Svenskt halvblod eller varmblod??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Prince
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 4 107
P

Prince

Vilket skall det vara?
Har alltid trott att halvblod är de där vanliga ridhästarna
och att varmbloden är travhästarna.
När vi var på scandinavium och tittade så stod det
varmblod under alla de svenska halblodshästarna ( i programmet)
tex på Flippan mm.
Ser även att halblodshästarna tillhör svenska varblodiga hästen.

Kan någon förklara detta?

Sv: Svenskt halvblod eller varmblod??

Varmblod är en hästtyp och inte en hästras.

Det finns varmblod av ridhästtyp och av travhästtyp.

Att kalla travare för varmblod är slarvigt eftersom det skapar missförstånd.

Det du kallar halvblod heter Swedish Warmblood internationellt. Warmblood är beteckningen på varmblodiga ridhästar, travare heter standardbreed eller trotter.

Ett halvblod är egentligen en häst som har en förälder av fullblodsras, engelskt, anglo eller arab, och en förälder av annan ras.

Varmblod, liksom kallblod är en hästtyp, inte en hästras. Kallblod kan ju t ex vara nordsvensk, ardenner, shire eller fjording; likaså kan varmblod vara allt från svenskt halvblod, varmblodstravare, arab, fullblod etc.

Det är ganska vanligt att varmblodstravare rätt och slätt kallas "varmblod", men det är inte helt rätt...

Dessutom har jag för mig att det var tal om att döpa om svenskt halvblod till svenskt varmblod...

Nu rör jag till det! Hoppas du fick svar på din fråga iaf. ;)

Det du kallar svenskt halvblod heter svenskt varmblod och avelsföreningen heter sedan länge Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen.

Ja, nu fick jag svar.
Måste bara begrunda dem lite.

Ett tillägg bara, du har fått bra svar innan...

Anledningen till att varmblodiga travhästar kallas för bara varmblod är att det blir så "automatiskt" inom travkretsar.
Där finns ju bara varmblod, kallblod, A- och B-ponnyer, vilken ras hästen tillhör är oväsentligt att prata om, det ger sig ju självt eftersom det är så begränsat.

I ridkretsar däremot, blir det hemskt opraktiskt att prata om vilken typ hästen är, för det finns ju hur väldigt många varmblodsraser, kallblodsraser och ponnyraser att välja på.

Att vid ridhuset säga att du rider en B-ponny säger inte så mycket, det kan ju vara ett russ, en Welsh Mountain eller någon korsning.
Står du däremot på travbanans stallbacke och säger att du kör en B-ponny är det liksom nästan givet att det är ett russ du pratar om.;)

Många tycker ju att "travare" är nedlåtande, så de säger varmblod istället om sina (rid)travare.

Problemet när de säjer bara varmblod om sina travare är ju just att det faktiskt kan missförstås. Av skäl du kan läsa ovan, dvs det finns fler raser än travare som är varmblod!

Men varför går alla och säger svenskt halvblod om de heter svensk varmblodig ridhäst (som de har heter sedan 1928 om jag har fattat det rätt?)?

Varmblod har ridhästarna hetat i flera hundra år. Att många kallar dom halvblod nu beror antagligen på att dom inte vill att deras häst ska bli tagen för travare om den inte är det.

Aha, så då är svenskt halvblod och svensk varmblodig häst samma ras?

Det finns inget som heter svensk varmblodig häst, se ovan, varmblod är en hästtyp inte en ras.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 641
Senast: jemeni
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 137
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Whirlie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 158
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka