Svettavtryck från sadlar

BRAGO

Trådstartare
Hur ser svettavtrycken ut på era hästars ryggar när ni har ridit? Jag tänker att det ska vara jämnt "svettat" under hela anläggningsytan, och har hört att det blir ljusa fläckar där sadeln klämmer för mycket för att de inte kan svettas där. Har tittat lite på hästarna i stallet senaste dagarna och de flesta har torra fläckar framtill bakom manken trots att många har måttade childerics osv. Ligger de fel då verkligen? Min sadel ger jämn svettning men ligger lite i bakvikt och jag provar därför lite andra sadlar nu så han inte ska bli öm i länden. Känns som att man inte kan gå så mkt på svettavtrycken eftersom jag ju ser att min inte ligger bra och ändå ser bra ut på avtrycken? Såklart ska man mest gå på hur hästen känns men tyvärr känner jag ingen jätteskillnad på min häst mellan olika sadlar (kanske inte hittat den perfekta?), man provar ju också bara att rida i dom som ser någorlunda okej ut.

Provade en Equipe Oracle idag som jag tyckte låg bra i jämvikt, och jag trivdes väldigt bra i den, men svettmärkena såg lite märkliga ut när jag ridit. Vad betyder det när det ser ut såhär?

pic_53d6465a2a6b223492ecaea6.jpg

pic_53d64932e087c3736ab0357c.jpg

pic_53d6463ae087c3549ed5f0bc.jpg

Tog tyvärr bara en bild med schabraket under.

Dock blev det en jämn färg över ryggen när jag duschade av honom. När jag provade en annan sadel där det blev såna tydliga torra fläckar framtill syntes fläckarna även efter dusch. Kan det även bli torrt där sadeln inte ligger an så bra?

Tyvärr ser jag inte avtrycken ordentligt på dina bilder, så där uttalar jag mig inte alls.
Mitt råd är att alltid ta hjälp vid sadelutprovning om man inte kan själv - det går även utmärkt att låta sadelmakaren titta på ekipaget för att kontrollera den sadel som man redan har (ett gott råd är att göra det någotsånär regelbundet, t.ex. i samband med omstoppning).

Jag provrider alltid sadlar utan underlägg under sadeln (om inte sadeln av någon anledning ska provas ut med padd, förstås), eftersom jag upplever att schabrak/vojlock kan "sno" en del fukt också och eventuellt vilseleda. Samt att det är lättare att se vad som händer med sadeln på hästens rygg utan saker under.
Egentligen är det inte svettavtrycken som är det bästa riktmärket. För visst, är hästen sjöblöt över hela kroppen men snustorr på ett par fläckar t.ex, då kan man ju anta att något är knas, men som sagt - det finns ju ingen garanti för att hästen svettas helt jämnt. Det kan vara ett riktmärke, men lite knepigt. Däremot tittar man på hur pälsen ser ut under sadeln; om det blir lockar, rufs eller andra ojämnheter etc. Om det blir rufs på mitten t.ex., är sadeln ofta lite för rak (det blir lite luft mellan sadel och hästrygg = när hästen svettas så lockar sig pälsen där).

Däremot är det ingen garanti för att sadeln passar, att hästen har en "måttad" sadel. En "måttad" sadel som köps av en sadeltillverkare - även dyrare sadlar såsom t.ex. Childeric, Jaguar, Amerigo - är inte måttade åt hästen utan man provar ut en bom som passar och gör sedan en sadel som passar häst och ryttare utifrån den. I praktiken är sadeln specialtillverkad och utprovad för ekipaget, men inte måttbeställd per definition. Varje sadeltillverkare har ett visst antal bommar, som deras sadlar byggs på. Sadeln ska självklart passa, men det går inte att anta att sadeln "automatiskt" gör det i evigheter heller - min egen häst har nyligen breddat sig ur två sadlar med måttillverkade bommar, som tillverkades förra sommaren.

Min häst har alltid haft torra trekanter (lite avlånga längsmed ryggen fram till där jag sitter typ) under främre delen av sadeln oberoende av vilken sadel vi rider i, med/utan padd om jag stått mycket i lätt sits eller ridit ett pass mest sittande på banan tex. Och oavsett om sadlarna passar honom bra, hyfsat eller rent av dåligt.

Jag är mer nyfiken på om märkena är olika stora/oregelbundna eller om han svettats mer på ena/andra sidan. Ibland kan man se sådana skillnader men aldrig tillräckligt för att jag ska kunna bilda mig en hypotes om något. Men det är intressant tycker jag!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar