Hur ser svettavtrycken ut på era hästars ryggar när ni har ridit? Jag tänker att det ska vara jämnt "svettat" under hela anläggningsytan, och har hört att det blir ljusa fläckar där sadeln klämmer för mycket för att de inte kan svettas där. Har tittat lite på hästarna i stallet senaste dagarna och de flesta har torra fläckar framtill bakom manken trots att många har måttade childerics osv. Ligger de fel då verkligen? Min sadel ger jämn svettning men ligger lite i bakvikt och jag provar därför lite andra sadlar nu så han inte ska bli öm i länden. Känns som att man inte kan gå så mkt på svettavtrycken eftersom jag ju ser att min inte ligger bra och ändå ser bra ut på avtrycken? Såklart ska man mest gå på hur hästen känns men tyvärr känner jag ingen jätteskillnad på min häst mellan olika sadlar (kanske inte hittat den perfekta?), man provar ju också bara att rida i dom som ser någorlunda okej ut.
Provade en Equipe Oracle idag som jag tyckte låg bra i jämvikt, och jag trivdes väldigt bra i den, men svettmärkena såg lite märkliga ut när jag ridit. Vad betyder det när det ser ut såhär?
Tog tyvärr bara en bild med schabraket under.
Dock blev det en jämn färg över ryggen när jag duschade av honom. När jag provade en annan sadel där det blev såna tydliga torra fläckar framtill syntes fläckarna även efter dusch. Kan det även bli torrt där sadeln inte ligger an så bra?
Provade en Equipe Oracle idag som jag tyckte låg bra i jämvikt, och jag trivdes väldigt bra i den, men svettmärkena såg lite märkliga ut när jag ridit. Vad betyder det när det ser ut såhär?
Tog tyvärr bara en bild med schabraket under.
Dock blev det en jämn färg över ryggen när jag duschade av honom. När jag provade en annan sadel där det blev såna tydliga torra fläckar framtill syntes fläckarna även efter dusch. Kan det även bli torrt där sadeln inte ligger an så bra?