Sveriges Oberoende Hästägare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ally McPiece
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sveriges Oberoende Hästägare

De kanske är Oberoende av fler medlemmar ???

Jag ska också ta och starta en förening, tror jag. Den ska heta -

På Riktigt Oberoende Hästägare (PROH) ;)

Vem vill vara sekreterare? Jag ska nämligen själv vara enväldig ordförande.

Första frågan på dagordningen är följande:

Tränare blev helt enkelt struken från tränarkursen för att han hade en obetald faktura. Jag undrar - HUR många egenföretagare i det här landet har inte en gammal obetald faktura i skåpet? Ni kan räcka upp en hand nu.

PROH:s första fråga blir att få STC att sluta tramsa med människor som försöker leva på sporten. STC är en serviceorganisation och inget annat.

Bidra med en fråga till dagordningen så ska jag fundera på saken. Jag tillsätter enväldigt alla poster i styrelsen. Alla ska vara ja-sägare till mig och mina förslag.

Jag kom förresten på en fråga till direkt. Momsen. Vad är det där för trams att hästägarna aldrig får se momsen på prispengarna? Alla andra företagare har ju det som ett inslag i ekonomin att kunna planera med momsen i den löpande verksamheten. Men icke travet. (Jag kan historiken men måste ändå ifrågasätta om det ska fortsätta vara så här.)

Då bidrar jag med denna fråga: På vilket sätt gynnas svensk travsport/avel av att jag för att seminera med x hingst, måste åka till Frankrike.? Seminerar jag med fryst i Sverige på samma hingst, registreras inte ungen på samma sätt, som om den är tillverkad i Frankrike, med samma föräldrar.

Jag kan vara sekreterare...:D

:bow::bow::bow:

Den frågan har vi också ställt oss.

Jag kan bli vd för PROH:s avelsvärdering.
Och alla ska säga ja och amen till allt :angel::D

AM

Och förresten.
Nu när jag ändå är igång så var det en sak till:

Så bestämmer vi NU att pengarna vi öser in på travet ska stanna där..
Och inte till nån dressyrtant :devil:

AM

Hörrni, på lördag ska jag på däjt med Uggla. (Ni vet, en av idésprutorna i föreningen.)
Vad tycker ni att jag ska fråga honom om?
Alltså, jag läser ju inte Ronden så jag vet knappt någonting om hur debatten har gått. :D

Hörrni, på lördag ska jag på däjt med Uggla. (Ni vet, en av idésprutorna i föreningen.)
Vad tycker ni att jag ska fråga honom om?
Alltså, jag läser ju inte Ronden så jag vet knappt någonting om hur debatten har gått. :D

Hur gick det med den där dejten? Rapportering, tack! :D

Jo, det var intressant. Föreningen är fortfarande under bildande och det behövs en del samordning. Den huvudsakliga frågan förenigen engagerar sig i - vad kommer hända med travet när spelmarknaden förändras - tycker jag är intressant.

Jag läste på lite kvällen innan och hittade bland annat en intressant riksdagsmotion: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02Kr326

På fredag hålls det en hearing i Eskilstuna som jag hade velat vara med på.

Tanken är att föreningen skall lägga upp en hemsida med information om föreningens arbete och målsättning. Men helt kortfattat vill man verka för att en större andel av spelet kommer tillbaka till sporten och att spelet ökar. Man tror inte att spelmonopolet kommer att hålla utan vill att STC och ATG skall jobba på att hitta en modell som passar på en konkurrensutsatt marknad.

Det finns förresten en intressant uppsats om spelmonopol också: http://www.spelmarknaden.com/

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag läste en intressant artikel imorse på Hippson, om brittiska hästägare som var otroligt dåliga på att tolka hästars signaler på...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 514
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar