Svettig häst efter träning?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Hur gär ni med eran svettiga häst efter ett hårt träningspass. Lägger ni på ett svettäcke på den och ställer in den i boxen ett tag. Eller sätter ni på utetäcket och släpper ut honom/henne i hagen med en gång?

Sv: Svettig häst efter träning?

Svettäcke/fleecetäcke och en nåt kilo hö i boxen i nån halvtimme medan jag plockar undan utrustning och fixar i stallet. Sen får hon gå ut när hon är torr!! Har inget täcke ute än om det inte regnar.

Brukar ställa in hästen med svettäcke (fleece på vintern) med lite hö att äta ett tag. Efter en timme eller så tar jag ut honom igen.

På vintern/höst och ev våren ställer vi in hästen i boxen med ett fleecetäcke. Och på varm vår/sommar släpper vi ute hästen i hagen direkt (kanske inte om den verkligen är jätte svettig) då får den svett täcke + lite hö i boxen en stund.

Skrittar så hästen blir torr, ryktar och släpper ut. Tar hästen för lång tid att torka (som att jag måste skritta mer än 40 min för att den ska torka) så klipps hästen.

Skrittar av ordentligt och borstar ordentligt. Alternativt spolar jag hästen om den blivit mkt svettig. Sen har jag utegångstäcke dygnet runt ute numer och det är täcken som ska ha andasfunktion, absorberingsfunktion etc. så det ska gå att sätta på blöt häst ifall den inte hunnit torka innan jag måste åka hemåt.

Jag gör både och, kan man väl säga! Ibland låter jag hästen stå inne och torka, framförallt om man har ridit senare på dagen. De dagar jag ridit tidigt så blir det täcke och ut i hagen.

Efter ett hårt träningspass är det viktigt för mig att så snabbt som möjligt få ut den i hagen så att den håller sig smidig. Jag skrittar av,duschar, kyler ben och stretchar, sätter på filt och täcke och släpper ut.

Tar mig ALLTID tid att skritta min häst torr, borstar av med piggborste/gummiborste innan hon släpps ut igen. spola eller täcke är inte något alternativ för mig.

klipper hästen av just den anledningen

Jag klipper på vintern så man slipper det problemet. De svettas mindre och torkar snabbare!:bump:

jag tar in hästen och har fleecetäcke på tills han torkar, medans han får käka lite hö. efter 30-40 minuter brukar han vara torr igen.

Lägger på ett fleece medan man fodrar och fyller på höhäcken. Sen om hästen inte är torr får den då ut med täcke eller stå inne under natten, lite beroende på vädret. Om han är helt torr släpper jag ut honom. vill inte klippa honom för han ska gå på två månaders vila under vintern och han behöver ha pälsen för dom går på lösdrift. /Lina

Beror på årstid, utetemperatur och tid på dygnet....

Sommar: Spolar av, sprayar på insektsmedel och släpper ut.

Vår/Höst, 10 grader eller varmare: Får stå inne med hö och "ånga av" en halvtimma medan jag gör klart annat. Släpps sedan ut i hagen utan täcke. Är det sent på eftermiddagen och/eller mycket dåligt väder kan han få stå inne resten av dagen.

Vår/Höst, kallare än 10 grader och/eller blåsigt/regnigt: Som ovan men med andastäcke när han släpps ut.

Vinter: Inne med fleecetäcke för att "ånga av", sedan ut med både fleecetäcke och andastäcke. Eller fortsatt inne med fleecetäcke och mer hö om det är sent på dagen eller mycket dåligt väder.

Hästen är en islandshäst som är delvis klippt vintertid.

Själv så brukar jag svabba av honom med lite vatten sen tar jag en handduk och torkar av det värsta, sen sätter jag på honom ett fleccetäcke eller ett svettäcke och ställer in honom i boxen så han får äta lite hö. Sen sätter jag på honom ett regntäcke när han är torr och släpper ut honom i hagen igen.

vinter/höst/ vår- spola av/ alt. svabba av hästen, kyla ner benen en aning, lägga på ett svett täcke och låta den avdunsta den mesta värmen i stallet, sedan lägga på ev. ute täcke och släppa ut..
sommar- spola av, skrapa av det mesta vattnet, kyla benen och släppa ut i hagen direkt.

svettäcke och vintertäcker över. sen ut i hagen.
sen efter ca 30 min - 1 timme tar jag av setttäcket och låte rhästen bara ha vintertäcket.

man ska ha skrittat av riktigt bra och länge innan man ställer in den i boxen anser jag..

Höst/Vinter: Travaren duschas om han blivit mkt svettig och sen in i boxen tills han har torkat då får han gå ut med täcke. Har jag bråttom och inte kan vänta tills han har torkat får han stå typ 20 min i boxen och sen på med massa täcken och ut i hagen.
Men jag kommer klippa honom snart, då lär han inte bli lika svettig.

Vår/Sommar: Svabbar jag av eller duschar och sen ut i hagen utan täcke.

jag har tävlingshästar som är helklippta på vintern. När jag har ridit klart är dom alltid mer eller mindre svettiga och dushar då av dom, sen på med tunnt eller tjockt fleecetäcke, sen får dom gå i skrittmaskinen i 30 min för att torka(medans jag mockar).Sen ut i hagen med sina vanliga täcken eller in i boxen beroende på tid på dygnet.;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka