Sverige, värt att försvara?

Oldie

Trådstartare
Det frågar man sig nog lite till mans. Vill vi försvara landet vi bor i eller spelar det ingen roll
om Ryssland annekterar oss?
Vår försvarsförmåga har ju nått en kritisk nivå och försvaret har bett om 4 miljarder extra varje år. Det avfärdar Magdalena direkt möjligen hälften kan dom få. 1.5 miljarder har ju gått till Hamas redan.

Att Ryssland skulle annektera Sverige på samma grunder som Krim och andra områden som man idag verkar i är osannolikt.

Att Sverige skulle dras in vid en ev konflikt gällande Baltikum eller Kaliningradenklaven är däremot större.

Gotland och de svenska kustlinjerna erbjuder starka kontrollmöjligheter för östersjön
Vilket kan bla betydelsefullt om ex NATO vägrar ryssarna landtransporter till Kaliningrad/Königsberg.

Just Baltikums ryska befolkning och Kaliningrads trängda läge är väl den största risken för konflikt i vårt närområde.

Min inställning är att vi ska/måste växla upp försvarsinsatsen + per omgående inleda förhandlingar med NATO om ett medlemskap.

Ett medlemskap kommer inte att sänka våra försvarskostnader men det kommer däremot att innebära att vi inte står ensamma gentemot en aggression från ett av de största militärmakterna på jorden. Visserligen startade första världskriget pga av allianser men alternativet är väl att stå utanför och bli överkörda så som Belgien blev.

Det frågar man sig nog lite till mans. Vill vi försvara landet vi bor i eller spelar det ingen roll
Vår försvarsförmåga har ju nått en kritisk nivå och försvaret har bett om 4 miljarder extra varje år. Det avfärdar Magdalena direkt möjligen hälften kan dom få. 1.5 miljarder har ju gått till Hamas redan.

Det finns mycket att försvara.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article20332599.ab

Mycket av det som finns att försvara angrips dock inifrån. Av nationalister, extremister och främlingsfientliga krafter som vill se ett protektionistiskt Sverige där den sekulära staten inte längre ska värnas. Där demokrati och yttrandefrihet inte längre är viktigt.

Det är där dagens viktiga kamp står. Mot de som vill riva ned det Sverige vi byggt. Mot den skit du sprider omkring dig, @Oldie.

Vilken nästa kamp blir är svårt att svara på. Mer Nato och mer EU är svaret på kapacitetsfrågan.

Mycket av det som finns att försvara angrips dock inifrån. Av nationalister, extremister och främlingsfientliga krafter som vill se ett protektionistiskt Sverige där den sekulära staten inte längre ska värnas. Där demokrati och yttrandefrihet inte längre är viktigt.

Det är där dagens viktiga kamp står. Mot de som vill riva ned det Sverige vi byggt. Mot den skit du sprider omkring dig, @Oldie.

Vilken nästa kamp blir är svårt att svara på. Mer Nato och mer EU är svaret på kapacitetsfrågan.

EU har ingen militär styrka öht eftersom en majoritet av EU är medlemmar av NATO. Men det kanske du missat?

Har ju redan sagt att jag gjort militärtjänst, repövningar och 2 resor under FN flagg. Vad mer tycker du jag ska göra?

Jo det är värt att försvara och otäckt att vi inte gör ett vitten för att göra det.

EU har ingen militär styrka öht eftersom en majoritet av EU är medlemmar av NATO. Men det kanske du missat?

Har ju redan sagt att jag gjort militärtjänst, repövningar och 2 resor under FN flagg. Vad mer tycker du jag ska göra?

Tips, sluta driva på inre konflikter. Ett tips är att sluta skriva en massa dravel om dina nya medmänniskor som kommit hit på flykt för att bygga upp sina raserade liv.

Med tanke på den tillande islamiseringen av Sverige (som visserligen golit inte lagt märke till) så kan vi väl bara lägga ner och låta IS stå för det. Liksom gratis.

Tips, sluta driva på inre konflikter. Ett tips är att sluta skriva en massa dravel om dina nya medmänniskor som kommit hit på flykt för att bygga upp sina raserade liv.

Ett tips är att sluta med personangreppen. Hur gammal är du egentligen? Skilj på sak och person, det borde du ha lärt dig när du nu befinner dig på "senior" annars finns undergruppen "ungdomar" om det skulle passa bättre?

"I januari varnade förre utrikesministern Carl Bildt för en farligare värld, där risken finns att ett storkrig kan bryta ut under 2015, och för att FN är politiskt förlamat när det kommer till att kunna hindra utvecklingen. Bildt menade att Sverige måste ta konsekvenserna av detta faktum.

Men verkligheten ser nu ut att bli en helt annan. Vår försvars- och säkerhetspolitik är till synes helt ur takt med tiden, och våra grannar läser givetvis av de signaler vi sänder genom politiska uttalanden och gör bedömningar av den hårda säkerhet som nivån på vårt försvar utgör. Ett osäkert uppträdande och ett svagt försvar är en farlig kombination som reducerar motståndskraften vid påtryckningar.
Att skjuta till 200 miljoner kronor när behovet är minst 4 miljarder per år signalerar bristande förståelse för de strategiska realiteter som omvärldsläget dikterar. Med enbart 200 miljoner i anslagsökning 2016 kan ÖB inte bygga färdigt sina två brigader, än mindre stärka försvarsförmågan."

vad har självcensur med försvarsförmåga att göra? Om det nu inte är så att det som ska censureras är kraftigt demoraliserande, vilket hittills knappast skett.

Vad tror du att det kostar att gå med i Nato? Du svamlar hela tiden samma mantra o har aldrig en tanke på kostnader o konsekvenser. Drömmar utan ngn som helst substans eller verklighetsförankring
Just. Hotet kommer inifrån, men inte av de påhittade extremister som du nämner.
Demokrati o yttrandefrihet gäller bara ensidig uppfattning. Se bara hur du uppför dig när det inte överensstämmer med din syn.
Personangrepp o förlöjligande! Du vill påstå dig vara akademiker.
Vilka är det som vill riva Sverige eller förändra det så kapitalt?

varför skulle Sverige helt plötsligt bli en krigsmakt?
vi har aldrig gått i krig förut, varför börja nu?
Att bli ockuperade är itne kul men ett krig kräver offer.
är vi beredda på det? särskilt mot ett land som Ryssland som är större och starkare på alla sätt?

Att bli ockuperade är itne kul men ettokrig kräver offer.
är vi beredda på det? särskilt mot ett land som Ryssland som är större och starkare på alla sätt?

Aldrig gått i krig??? Vilka historieböcker hade du i skolan? Vi var ju en stormakt under nästan hela 1700-talet för guds skull!

Vad tror du att det kostar att gå med i Nato? Du svamlar hela tiden samma mantra o har aldrig en tanke på kostnader o konsekvenser. Drömmar utan ngn som helst substans eller verklighetsförankring
Just. Hotet kommer inifrån, men inte av de påhittade extremister som du nämner.
Demokrati o yttrandefrihet gäller bara ensidig uppfattning. Se bara hur du uppför dig när det inte överensstämmer med din syn.
Personangrepp o förlöjligande! Du vill påstå dig vara akademiker.
Vilka är det som vill riva Sverige eller förändra det så kapitalt?
Du bör nog ta en snabbkurs i strategi för att kunna inse varifrån och vilken hotbild vi har i Sverige.

Att nationalistiska grupper runt om Europa faller för Putins locktoner och karisma som "stark man" är väl ett faktum. Illustrerar väldigt väl begreppet som Lenin myntade, det om "nyttiga idioter"

Att bli ockuperade är itne kul men ett krig kräver offer.

Jag har en brandförsäkring, fast det inte har brunnit hemma, jag använder säkerhetsbälte trots att jag aldrig krockat ordentligt och jag är för ett starkt försvar trots att det är 75 år sedan vi hade turen att undgå att dras med i ett krig senast.

Därför är jag för att vi ansöker om NATO medlemskap, just därför att vi har en stormakt med starka revanschistiska tendenser som granne.

Jag är med, men HUR ska vi finansiera det? När sittande regering inte ens godkänner 4 miljarder för en nödvändig upprustning .

Anledningen till att inte gå med i Nato är att de inte endast stödjer oss vid krig, vi måste även delta i deras krig. Vem vill offra sin son/man/bror?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar