Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Carla skrev:Jajuste, såna finns med!
Och norskfödda, tyskfödda, danskfödda...
Märker ni någon skillnad mellan dom?
Förutom att svenskfödda (vet inte hur det är med norsk-dansk-finsk-tyskfödda) mer sällan utvecklar eksem än islandsfödda..!
Svenskfödd, av det enkla skälet att det minskar risken för eksem så enormt.Carla skrev:Ja, vad föredrar ni? Och varför?
Märker ni någon skillnad mellan svenskfödda och islandsfödda?
freyja skrev:Föredrar dem som är födda/uppvuxna hemma på vår gård....
De har det lynne och de egenskaper som jag vill ha.
Så då blir det ju mestadels svenskfödd.
em76 skrev:Jag har haft 3 svenskfödda och 1 danskfödd. Skulle inte köpa islandsfödd p g a eksemrisken.
Tycker inte det är så stor skillnad på lynnet, däremot har ofta de svenskfödda hästarna sämre uthållighet.
Boj skrev:Ang uthålligheten så är orsaken solklar varför de isländska hästarna är bättre på det, det beror på sättet de föds upp. I svergie är det få platser som kan erbjuda det som den isländksa uppväxten gör, nämligen otroligt stora ytor att röra sig på. Detta sätter sina spår i hästen för all framtid, en häst som växer upp med de möjligheter som finns på Island tränar sin kropp, lungor ligaminet, bygger msukler tidigt och på ett bra sätt.
Det här finns flera avhandlingar om bla av Professor Arne Lindholm, som även gjort studier i lösdrifts hållning/hantering.
em76 skrev:Jag jämförde svensk/danskfödda med islandsfödda. Min danskfödda var "isländsk" i lynnet. Mycket lyhörd men blev lätt spänd.
Enligt flera isländska tränare jag lyssnat på/pratat med är de svenska unghästarna i sämre fysisk och psykisk form än de isländska.
Men det finns förstås svenskfödda hästar som fått en bra uppväxt också.
Jag har ju en unghäst av den coola typen. Om jag hade valt att kastrera tidigt och ha kvar honom hemma med mamma och väntat med träning till fem år så skulle han inte bli någon rolig ridhäst. Nu får han gå i unghingstflock kanske två år och sedan ska han köras in, gå som handhäst och löshoppas innan han rids in.