Svettig häst!

Finess

Trådstartare
Om en häst svettas oerhört mkt, så det är lödder under schabrak osv, vad kan det bero på? Händer inte bara under varma sommardagar, hästen har kondis och jag behöver inte rida spec länge förrän hon svettas. Kan det bara vara så, eller behöver hon ngt tillskott eller vad kan detta bero på?
 
Sv: Svettig häst!

En del människor svettas mer än andra.... Säkert lika för hästar, dom är ju oxå däggdjur.

Hon är inte lite rund? för då svettas man mer...
 
Sv: Svettig häst!

Min häst svettas också väldigt mycket... Vad har din "för" päls?? Min har "len" päls, har fått många kommentarer för det: Åhh, vad len päls din häst har!:D Sen har han alltid haft "tjock" päls, så han kan ju svettas pga av det...

Vissa hästar svettas aldrig medans andra hästar alltid svettas!! Det är ju olika för varje häst!

Men är hon stressad, eller han hon gräsmage?Dom kan ju svettas för det också!
 
Sv: Svettig häst!

Olika hästyar svettas olika lätt. :) Har en travare som bli lite löddrig under sadeln på vintern också, hon svettas lätt. Så du behöver nog itne ge något extra tillskott! Men se till att hästen har mkt vatten och saltsten till hans bara. :idea:
 
Sv: Svettig häst!

Mitt sto svettas lätt, har träffat minst två halvsyskon som svettas på liknande sätt. Verkar ärftligt.
 
Sv: Svettig häst!

Det är naturligt för hästen att svettas. Tar man ut sin häst och ska värma upp den i tjugo minuter och den inte svettas, då spänner den sig. En avspänd häst svettas. Vissa mer än andra.
 
Sv: Svettig häst!

Som mga sagt: Svettning är individuellt. Tror inte du ska oroa dig. Däremot kan en häst som svettas mycket och inte är väldigt flitig med att slicka på sin saltsten behöva extra salt (jag köpervanligt koksalt), ungefär en msk om dagen, de dagar den rids och svettas. Salt lagras inte i kroppen, så därför ar det viktigt att det tillförs direkt efter ansträngningen o svett/saltförlusten.
 
Sv: Svettig häst!

Nä hon är inte särskilt stressad, men hon kan bli rätt ivrig ibland när vi tex rider ute i skogen. Tycker det är roligt och så. Kanske inte ska oroa mig, men ibland känns det dumt att komma tillbaka efter en normal ridtur (mkt skritt, lite trav och lite galopp) i skogen och så är hon så svettig så det ser ut som om jag flängt med henne i minst fyra timmar... :crazy:
 
Sv: Svettig häst!

Hon är framåt, men inte "överhet". Ingen man behöver sitta och driva på, hon har framåtbjudning i sig själv. Ibland mer och ibland mindre såklart, men ofta pigg men samtidigt väldigt stadig och snäll.
 
Sv: Svettig häst!

Mynta2 skrev:
Hur är hästen i sitt temperament ?

Väl motiverad fråga tycker jag. :)

Om vår pålle är ute på ridtur
med bästa häst-kompisen och bara skrittar nu i värmen så är vår pålle mycket svettigare än kompisen. Men det skiljer en hel del i temperament. :) Kompisen lunkar halvsovande sin runda till synes utan att reflektera över någonting medans vår är väldigt vaken och ganska tittig på "farliga" stenar, skuggor eller "häst-ätande" barnvagnar! :D

Då är vår häst i mycket bättre kondis än den andre och har ingen tjock päls.
 
Sv: Svettig häst!

Det kan ju också vara en anledning. Gör min häst är också ganska vaken av sig, lite tittig ibland och väldigt uppmärksam på vad som händer när vi är ute och rider.
 
Sv: Svettig häst!

Tror inte heller att du behöver oroa dig. Se bara till att det finns salt och vatten!
Kram
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp