Svenskfödd vs. Islandsfödd

Sv: Svenskfödd vs. Islandsfödd

Min danskfödda var tufft inriden. Som femåring var han tränad i ökad tölt. Han var mycket känslig för och försökte följa alla hjälper.
Hon som köpte honom i Danmark fick arbeta mycket med att få honom att stå stilla och skritta avslappnat under ryttare. Jag köpte honom som sjuåring och då var han mer harmonisk men råkade man snubbla till när man ledde honom eller peta till honom med spöet av misstag blev han rädd. Med åren trubbades han av lite lagom men han var fortfarande känslig när jag sålde honom tre år senare. Det trista med honom var att han saknade/ inte tordes visa personlighet.

Redan de första timmarna märkte vi tydliga skillnader på våra föl och de skillnaderna har hållt i sig.
Idag åker Snekkja till sin nya ägare, hoppas hon gillar pigga hästar. :devil:

em76 skrev:
Min danskfödda var tufft inriden. Som femåring var han tränad i ökad tölt. Han var mycket känslig för och försökte följa alla hjälper.
Hon som köpte honom i Danmark fick arbeta mycket med att få honom att stå stilla och skritta avslappnat under ryttare. Jag köpte honom som sjuåring och då var han mer harmonisk men råkade man snubbla till när man ledde honom eller peta till honom med spöet av misstag blev han rädd. Med åren trubbades han av lite lagom men han var fortfarande känslig när jag sålde honom tre år senare. Det trista med honom var att han saknade/ inte tordes visa personlighet.

Redan de första timmarna märkte vi tydliga skillnader på våra föl och de skillnaderna har hållt i sig.

Det stämmer bra, man brukar märka vad man fått för individ redan första dagen och det brukar stämma. Men ibland kan de man trodde vara lugna få perioder som 1- och 2-åringar då de är känsligare. Det brukar dock gå över.

Anette

Angående muskelsättning och grundkondition:
Man kan inte ta för självklart att det ena eller andra gäller bara för att hästen kommer från ett visst land.
Överfodring liksom underskott, mask, skador, tidpunkt för avvänjning av föl, flocksammansättning, verkningsintervaller osv påverkar varje individ.
Utgå från individerna - gör "hembesök" och döm inte i förväg.

Här fick jag svar på mina funderingar om vad man skall tänka på!
Intressant läsning!

freyja skrev:
Angående muskelsättning och grundkondition:
Man kan inte ta för självklart att det ena eller andra gäller bara för att hästen kommer från ett visst land.
Överfodring liksom underskott, mask, skador, tidpunkt för avvänjning av föl, flocksammansättning, verkningsintervaller osv påverkar varje individ.
Utgå från individerna - gör "hembesök" och döm inte i förväg.

Helt rätt! Individen skall vara vaken och pigg, intresserad och vara lätt i rörelserna. En häst uppfödd i en stor platt hage på Island har knappast bättre kondition än en häst uppfödd i en stor kuperad hage i Sverige, snarare tvärtom! Se upp med slöa, apatiska individer och skilj på det och lugna individer för det är inte samma sak. Hästen skall vara alert och vaken även om den är lugn.

Anette

Nej det ska man inte, däremot är det så att importer har en större uthållighet än vad många svenska uppfödningar har och det går inte att sticka under stolen med. Sen har vi ju andra mer uppvägande nackdelar också, men de behöver vi inte diskutera nu.

Vi kommer att hitta bra och mindre bra uppfödare oavsett till vilket land vi vänder oss, det jag har märkt med isländska uppfödare är att de numera verkar mera nogranna. Avmaskning sker även där, stödfodring sker betydligt snabbare nu än tidigare, man är även mer försiktigt vid inridningen än vad man kanske var förr.

Orsaken bör nog vara den att hästen är i en stor utsträckning deras leverbröd, det är en dålig reklam med dålig uppfödning, särsklit nu när de flesta hästköpare verkligen kräver kvalite.

Detta kan man se inte minst på priserna, förr kunde man hitta en bra häst och få betala ett mycket överkomligt pris för den. Idag är den isländska aveln fullt medveten om vad köparna kräver, de vet också att ta betalt för det.

Jag antar att du med uthållighet menar rent fysiska förutsättningar?

Eller menar du strävan att gå framåt - fastän det egentligen inte finns riktigt ork kvar?

Jag antar att du med uthållighet menar rent fysiska förutsättningar?

Svar ja, det menar jag.

Eller menar du strävan att gå framåt - fastän det egentligen inte finns riktigt ork kvar?

Sådana hästar hittar man även i Svergie, det beror inte på hästen utan på att ryttaren är så förbaskat okänslig att kraken måste skrika för att någon skall förstå.

Boj skrev:
Sådana hästar hittar man även i Svergie, det beror inte på hästen utan på att ryttaren är så förbaskat okänslig att kraken måste skrika för att någon skall förstå.
Jo, okänsliga ryttare finns det överallt. Däremot funderar jag över om en del hästars "respekt" för människan bidrar till upplevelsen av uthållighet.

Det finns även hästar som man måste vara uppmärksam på och bromsa dem eftersom de springer tills de nästan stupar. Den häst jag träffat på som var så var svenskfödd, mycket lugn och pålitlig, orädd - men man fick hålla koll på honom - (stanna upp med jämna mellanrum och kolla andningsfrekvens och svettning) han hade en otrolig vilja att springa... (med det menar jag inte att han skenade). Det var alltså inte okänslig inridning eller rädsla som drev honom.

freyja skrev:
Jo, okänsliga ryttare finns det överallt. Däremot funderar jag över om en del hästars "respekt" för människan bidrar till upplevelsen av uthållighet.

Det finns även hästar som man måste vara uppmärksam på och bromsa dem eftersom de springer tills de nästan stupar. Den häst jag träffat på som var så var svenskfödd, mycket lugn och pålitlig, orädd - men man fick hålla koll på honom - (stanna upp med jämna mellanrum och kolla andningsfrekvens och svettning) han hade en otrolig vilja att springa... (med det menar jag inte att han skenade). Det var alltså inte okänslig inridning eller rädsla som drev honom.

Det finns gott om islänningar med den typen av vilja. Har haft en själv en kortare tid efter Freyr frá Flugumyri som aldrig kunde ta det lugnt, klarade knappt att skritta utan det gick bara fortare och fortare, så blev det tölt som gick fortare och fortare för att til sist bli flygande pass! Fruktansvärt jobbig häst att rida och han dröp av svett och flåsade som bar den, men ändå skulle han dra järnet! Min skimmelskäck har jag fått bromsa ett antal gånger och varit rädd hon skulle ta kål på sig själv. Hon går dock att få till att lyssna och är inte förstörd i munnen som Freyr-avkoman var. Har faktiskt inte särskilt positiv erfarenhet av det blodet. Tycker de väldigt ofta har den typen av vilja eller är knepiga på annat sätt. Har träffat på några stycken. Men det är min erfarenhet.

Anette

Jag har en sådan själv, moderlivsimport i detta fall. Det är en mycket stark och arbetsvillig häst, kruxet är att här skulle man lätt kunna överträna henne om man inte lyssnar på signalerna. För mig är de tydliga, andra uppfattar henner som urstark och kan klara hur mycket som helst. Och visst kan hon klara mer än de flesta, dock tror jag att det skulle ha ett pris. Arbetsviljan skulle förmodligen sjunka ganska rejält, och det är inte så kuligt längre att bli riden då. :crazy:

Boj skrev:
Jag har en sådan själv, moderlivsimport i detta fall. Det är en mycket stark och arbetsvillig häst, kruxet är att här skulle man lätt kunna överträna henne om man inte lyssnar på signalerna. För mig är de tydliga, andra uppfattar henner som urstark och kan klara hur mycket som helst. Och visst kan hon klara mer än de flesta, dock tror jag att det skulle ha ett pris. Arbetsviljan skulle förmodligen sjunka ganska rejält, och det är inte så kuligt längre att bli riden då. :crazy:

Ja jag tror inte den typen av vilja har med var man är född (din är ju svenskfödd tex), utan arvet. De Freyr-avkommor jag träffat på tex, kommer från både Island, Norge, Sverige och Danmark. Samtliga är vad jag kallar "suck-o-pust-hästar", dvs man har lite att hålla reda på och tygla som ryttare och det blir ingen avkopplande ridning... Min egen uppfödda skimelskäck har dock inte det blodet. Här är det Kólkuosi-hingsten Bylur + Bylur frá Skóllagrof (vet ej om jag stavat rätt nu) som spökar. Bylur betyder snöstorm och inte tusan ger man det namnet till en lugn häst... och i hennes stam finns det x2...

Däremot är det möjligt att de pga en större respekt för människan kan springa än mer, tex om de fötts på en gård på Island där an inte hanterar hästarna under uppväxten.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

em76 skrev:
Jådå, jag älskar "levande vulkaner".
Snekkja håller just nu igång en hel flock på 5 hästar till.
De andra hästarna börjar att bli trötta, men Snekkja bara fortsätter att sväva fram i hagen.
En valack var jag tvungen att ta in, för han behövde vila för att inte spränga sig själv i jakten på Snekkja.

Ja jag tror inte den typen av vilja har med var man är född (din är ju svenskfödd tex), utan arvet

Nej, och det var dit jag vill komma.

Däremot kvarstår de fysiska förutsättningarna för många importer, för så är det.

Boj skrev:
Nej, och det var dit jag vill komma.

Däremot kvarstår de fysiska förutsättningarna för många importer, för så är det.

Förstod det.

Importer från Island ja. vi har inte de stora ytorna som finns där och man får upp i fjällen för att hittaden terrängen, men det finns undantag på Island också, särskilt i söder. Där kan de gå i förvisso stora, en helt platta fållor även sommartid. Det blir givetvis inte samma kondition på en sådan häst som den som går på fjället. Jag har faktiskt köpt hästar från sådana områden också och de har inte haft bättre kondis än svenskfödd häst, men de tillhör minoriteten på Island medan tyvärr majoriteten här har sämre kondition.

Anette

Jag har bara två islandsfödda så kan inte jämföra. Men mina två är mysiga bägge två...

Inte_Ung skrev:
Jådå, jag älskar "levande vulkaner".
Snekkja håller just nu igång en hel flock på 5 hästar till.
De andra hästarna börjar att bli trötta, men Snekkja bara fortsätter att sväva fram i hagen.
En valack var jag tvungen att ta in, för han behövde vila för att inte spränga sig själv i jakten på Snekkja.

Är Snekkja möjligen Svalas dotter e:Askur fra Hofstadaseli? Hmm valack som går med ungston? Kan jag inte lista ut vem det är.... :confused:

Vad har hänt med Svala - ska hon säljas, betäckas eller vad? :confused:

:confused: :confused: :confused:

Jag vill ha svenskfödda hästar (för att undvika eksemet så mycket det går) och gärna uppfödda av kunniga människor på stora ytor. Men egentligen spelar det större roll vem som har ridit in hästarna. Det får väldigt gärna vara någon av mina instruktörer som har ridit in pållen för då vet jag ju ungefär hur hästen bör fungera. Och eftersom jag anser mina instruktörer vara ganska kunniga så har de redan tagit alla rang-strider innan de ens sitter upp (och därmed lååångt innan jag sitter upp) så sådant behöver jag nog inte oroa mig för.

Ja det är den Snekkja.
Jag har aldrig tidigare sett en sådan häst.

Vad jag vet så är Svala kvar och fortfarande till salu.
Hon borde gå i avel och producera Snekkjor.

Båbbe skrev:
Och eftersom jag anser mina instruktörer vara ganska kunniga så har de redan tagit alla rang-strider innan de ens sitter upp (och därmed lååångt innan jag sitter upp) så sådant behöver jag nog inte oroa mig för.

Optimist, alltsom oftast så behöver nya människor visa vad de går för, okej att det kan bli enklare när att någon annan gjort det förut men väldigt många hästar fortsätter att testa.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 271
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
736
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 065
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar