Svettig i kylan - hur göra?

U

Ultima

Iskylan i Göteborgstrakten ska tydligen hålla i sig så nu behöver jag ett råd. Min isis är spårklippt men svettas oerhört lätt så hon blir trots detta lite våt även vid försiktiga skritturer. Går på lösdrift men har tillgång till box. MEN nu är det så kallt att vi har minusgrader även i stallet. Alltså svårt att få henne att torka helt trots svettäcke efter ridning. Vill ha era åsikter om att lägga vintertäcke på lätt svettig häst och släppa i hage när det är runt -10. Eller bör jag hellre låta bli att rida helt i flera veckor? :( :confused:

Sv: Svettig i kylan - hur göra?

Vi brukar lägga på svettäcke och låta dom torka upp innan vi släpper ut dom. Sen är det viktigt att dom har bra tillgång till hö/ensilage. För mat ger eneregi och energi ger värme.
Våra hästar går på lösdrift hela tiden med tillgång till ligghall där dom är när det är + 25 grader. Inte vid - 15. Brukar inte bli kallare här.:)

Svettäcke så länge du hinner med innan du åker och sen på med ett fodrat täcke 100gr eller mer o ut i hagen. Tunna täcken typ regntäcke kyler bara i den här kylan. E det torrt ute e ulltäcke ett bra svettäcke- det suger ut fukten men håller ändå hästen varm tillskillnad från fleece som bara blir blött tillslut. Men det får man ju ta av efter ett par timmar... Ett utevintertäcke kan de ju gå med tills du kommer nästa gång.

Vår häst är filtklippt och går med täcke jämt, han får på sig fleece eller ulltäcke medan han torkar o sen på med sitt 300gr vintertäcke(halvhals) o ut i hagen. Sista veckorna nu har vi i princip inte ens haft svettäcke, för han e torr på det klippta bara av promenad efter arbetet- o sen på med vintertäcket direkt. Nu är det nämnligen hästar med feber i vårt stall så vi går inte in i stallet alls utan står ute hela tiden, o i den här kylan då e det snabbt på med täcket så fort sadeln åkt av...

De andra två hästarna vi har -har vintervila nu. De är klippta i höstas(oktober) men har massa päls nu så jag undviker att få dem svettiga. Det blir så mycket jobb. Vila är ju ändå gott för dom o så härligt är det inte att rida när det biter i kinderna o ögonen tåras o fryser till is :D

Jag brukar också låta dom stå me svettäcke inne tills jag måste göra annat, men jag her på ett fleecefodrat regntäcke, de verkar dom klara sig bra på ;)

Ulltäcke! värmer även när häst och täcke är blött..allt annat är kass:cool:

Blir hon bara svettig där hon är klippt eller på andra ställen? Om det bara är där hästen är klippt är det enklast att skritta eller leda hästen en stund så torkar det fort. Annars kanske man ska överväga att klippa lite mer?

Det kan funka med att raka igen kan vara som så att det har växt ut igen??

Min häst behöver rakas igen nu för 3:e gången växer som ogräs hennes päls.
Men om inte det hjälper så på med ett ull/flecee täcke med helhals och låt hästen stå och äta lite i en box. Man ska endå plocka undan och dona en stund.
Sedan om hästen inte torkar upp endå så på med ett fleecefodrat regntäcke som andas.
Som många redan sagt är det viktigt att hästen får äta hö när den kommer ut för de bygger upp värme och hästen torkar upp fortare.

Jag gnuggar upp med hjälp av badlakan. Har han bara vara lite svettig är det vintertäcke på och ut i hagen.
Har han varit mycket svettig är det rubba och på med ulltäcke en stund, därefter vintertäcke och ut i hagen.

Jag brukar lägga halm på hästens rygg och sen på med ull- eller fleecetäcke. Funkar också bar förutom att hästen ser lite rolig ut..;)

Har begränsat med tid då jag är hos min medryttarhäst, så brukar gnugga med handduk o slänga på ett fleecetäcke medans jag gör annat. Sedan är det på med vintertäcke o släppa ut han i hagen som gäller.. :crazy: inte finns det något stall heller :confused:

Jag lägger på täcke direkt och ut, oavsett svettmängd. Oftast ett ull- eller fleece under vintertäcket. Jag bor vid lösdriften så jag har full koll på honom och han har hittills alltid varit torr och varm underst. Fri tillgång till hösilage också.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 241
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar