Svetsa bett

the_connemara

Trådstartare
Ett till synes rostfritt bett, brukar de vara samma material rakt igenom bettet? Bettet det gäller är från Shires om det skulle spela någon roll.

Är det någon som modifierat sitt rostfria bett genom att svetsa i/på det?

Köpa nytt bett för cirkus 900 kr eller låta pvn svetsa dit en liten plutt på leden (icke vikbart bett är vad jag vill ha)... Det senare låter väldigt lockande nu när räkningarna är betalda :angel:

Sv: Svetsa bett

Japp har gjort det på flera bett i olika material...

Men tyvärr så måste man skydda det svetsade området då det dels inte är slätt och dels för att det rostar när det kommer i kontakt med hästens saliv...

Numera lindar jag Sealtex runt alla sådana leder utan att svetsa efter jag ändå måste ha det efter svetsningen...

Japp har gjort det på flera bett i olika material...

Men tyvärr så måste man skydda det svetsade området då det dels inte är slätt och dels för att det rostar när det kommer i kontakt med hästens saliv...

Numera lindar jag Sealtex runt alla sådana leder utan att svetsa efter jag ändå måste ha det efter svetsningen...

Är det rostfritt i bettet utan någon typ av beläggning och man svetsar med rostfri tråd och därefter putsar betet så rostar det inte

Tänkte säga samma sak... annars hade det ju inte varit rostfritt.

*delvis kl*

Då är alltså frågan om normalkvalitetsbett brukar ha en yta eller om de är rostfria rakt i genom?

Tänker skicka med ett bett vi inte använder (ni vet, på den tiden då man skulle ha 12.5 cms tjocka tvådelade bett :D) som pvn kan göra vad han vill med och så hoppas vi på att det är samma kvalite i hästens favoritbett. I värsta fall får jag väl beställa ett nytt från England åt kraken, eller det där dyra Bombersbettet ;)

Fast man kan ju fila till svetsplutten så att den blir jämn och fin.

/Svea, som dock bara har svetspluttat järnbett.

Det hjälper tyvärr inte... För när man värmer upp metallen i.o.m. att man svetsar så ändras metallens "hårdhetsgrad" och blir poröst och i dom mickrosprickor som då bildats kan ske errosion som man inte ser och helt plötsligt en dag så spricker metallen bara i flera delar....
Tar man i för hårt så behöver en metall inte ens värmas eller kylas för att detta ska ske, utan det kan räcka med att man sätter exempelvis ett koppjärn i skruvstycket och börjar böja det så kan man få samma resultat....

Men det finns svetskunnigt folk som kan svetsa i rostfritt utan att det blir "fel", så visst kan man svetsa rostfritt men det kräver sin man... eller kvinna... :D

Beror på vilken sorts rostfritt det är i och för sig. Vissa rostar ju även fast det är polerat beroende på vad det kommer i kontakt med. Medans vissa inte rostar alls. Jag vet dock inte vad bett är gjorda av för sorts rostfritt.

Det hjälper tyvärr inte... För när man värmer upp metallen i.o.m. att man svetsar så ändras metallens "hårdhetsgrad" och blir poröst och i dom mickrosprickor som då bildats kan ske errosion som man inte ser och helt plötsligt en dag så spricker metallen bara i flera delar....
Tar man i för hårt så behöver en metall inte ens värmas eller kylas för att detta ska ske, utan det kan räcka med att man sätter exempelvis ett koppjärn i skruvstycket och börjar böja det så kan man få samma resultat....

Men det finns svetskunnigt folk som kan svetsa i rostfritt utan att det blir "fel", så visst kan man svetsa rostfritt men det kräver sin man... eller kvinna... :D

Får man fråga vad du svetsar med?

Kan tyvärr inte längre själv svetsa utan det görs på sambons jobb av yrkeskunnigt folk som svetsar i olika tekniker varje dag.....

Hur menar du ???

Jag hjälpte min far med att svetsa och laga hans bilar en gång i tiden...
Plus en massa lödningsarbeten m.m.

Men sedan 1991 kan jag inte utföra något som helst finmekaniskt- eller som i jobbet jag hade millimeterpassningsarbete, då jag varken har muskelstyrkan längre, har ca 10 % kvar, och att jag skakar i händer och armar så jag ibland har svårt att hålla i glas, bestick m.m.

Tror att h*n ville veta vad du använde för svetsmetod, typ MIG, TIG eller pinne?:laugh: (TIG är väl det optimala för svetsning i rostfritt).

Ouuppsan sa........

Jag var nog lite trött tror jag igår.....

Pinne, vilket är vanligast vid billagningar hemma i garaget på den tiden....
Ingen av brorsorna fick svetsa då dom gjorde så dåligt jobb sa faderskapet.... vilket nog var sant gällande den äldre av dom... jag gjorde nämligen hans examensarbete som han hade fått bakläxa på och efteråt frågade hans lärare VEM som hade gjort arbetet för att det varken var han eller pappsen såg läraren..... kändes häftig kul för mej, men mindre roligt för brorsan.... :D

Fast pinne är inte direkt en ren o kontrollerad metod, du får slagg och du kan inte kontrollera uppvärmningen utan att tillsätta mer material.

O andra sidan har jag aldrig svetsat pinne, jag kör bara tig och om de e bilar som ska svetsas så blir det mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 715
Senast: MiaMia
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: viltmilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
837
Utrustning Jag ska införskaffa ett nytt bett till min häst, som variation till det tredelade eggbettet som vi rider på idag. Det kommer...
Svar
8
· Visningar
1 117
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka