättre att ge grovfoder som sysselsättning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 273
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka