Svett som inte försvunnit!

F

froggy

Förut en dag när jag hade vart ut och ridit med min häst,och vi hade ridit klart och det hade gått några timmar så var det torkat svett kvar i hennes päls. Och sen en annan dag när jag var ut och körde med henne började hon svettas ganska rejält,och några timmar senare så var det fortfarande kvar torkad svett på hennes päls.
Är det något att vara orolig över? :confused:

Sv: Svett som inte försvunnit!

Jag blir bara orolig för att du själv inte begriper att du bör borsta bort den torkade svetten. :eek:

Klart som tusan att den torkade svetten finns svar om man inte spolar av hästen eller borstar bort den när den har torkat, vart skulle den ta vägen av sig själv trodde du?

Det enda du ska vara orolig över är dig själv... duchar inte du när du blivit svettig stannar svetten kvar visst??

Ne seriöst ?troll???

Det enda du ska vara orolig över är dig själv... duchar inte du när du blivit svettig stannar svetten kvar visst??

Ne seriöst ?troll???

Men herregud! Självklart vet jag att jag ska svampa/duscha av hästen efteråt. Och det har jag gjort bägge gångerna. Och det är därför jag undrar varför svetten stannar kvar ändå. Ska man svampa/duscha hästen 2 gånger eller? 1 gång efter ridningen och sen igen senare. Tycker jag låter lite orimligt.
Så blåst i huvudet är jag inte!!

Oroa dig inte över det!
När svetten torkar i pälsen gör den pälsen styv/ spretig, eller hur man ska säga! bara att borsta bort!;)

Ne seriöst ?troll???

det är det här jag inte gillar med buke :mad:
Man kan inte ställa en fråga utan att man betraktas som en dåre.

man ska kunna fråga vad en hovkrats används till och få ett vänligt svar, tycker jag!!

Och till froggy: Det behöver du inte oroa dig för, det är helt normalt och bara att borsta så försvinner det.

Det framgick ingenstans i originalinlägget att du faktiskt svampade hästen, och ingen är tankeläsare här vad jag vet.

Det må vara en självklarhet att du svampar hästen, (Och det är ju bra!! :) )men det vore samtidigt inte förvånande om du inte gjorde det, med tanke på vad det kan dyka upp för inlägg här ibland.

Tydlighet är A och O när man bara har text att förmedla sig med bland okända.;)

Kan hända att du inte skrittar av hästen ordentligt så att den fortfarande eftersvettas efter du svampat/duschat av den.

Men herregud! Självklart vet jag att jag ska svampa/duscha av hästen efteråt. Och det har jag gjort bägge gångerna. Och det är därför jag undrar varför svetten stannar kvar ändå. Ska man svampa/duscha hästen 2 gånger eller? 1 gång efter ridningen och sen igen senare. Tycker jag låter lite orimligt.
Så blåst i huvudet är jag inte!!

Svampar du av hästen vintertid?? :eek: Fast du kanske har en som inte är så lurvig och som bor inomhus när den är blöt?
Ja, hur som helst så kan det ju bli svett kvar även efter att man svampat, dessutom kan ju pälsen bli sådär spretig bara av vattnet som torkar. Så det är inget att bry sig i.
Ett tips kan vara, om hästen är svettig, att släppa ut den i snön (om ni har någon) så den får rulla sig ren. Funkar fint på mina :idea:

*KL*

Svampar du av hästen vintertid?? :eek:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Det här är så komiskt att jag tror jag döööööööör!!!
Är det skillnad på att vara blöt av svett, regn eller avsvampning? :rofl: :rofl: :rofl:

Till TS: Ja du ser... HUR du än gör så är det fel enligt någon...inget att bry sig om.... ha ha ha ha ha (Jag skrattar så tårarna sprutar....)

// M

Förut en dag när jag hade vart ut och ridit med min häst,och vi hade ridit klart och det hade gått några timmar så var det torkat svett kvar i hennes päls. Och sen en annan dag när jag var ut och körde med henne började hon svettas ganska rejält,och några timmar senare så var det fortfarande kvar torkad svett på hennes päls.
Är det något att vara orolig över? :confused:

Den svett som kommit "efter" var sitter den? Är det ett brett område eller små fläckar?

// M

Ber om ursäkt men det framgick faktiskt inte i inlägget att du duschade/svampade hästen efter motionen.:confused: Lät som om hästen ställdes in/ut direkt efter motionen och du blev förvånad över att svetten fanns kvar i pälsen dagen efter...

Finns det kvar svett beror det på att hästar eftersvettas, för att dom ska kunna reglera till kroppsvärmen till normal temp och då fortsätter dom svettas ett tag efter ansträngningen. Så efter ett hårt pass bör man skritta av ordentligt, gärna tills hästen är torr lite svårt så här års och med massa vinterpäls :p

det är det här jag inte gillar med buke :mad:
Man kan inte ställa en fråga utan att man betraktas som en dåre.

man ska kunna fråga vad en hovkrats används till och få ett vänligt svar, tycker jag!!

Mm,precis. Håller med dig!

Det framgick ingenstans i originalinlägget att du faktiskt svampade hästen, och ingen är tankeläsare här vad jag vet.

Det må vara en självklarhet att du svampar hästen, (Och det är ju bra!! :) )men det vore samtidigt inte förvånande om du inte gjorde det, med tanke på vad det kan dyka upp för inlägg här ibland.

Tydlighet är A och O när man bara har text att förmedla sig med bland okända.;)

Bara jag som inte svampar av hästen vintertid:angel: :smirk:
Betyder det att man är en dålig häst människa?

Skrittar av hästen tills den slutat svettas eller ställer in den med svett täcke så gör jag!
Eller låter bli att rida den svettig...

Frågar man inte, så får man ingenting veta!;)
Tyvär är buke ibland rena:devil: :devil: :devil:
Ställer man en fråga på fel sätt så är man snart nertryckt i leran...:cool:

Frågar man inte, så får man ingenting veta!;)
Tyvär är buke ibland rena:devil: :devil: :devil:
Ställer man en fråga på fel sätt så är man snart nertryckt i leran...:cool:

He he he bara om man tillåter det själv ;)
Det har hänt..... att jag sitter framför datorn... låtsas ducka och göra en liten undanmanöver åt sidan...och säger MISS! för mig själv när någon kastat "rutten frukt" på mig i nåt forum....

Funkar skitbra!! :rofl:

// M

*KL*

Det här är så komiskt att jag tror jag döööööööör!!!
Är det skillnad på att vara blöt av svett, regn eller avsvampning? :rofl: :rofl: :rofl:

// M

Jag är väl lite dum i huvudet som inte fattar vad som är så roligt :cool:
Skillnaden på att vara svett-blöt och regn/svamp-blöt är ju för det första mängden vätska. En häst svettas ju sällan så det rinner av dem som det blir när man svampar eller det regnar? Och när det regnar blir hästen sällan blöt in på skinnet som den blir när den är svettig. Så jag kan tycka att det är skillnad ja.
Men när jag frågar om TS svampar hästen vintertid menar jag vinter=snö och kallt. Regnar gör det sällan på vintern. Jag skulle inte svampa av en svettig häst på vintern, jag vill inte göra den mer blöt än den är.

Men det var ju trevligt att du fick skratta lite :smirk:

Bara jag som inte svampar av hästen vintertid:angel: :smirk:
Betyder det att man är en dålig häst människa?

Skrittar av hästen tills den slutat svettas eller ställer in den med svett täcke så gör jag!
Eller låter bli att rida den svettig...

Jag känner ingen som svampar hästen vintertid, skönt att höra att vi är fler ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka