Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lobelia skrev:Optimist, alltsom oftast så behöver nya människor visa vad de går för, okej att det kan bli enklare när att någon annan gjort det förut men väldigt många hästar fortsätter att testa.
Båbbe skrev:Det jag menade var att hästen då redan lärt sig att en människa KAN vara högre i rang så den stora striden behöver man inte ta. Alla hästar jag träffat testar nya människor oavsett om de är födda på Island eller i Sverige!
Båbbe skrev:Det jag menade var att hästen då redan lärt sig att en människa KAN vara högre i rang så den stora striden behöver man inte ta. Alla hästar jag träffat testar nya människor oavsett om de är födda på Island eller i Sverige!
Balderum skrev:Eh....många hästar får eksem efter över 10 år i Sverige....
Jag ser att du är från Skåne.knasan skrev:Vem är professor Arne Lindholm, hur kan man hitta hans avhandlingar?
Lobelia skrev:Optimist, alltsom oftast så behöver nya människor visa vad de går för, okej att det kan bli enklare när att någon annan gjort det förut men väldigt många hästar fortsätter att testa.
Dolores_88 skrev:Jag har träffat på många svenska uppfödningar som är grymt envisa, ranghöga och har noll respekt för äldre/bättre vetande hästar. Ibland har man nästintill blivit översprungen av dessa otäcka hästar för de fattar helt enkelt inte språket. Grannen har en såndär gräslig svenskfödd unghäst (typiskt trädgårdsmonster, har inte gått i flock i hela sitt liv). Han går över människor om det så behövs, tuggar på allt och alla, saknar totalt respekt för människan och går emot ledarstoet. Sådant betéende har jag svårt att acceptera och vore den hästen min hade han fått veta sin plats för längesedan. Men om han hade fått en ordentlig uppväxt hade han kanske inte varit som han är nu.
Tycker att det är dålig stil av oss svenskar att tillåta att en häst får växa upp med så dåliga förhållanden. Vi kan väl göra oss själva den tjänsten att hästen får lära sig att vara en häst redan som ung. För om den hinner bli för gammal är det försent, då är den odräglig redan. Och då menar jag inte bara islandshästar, det gäller ju föl och unghästar av alla raser. Jag har nästintill blivit nerslagen av en odräglig treårshingst (storhäst) som aldrig fick gå i flock. Hästen såg mig som en LEKSAK, inte som en människa. Tur var väl att han var oskodd - annars hade jag kanske inte suttit här idag. Just den hästen är bara en i mängden av hästar som fått en dålig uppväxt.
Lobelia skrev:Jag skulle aldrig ens tänka mig att köpa en häst som inte lärt sig att människan kan vara högre i rang (ok möjligen en ung eller ohanterad) antingen är de mycket unga, helt ohanterade (oavsett ålder) eller livsfarliga och jag ser det knappast som ett större problem att undvika dem oavsett vem som tränat dem.
knasan skrev:Vem är professor Arne Lindholm, hur kan man hitta hans avhandlingar? Kunde vara kul att läsa. Har ni märkt om icke-islandsfödda hästar (alltså som inte vandrat två-fem mil om dagen i ojämn terräng i alla väder) lättare får hältor och andra krämpor förknippade med sämre robusthet? Har ni märkt någon skillnad på IQ-nivån?
Vad gäller eksemrisken för de islandsfödda är väl inte risken lika stor när de vistats några år i sitt nya hemland, så en islandsfödd häst som varit i Sverige typ fem år borde man väl våga köpa?
Vad gäller kynnet tror jag också att det är en kombination av arv och miljö. Köparen får titta på individen, som vanligt. Det finns alla sorter. Ingen ras ger bra hästar av att fölet växer upp i en trädgård.
knasan skrev:Jag blir mycket nyfiken när jag läser dina beskrivningar, du som har sett en del. Hur pass ofta har ni träffat på hästar som är underbart tillgivna, kontaktsökande och kärvänliga mot såväl främmande som den egna ägaren, och som ändå aldrig skulle ifrågasätta människans ledarskap utan snällt göra som hästen är tillsagd? Som alltid gör ett ärligt försök att göra rätt, är snäll, intelligent, kvicktänkt och lyhörd? Aldrig någonsin fräck eller nafsig, trots att man kelar mycket ihop eller t o m handmatar den ibland? Som bär ett småbarn med försiktighet men verkligen tänder på alla cylindrarna när ryttaren vill ha krut?
Jag skulle vilja veta vad era uppfattningar är om hur vanligt det är med såpass välanpassade hästar, du och ni andra här som har så mycket erfarenhet. Särskilt som man marknadsför islandshästen för dess underbara temperament.
*hoppar av vetgirighet*