Svettas mycket och lägger huvudet på sne

Blazicq

Trådstartare
Först vill jag säga att hästen i fråga inte är min och givetvis skall det komma ut en veterinär och titta på honom.

Hästen svettas stora mängder , han har inte sprungit runt i hagen för det har jag inte hört. Jag har hagen alldeles utanför och det är ingen liten häst direkt så det hörs när han drar på:love:

När han togs in så svettades han mycket, jag tog tempen på honom (hjälper ägarna ibland) och han hade vid första tillfället 37.3 andra 38.2 och nu nyss 37.5

När han äter så lägger han huvudet lite på sne dvs vinklar ena sidan lite uppåt. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Han tar även väldigt lång tid på sig att tugga, han dricker bra med vatten.

Inga andra symptom än dessa.

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Problem med tänderna? Infektion?

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Svettas mycket och lägger huvudet på sne

Hej,
Jag loggade in har idag for att forsoka fa svar pa en liknande undring. Min hast har namligen oxa borjat svettas utan att anstranga sig! Har tankt att jag ska ringa veterinaren imorgon och fraga honom... Men saken ar den att hon egentligen inte alls verkar sjuk! Ser pigg ut, ater som vanligt, ingen feber...Var aven ute o red idag ( hon har dock varit halt en langre tid fram och tillbaka, men nu har vi borjat skritta henne igen) och det var heller inga problem. Men hon svettas som sagt nar jag tar in henne fran hagen.... jattekonstigt, borjade for ca 2 v men da sag jag det bara nan gang, nu verkar det vara oftare. I o for sig var det varmt idag... men om du eller nagon annan har svar pa vad det har kan bero pa, vore jag tacksam!

Halsningar Josefine

Ett par hästar i mitt stall svettas också en hel del just nu, även fast de bara står inne i boxen.

Vi tror att det är för att hästarna har börjat sätta vinterpäls, och nu blev det helt plötsligt sommarvärme igen (här). Kan det vara det kanske?

Hmm.. det kanske det skulle kunna vara! Stammer pa mina att de satter vinterpals nu. Jag tankte att det kanske var att hon borjar bli gammal oxa?! (15,5 ar) Vore ju bra om det bara var nat sant sa man slipper oroa sig...
/ Josefine

Jag skulle definitivt kolla tänderna!
En häst som har problem i munnen drar ju dessutom på sig följdproblem som nackspänningar och annat otyg om man har otur.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 218
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 954
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 115
Senast: Cilla
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka