Svettig häst

any_one

Trådstartare
Hej har ett halvbloddsto på 12 år som jag rider regelbundet och är i full kondition. Men det konstiga är att hon har blivit svettig varje dag nu när jag har ridit henne. Hon blir svettig redan efter en kvart:S det konstiga är att hon har ingen feber , är pigg och framåt både i ridningen och i stallet. är det ngn som vet vad detta kan bero på . jag menar, det är ju inte varmt ute och jag kräver inte överdrivet mkt mer av henne nu! Tacksam för svar snarast:crazy: :confused:

Sv: Svettig häst

har hört att detta kan bero på jobrist. Kanske kan vara värt att kolla upp.

Kanske är det ngt fel på din häst, men:
Hästar svettas olika mkt. Precis som vi människor. Har hon alltid gjort det eller är det först nu?

Har hon aldrig svetts på det visset förut?
Låter som att hon skulle ha brist på något isf.

det kan mycket vä l bero på att vintern har varit väldigt "oregelbunden" i år. det har varit varm, kallt, regn, sol! så det kan mycket väl vara att din häst börjar fälla lite smått så fort solen sticker fram, och att den vill sätta päls så fort det blir några minus. får din häst B-vitaminer? annars kan du ge den det! i kombination med andra vitaminer och mineraler. I värsta fall får du kanske kontakta veterinär så kan dom säker ge dig svar på detta!
lycka till! hälsa hästen ;)

Hästar/männsikor med bra kondition (som tränar mycket) blir oftast mer svettiga då de har enklare att komma igång och jobba med musklerna.

Hej alla. Jag har ringt veterinären nu. han sa att det inte var ngn fara. det kan vara så ibland att hästar som har bra kondition kan bli svettiga så ibland. jag tror även att det kan vara för att vintern har varit väääldigt oregelbunden här nere i blekinge. skulle iaf fortsätta rida som vanligt:P hoppas det löser sig :P

hej!

jag hade samma problem nu i höstas/vintern...
jag kom sedan på att det var för att min häst inte var klippt.
sedan satte jag på han täcke å det blev bättre men han är fortfarande inte klippt!

här din häst klippt å täckt?
om inte har den varit van vid det de andra åren?

hoppas de funkar bra nu!:bump:

jag red ett varmblod förut och hon blev svettig direkt man travat 10-20 meter...
rätt jobbigt på vintern

men hon var då frisk och kry ändå :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar