Svenska mäns övergrepp brukar inte förklaras med att det ligger i deras kultur. Svenska mäns övergrepp är alltid enskilda avvikande individer. Svenska män blir väldigt kränkta om andra mäns övergrepp förklaras med kultur för då bär alla män ett ansvar. Så får de inte vara.
Men nåde muslimska män när en muslimsk man begår ett övergrepp. Dår det kulturellt och muslimska män och företrädare krävs på uttalanden där de tar avstånd (men ingen tror på dem ändå).
Jag ser, och håller med om att muslimerna som grupp många gånger får klä skott för vad icke-muslimer gör - eller inte gör. Visst är det så?
Du och många med dig i den här polariserade debatten som handlar om flyktingat/immigranter men också feminism, gör samma sak - du förutsätter att alla som överhuvudtaget andas något som inte är positivt om flyktingar eller immigranter - är RASISTER eller XENOFOBER!. Eller TVÄRKONSERVATIVA!
Under åren har jag sett folk på min facebook skriva poster som typ "
om du har dessa eller dessa åsikter eller är sd:are kan du ta bort mig som vän" och
även jag har tagit bort vänner som jag tyckt postat störiga saker som tex SD-material som jag definitivt inte ville ha upp i min feed. Jag hade en gammal stallkamrat som tex började engagera sig i SD och plötsligt hade jag SD-toppars poster i min feed, poster som hon hade kommenterat, gillat eller delat. Hon rykte iväg som vän på facebook som en blålåga - jag skickade ett meddelande innan och förklarade och hon tackade för förklaringen och förstod och sen tog jag bort henne som fbvän.
Jag har aldrig varit aktiv i debatter på facebook eller någon annanstans förutom buke överhuvudtaget men jag har en stor andel politiskt aktiva människor i min vänkrets, som alltid postat samhällsnyttigt och eller kritiskt innehåll - åt alla håll och kanter. Jag tolererar mycket och gillar sjysst samtalsklimat, samhälle och pollitik har alltid intresserat mig och jag har alltid haft en stor blandad skara av politiskt engagerade och politiiskt blandade färger som samsats gott i vänkretsen. gemensamt har varit - vi tolererar inte rasism - något som jag anser SD framförallt
har varit nedlusade av, fortfarande bär på ffa på grund av tex bröderna Eklund och andra liknande.
Facebook har fungerat mer som min nyhetskälla än något annat, jag samlar allt som kan vara bra att veta och vänners flöde har vait den mindre delen av min facebook.
Sedan ett år tillbaka, typ, hände något. Plötsligt såg jag så jevla mycket hat, hån och lögner och överdrifter, drifter och skit på facebook så jag mådde fysiskt illa av det. Mina vänner hade fått fnatt, plötsligt så postade alla rent crap, rent hat om allt som inte passade den politiska talriken de hade framför sig. Trump - det är inte bara CNN som är fake news, sverige är nedlusat av fake news!
Samtidigt har jag utsatts för så mycket obehag i jobbet somm jag tidigare nämnt här i tråden lite om, jag vill inte gå in på detaljer, men det handlar om vad jag ser i mitt arbete, men också vad jag ser när jag arbetar frivilligt med flyktingar - något jag gjort sedan 2015 och regelbundet sedan dess så jag anser nog att jag har bra mycket under fötterna för att tala om mina egna upplevelser. Plötsligt förstår jag varför partier som SD växer. Jag säger inte att jag förstår eller sympatiserar med SD men jag fattar varför de fykler en funktion för andra.
Jag har blivit skrämd av mina erfarenheter av vad jag ser. Och det handlar inte om muslimer, det handlar om attityder jag ser hos våra nyanlända, det handlar om hur illa de nyanlända faktiskt blir av Sverige som skyfflar ihop dessa människor i koncentrationer och inte på något sätt gör saken lätt för vare sig dem eller för svenskar - integrationen haltar förjevla betänkligt illa. Det funkar inte. Naturligtvis gör den det på sina håll och allt är underbart och utopialiknande, men nej - i stora delar av landet funkar inte integrationen och det leder till grupperingar där nyanlända föraktar sverige, svenskar och vårt samhälle, det leder ochså till en oro hos många svenskar. jag ser gängbildningar bland nyanlända. Och när jag säger svenskar, så menar jag inte 100% ariaska svenskar - jag menar människor som levt och anpassat sig efter vårt samhälle sedan längre än 2015 typ. Jag har vänner som bär slöja som inte vågar åka kollektivtrafik, jag har vänner som kommer från södra europa som inte vågar ha sina barn ute ensamma på lekplatser under dagtid. Jag arbetar med bosnier som som röstar på SD för att de säger "ni svenskar fattar inte vad ni har importerat" (jo, jag har blivit stenkastad på av "importen" under blåljusinsats), jag arbetar ihop med en kille som simmade över medelhavet tillsammans med familjer på dhingys som säger "det är helt samslöst hur svenska myndigheter släppt in allt som kom som kanske inte borde släppts in". Mina eritreanska språk-kafékillar känner sig hotade om de går på stan ensamma - av andra flyktingar som kom hit i samma veva som dem.
Jag har blivit kritisk. Jag har börjat känna oro. Det innebär inte att jag är vare sig rasist, xenofob, muslimhatare, SD.are, tvärkonservativ eller dum. Jag lyssnar och försöker förstå och vet du vad - ju mer jag lär mig desto mindre förstår jag.
Många, många i sverige, även här på buke skulle behöva lära sig se saker och ting från fler perspektiv än sitt eget. Att "inte låta DEmMstå oemotsagda" kan ha motstående effekt. Pratar vi inte så kan vi aldrig kommunicera. Lyssnar vi inte så hör och lär vi oss inget. Och precis så framstår den här debatten i den här tråden - man dänger varandra i huvudet med googlade länkar om patriarkatet i Rwanda. WTF? Är ni på riktigt eller? Läs, lyssna. Jag tycker det har varot många toppar men tyvärr många botten i tråden. Läs niphredils poster om vad hon sett i sthlms förorter - jag ser inte att det huggs lika mycket på det hon säger som det huggs på somliga andra i tråden. Beror det på VEM som säger det?
(jag ber om ursäkt för tangenbordshalkningar, det blev en roman så jag orkar inte rätta allt utan mina läsglasögon..)