Svenskfödda hästar i Stockholm-OS 1956

Sv: Svenskfödda hästar i Stockholm-OS 1956

Jag har hittat en bild på Johan Asker (Nummer 55) samt Iller vid hinder 22. Det ser ut som att han har stjärna samt vitt på nosen. Enligt texten försökte dom hoppa hindret tre gånger innan han föll.
Bilden visar Bunty och Brown Sugar (Australien) när de hoppar över hindret samtidigt som Iller ligger fast.
Det står att vid ett tillfälle var det tre hästar samt två ryttare i diket på samma gång.

Bild på Iller.

Det är ett utdrag ur en bok och bilden finns på sida 113.

Så har jag också lärt mig att remontnumrena ska läsas.

Min gissning är att det INTE är remonten e. Savonarola xx som Johan Asker red. Har för mig han red som civil ryttare utan militär anknytning. Kanske nye hopplandslagsledaren vet hur det låg till, om någon skulle stöta på honom.

Däremot var ju guldmedaljören Illuster en klockren remont.
Är det någon som kommer ihåg Uno Modins bok:Illuster, Olympiasegraren, kanske finns det någon ledtråd där.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wahlströms_djurböcker_för_ungdom
Djurböcker för ungdom var en bokserie (Libris 1227006) i stort format som utgavs av B. Wahlströms bokförlag 1930-1966
När jag scannade igenom listan minns man ju många gamla godingar.

Jag har den gamla boken också... :D Någonstans.... :angel:

Jag tror dock inte det står något om Illers stam där, men jag får kika om jag råkar hitta den. :)

Puttar upp och lägger till ett par hästar från ett ännu tidigare OS:

Emperor f.1902 br val e. Goldregen xx - Roland (Ostpr) - Legitimist xx, uppfödd av William Dickson, Skaraborgs län. Vann guld i prisridning (dressyr) OS 1912. Vad hette mamman - någon som vet något om henne?

Även 2:a Neptun och 3:an Maggie undrar jag över.

Stoet Gåtan som reds av G. Kilman samt Drabant som reds av F. Rosencrantz - är det någon som har några uppgifter om dom.

Puttar upp och lägger till ett par hästar från ett ännu tidigare OS:

Emperor f.1902 br val e. Goldregen xx - Roland (Ostpr) - Legitimist xx, uppfödd av William Dickson, Skaraborgs län. Vann guld i prisridning (dressyr) OS 1912. Vad hette mamman - någon som vet något om henne?

Även 2:a Neptun och 3:an Maggie undrar jag över.

Stoet Gåtan som reds av G. Kilman samt Drabant som reds av F. Rosencrantz - är det någon som har några uppgifter om dom.

Neptun, kan det vara Neptun f.1906 på Grensholms stuteri e.Algy Fia-Furioso XXIV-Cambusier xx? Reds av Gustaf Adolf Boltenstern, K.2.

Ett sto med stammen Roland (Ostpr) - Legitimist xx måste vara född i Ostpreussen eller Mecklenburg.

I en lista över vinnare av Skånska Hästuppfödarnas pris som vanns 1913 av Emperor, står det han han är u ett sto e Roland, så det är nog tveksamt om hennes namn är känt. Emperors uppfödare anges vara doktor V. Dickson, Stockholm.

Gåtan var ett fuxsto e Glorious Gold xx, enligt "Katalog öfver Hästutställningen i Cirkus å Kungl. Djurgården Stockholm den 23-26 april 1920". Hittar tyvärr inga närmare uppgifter än så. Ang. Drabant så hittar jag i katalogen för Stockholms-utställningen 1912 en Drabant som där reds av Kilman, det kanske är rätt Drabant? Den hästen var iaf en brun valack e Tennis.

Återkommer om jag lyckas klura ut något mer.:)

Tack så mycket!

Det är nog den Drabant, fanns det fler uppgifter om honom?

Senast ändrad:

Är det någon som kommer ihåg Uno Modins bok:Illuster, Olympiasegraren, kanske finns det någon ledtråd där.

Jag har läst den (för en herrans massa år sedan, usch jag känner mig gammal) och om jag inte minns fel så var både Illuster och Iller remonter ur samma årgång. Men som sagt jag kan ha fel, seniliten är inte långt borta känns det som :) Ska se om jag kan hitta boken igen

Enligt hästkatalogen, hur tillförlitlig nu den är. Så var Iller som stupade 1956 född 1944 svartbrun e Savonarola xx och ägdes av Johan Asker. Kan han inte blivit såld till Johan Asker tidigare? Staten behöll väl inte alla remonter?

2574125760_434c847ceb.jpg

Enligt hästkatalogen, hur tillförlitlig nu den är. Så var Iller som stupade 1956 född 1944 svartbrun e Savonarola xx och ägdes av Johan Asker. Kan han inte blivit såld till Johan Asker tidigare? Staten behöll väl inte alla remonter?

Jo, Asker kan mkt väl ha köpt honom antar jag. Vi har iaf fastslagit tidigare i tråden att denna Iller var e Savonarola xx och ägdes av Asker. Det som står på stenen ovan borde ju vara rätt uppgifter. :p

Jag fortsätter att tro som jag sagt tidigare att Iller aldrig var remont utan var privatägd av J. Asker.
Iller f.44 och Illuster f.48 var olika årgångar, hade inte klart för mig att Illuster vann OS som 8 åring, starkt gjort.

se denna trevliga bild och Petrus Kastenmans tänkvärda dikt
http://davidsgard.dinstudio.se/text1_95.html

Tittade i min stambok från 47 på de tre troliga Iller-mödrarna och ser att på Singoalla har någon skrivit "Iller" efter 1944 års föl. Kanske stämmer, kanske inte.

Puttar upp en gammal tråd, passar på i dessa OS-tider.

Jag söker även uppgifter om stoet Diana som reds av Georg van Braun och Salamis som reds av Karl Dyrsch i OS 1920.

Diana
Brunt sto, f 1912 e Decanter xx u Nancy 154 (Stuteribok för Södra Kalmar län och Öland) e Narcissus u Paula 59 e Pollack u Linda e Zänker u sto efter Spadassin xx. Född hos O.E. Lundén, Marielund, Kåremo.

Modern Nancy var ett fuxsto, 151 cm, f 1903 hos C.E. Wenell, Vassmolösa, Kalmar. Prem. A, avelsdiplom 1906. Inköpt genom remonteringsstyrelsen till O.E. Lundén.

Uppgifterna hämtade från Svenska Ridsportens Centralförbunds årsbok 1923 samt Stuteribok för Södra Kalmar län och Öland, band II, 1907.

Salamis
Brun valack, f ?, e Saliel xx - Demokrat. Uppfödd av O. Nilsson, Fägre. Tillhörig Kungl. Göta Ingenjörkår.

Källa: "Katalog öfver hästutställningen i Cirkus å Kungl. Djurgården, Stockholm den 23-26 april 1920"

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka