Svenskfödd vs. Islandsfödd

Carla

Trådstartare
Ja, vad föredrar ni? Och varför?

Märker ni någon skillnad mellan svenskfödda och islandsfödda?

:bump:

Sv: Svenskfödd vs. Islandsfödd

Jajuste, såna finns med!
Och norskfödda, tyskfödda, danskfödda...
Märker ni någon skillnad mellan dom?

Förutom att svenskfödda (vet inte hur det är med norsk-dansk-finsk-tyskfödda) mer sällan utvecklar eksem än islandsfödda..!

Carla skrev:
Jajuste, såna finns med!
Och norskfödda, tyskfödda, danskfödda...
Märker ni någon skillnad mellan dom?

Förutom att svenskfödda (vet inte hur det är med norsk-dansk-finsk-tyskfödda) mer sällan utvecklar eksem än islandsfödda..!

Det finns skillnader både beroende på avel och uppväxt. När det gäller avel så är aveln fri på Island, varför det finns en större variation både genetiskt, utseeendemässigt och rörelsemässigt jämfört med Sverige. Aveln i Tyskland har också varit mer varierationsrik än i Sverige och de har tagit större intryck av Island än Sverige.

Danmark har också en annorlunda syn och den uppfattning jag har och som jag delar med många är att lynnet är mer högprioriterat på Island, i Danmark och i Tyskland. Jag får den känslan att så är fallet även i Norge och i Finland. Norge tycker jag dock verkar ha satsat på mer tävlingsinriktad avel precis som Sverige, men de har till skillnad från svensk avel varit väldigt noga med lynnet. Danmark och Tyskland verkar ha blandad avel, både tävlingsinriktad och mer familjeinriktad sådan, precis som på Island.

När det gäller lynnet så finns det ännu en bit och det är fostran och handhavande av hästen. Islandsfödda hästar är mycket sällan fräcka utan har god respekt för människa. Ibland överrespekt och kan vara svårfångade och skygga. Svenskfödda hästar å andra sidan kan ibland vara fräcka och sakna respekt men är oftast lättare att ta och mer hanterade. Det hela beror på hur bra uppfödaren är på att hantera, fostra och sätta gränser.

Jag gillar inte fräcka hästar men det är inte så roligt med hästar som är svårfångade och skygga heller. Beroende på medfött lynne så kan det isländska låta hästen vara tills den är 4 med så lite kontakt med människan som möjligt vara bra medan andra känsliga individer mår bättre av att hanteras tidigt och inte behöver mycket för att snabbt ställa sig under människan i rang utan man får istället jobba med att få bort rädslan för oss 2-beningar.

När det gäller kondition och hälsa så har de isländska hästarna i regel bättre grundkondition, och tack vare att de rört sig på stora ytor och i varierande terräng, utvecklat bättre muskler, starkare senor och säkerligen också starkare skelett eftersom detta är beroende av hur mycket djuret (även människan) rör sig under uppväxten. Island har därför bätre förutsättningar att producera hållbara hästar. Dock. Det finns farmer som har iofs stora men platta hagar där jag inte tror att hästarna utvecklas bättre än i en stor svensk hage.

När det gäller eksem så verkar man i övriga länder (utom Island) inte ta så hårt på detta i avelsarbetet, medan vi i Sverige har en defektlist där eksem står med. Det kan möjligen öka risken för eksemindivider i övriga länder, men hästar födda utanför Island utsätts för mer eller mindre liknande betingelser och det är väl känt att det är framför allt de som växt upp på Island som får eksem när de sedan exporteras till andra länder, pga att Island saknar det som orsakar eksem och att djuren därför under uppväxten inte utvecklar något immunförsvar mot detta, tex knott, medan de som föds upp utanför Island blir immuna, med några få % undantag. Det måste vara oerhört viktigt att vi i alla fall får bort de djur ur aveln som är födda utanför Island men ändå får eksem och som därmed faktiskt visar att de har en brist i immunförsvarets utvecklingsförmåga.

Det har forskats och forskas mer på detta område och där finns mer att göra när det gäller de olika samband, riksfaktorer och omständigheter som leder till att en häst utvecklar eksem. Vi behöver minimera problemet på importerna samtidigt som vi absolut måste få bort de som har ett medfött dåligt immunförsvar eller nedärver detta anlag.

Anette

Carla skrev:
Ja, vad föredrar ni? Och varför?

Märker ni någon skillnad mellan svenskfödda och islandsfödda?

:bump:
Svenskfödd, av det enkla skälet att det minskar risken för eksem så enormt.

Skillnader? Tja, generellt så är ju många svenskfödda mer "buffliga" och mer hanterade; på gott och ont. Men jag har träffat enstaka individer svenskfödda som är som "islandsfödda" och tvärtom.

Första tanken var islandsfödda för att de är så himla mycket enklare att hantera. Jag tycker det är mycket enklare att få en islandsfödd "vildhäst" att lita på människan än en svenskfödd "buffel" att respektera människan.

Nästa tanken var svenskfödd för att risken för eksem är så mycket mindre.

Jag får nog ändå gå på de islandsfödda, psyket vinner över eksemrisken.

Hej
Svenskfödd - för att minska risken för eksem rejält och för att jag då förhoppningsvis kan ta reda på/veta vilken mat den fått under uppväxten. Har svenskfödda hästar själv och inget problem med bufflighet. Vallacken är den skygga typen i sig själv. Stoet köpte jag när hon precis fötts ohc det är i princip bara jag som har hanterat henne och hon är i mitt tycke supertrevlig. Inte skygg eller närgången - utan bara bra, väntar på sin tur så att säga.

kotte

Föredrar dem som är födda/uppvuxna hemma på vår gård.... ;)
De har det lynne och de egenskaper som jag vill ha.

Så då blir det ju mestadels svenskfödd.

Får hästen en bra uppväxt likt som på Island så blir våra svenskfödda bra psykiskt.

Med tanke på eksemrisken, som enligt gamla (20 år) uppgifter visar 25% av islandsimporterna får eksem o numera gissar alla på minst 50%....Nej, jag köper svenskfödda. Jag har redan tagit bort en eksemskadad häst av djurskyddsskäl och har en eksemhäst idag som ser ut bli sämre med åren trots bästa skötsel. Det vill jag mer än gärna undvika och kan jag det genom att köpa svenskfött, eksemfritt bakom o så vidare är det ingen diskussion för min del.

Dock kan jag förstå att man ex köper en högt värderad avelshingst eller tävlingshäst från Island. Bra familjehästar finns nog att hitta här på nordiska fastlandet.

Jag kan hålla med om att svenskfödda (de jag träffat) varit väldigt "buffiga" och väldigt på. Vi har en sån i hagen, han är hemsk! :devil:

Jag har av bägge sorter, och ärligt talat märker jag ingen skillnad på dessa två även om jag vet att skillnaderna kan vara enorma. Frånsett att importen har eksem, är de lika bra i psyket bägge två fast importen kan ha sina udda sidor och madame lite divafasoner. :angel:

Skulle jag leta häst nu, då vill det till att hästen är något alldeles extra för att jag skulle importera. Annars får de bli en svenskfödd, och de finns att köpa som har en bra uppväxt. Man måste ju inte välja trädgårdsuppfödningar, och sen blir hästen det man gör den till så uppväxten är inte allt. :crazy:

freyja skrev:
Föredrar dem som är födda/uppvuxna hemma på vår gård.... ;)
De har det lynne och de egenskaper som jag vill ha.

Så då blir det ju mestadels svenskfödd.

Jag instämmer. De jag fött upp, fostrat och ridit in själv, trivs jag bäst med. Jag hanterar hästarna från föl men jag är väldigt noga med att sätta gränser. Men alla är jag inte nöjda med, även om de hanteringsmässigt är bra att ha att göra med. Det finns ju en ärftlig faktor med också och man känner ju sina ston men man känner inte hingstarna lika bra. Jag har använt enbart topphingstar tidigare men det blev för mycket temperament på en del ston som själva har bra stam och är framåt. Mer än jag vill ha. Det gäller särskilt i de fall där hingsten slår igenom mycket.

Sedan har jag ju också ston som verkar ha väldigt starka gener och jämnt slår igenom, som min musblack Muska. Det är en framåt och stark häst, född på Island och endast jag kan ta henne i hagen. Men hon är mycket trevlig att hantera och alla hennes avkommor har kanontemperament, är lättlärda och behagliga att ha att göra med. Dessutom har de bra exteriör och gångarter samt är stor och rejäl. Trots att Muska själv är en riktig lågblupare med delvis tvivelaktig stam enligt "expertisen". Ändå hade hon tre halvsyskon efter samma hingst på Landsmót 1998...

Har för mig att hon har lägst blup av mina ston men hon ger de bästa avkommorna... Tyvärr är ingen bedömd, vet inte ens var hennes första föl finns. Antagligen blev han kastrerad för expertisen ansåg att han var för grov... Annars var det en vacker gulbrunblack med jättefina gångarter och härligt lynne. Pappan heter för övrigt Segull och är den av elithingstarna som jag fått bäst resultat med om man summerar lynne, rörelser och exteriör. Det är en hingst jag definitivt kan tänka mig att använda igen.

Fast nu har jag en egen gårdshingst som bara jag får använda och som jag är jättenöjd med. Då behöver man ju inte gå över ån efter vatten, tycker jag. Så struntar jag i att han inte har någon hög blup. Jag avlar på individer och känsla på det jag tror på och tänker inte låta mig styras av modenycker och blup, som är ett ganska tvivelaktigt mätvärde med stor osäkerhet, eftersom endast några få % av hästarna bedöms och det finns stammar som i generationer tillhört folk som inte intresserat sig för tävling och bedömningar utan gått sina egna vägar, liksom det finns stammar som i generationer ägts av avelsvisnings- och tävlingsintresserat folk.

Det blir ingen rättvisa då och det som händer idag är att en aldrig så bra hingst som kommer från en omeriterad stam, är ointressant att satsa på pga av sin låga blup! Sedan kan han vara bättre än alla högblupare i världen, men eftersom folk vill ha hög blup pga att då kan man få en unghingst godkänd i tidig ålder, så får han aldrig samma matchning och uppslutning, trots att han kan ha mer att ge än de andra, inte minst pga av att han bär på udda blod som minskar inaveln!

Men på Island är detta inget problem för där är aveln fri och en sådan hingst kan användas mycket utan att ens behöva bedömas. Jag tycker det är för mycket "klubben för inbördes beundran" i aveln nu, inte minst i Sverige. Alla topphästar är släkt med varandra på inte alltför långt håll och det första de frågar efter är stammen. De kan tycka man har en jättefin häst och sedan när de hör stammen så svalnar intresset och blicken i ögonen förändras. En väldigt trist och tråkig inställning!

Anette

Jag skulle nog snarare välja efter individ än var den är född. Min egen är islandsfödd men av en svensk uppfödare som arbetade på en gård på Island när pålle föddes. Jag ser många fördelar med att han är uppvuxen på island. Men även många fördelar av att han är inriden i Sverige.

Det jag märkt när vi släppt hästar som inte känner varandra ( t ex på kurs), är att de islandsfödda ofta är skickligare på att kommunicera med de nya hästarna. Det räcker ofta med ett öronvift eller ett sänkt huvud för att positionerna ska vara klara. Med svenskfödda (eller danska, tyska etc) kan det vara lite bråkigare. Det har man såklart nytta av även i sin egen relation med hästen.

Skulle jag i framtiden vilja ha en häst till tror jag kanske att jag skulle välja en svenskfödd ändå, dels p g av exem, dels för att jag skulle tycka om att ha kontakt med uppfödaren. Det har jag med min hästs uppfödare, något jag är väldigt nöjd med.

OlleAtlas

Senast ändrad av en moderator:

Jag väljer häst efter kvalité å egenskaper å inte var den är född :smirk:

Jag har haft 3 svenskfödda och 1 danskfödd. Skulle inte köpa islandsfödd p g a eksemrisken.
Tycker inte det är så stor skillnad på lynnet, däremot har ofta de svenskfödda hästarna sämre uthållighet.

em76 skrev:
Jag har haft 3 svenskfödda och 1 danskfödd. Skulle inte köpa islandsfödd p g a eksemrisken.
Tycker inte det är så stor skillnad på lynnet, däremot har ofta de svenskfödda hästarna sämre uthållighet.

Skillnad på vilka hästars lynne? Danskfödda och svenskfödda eller islandsfödda kontra andra? Likadant undrar jag vilka du jämför med när det gäller uthålligheten för svenska hästar. Tror inte danska hästar har bättre uthållighet än svenska... Men i jämförelse med isländska så ja.

Sedan beror det ju på individen. Man måste ha ganska många hästar att jämföra med för att bilda sig en uppfattning, både egna och andras. Bäst uppfattning får man om man träffar flera hästar i respektive land. Det är då man ser de genomsnittliga skillnaderna tydligt. Sedan finns det alltid individer och undantag.

Anette

Ang uthålligheten så är orsaken solklar varför de isländska hästarna är bättre på det, det beror på sättet de föds upp. I svergie är det få platser som kan erbjuda det som den isländksa uppväxten gör, nämligen otroligt stora ytor att röra sig på. Detta sätter sina spår i hästen för all framtid, en häst som växer upp med de möjligheter som finns på Island tränar sin kropp, lungor ligaminet, bygger msukler tidigt och på ett bra sätt.

Det här finns flera avhandlingar om bla av Professor Arne Lindholm, som även gjort studier i lösdrifts hållning/hantering.

Jag jämförde svensk/danskfödda med islandsfödda. Min danskfödda var "isländsk" i lynnet. Mycket lyhörd men blev lätt spänd.
Enligt flera isländska tränare jag lyssnat på/pratat med är de svenska unghästarna i sämre fysisk och psykisk form än de isländska.
Men det finns förstås svenskfödda hästar som fått en bra uppväxt också.
Jag har ju en unghäst av den coola typen. Om jag hade valt att kastrera tidigt och ha kvar honom hemma med mamma och väntat med träning till fem år så skulle han inte bli någon rolig ridhäst. Nu får han gå i unghingstflock kanske två år och sedan ska han köras in, gå som handhäst och löshoppas innan han rids in.

Boj skrev:
Ang uthålligheten så är orsaken solklar varför de isländska hästarna är bättre på det, det beror på sättet de föds upp. I svergie är det få platser som kan erbjuda det som den isländksa uppväxten gör, nämligen otroligt stora ytor att röra sig på. Detta sätter sina spår i hästen för all framtid, en häst som växer upp med de möjligheter som finns på Island tränar sin kropp, lungor ligaminet, bygger msukler tidigt och på ett bra sätt.

Det här finns flera avhandlingar om bla av Professor Arne Lindholm, som även gjort studier i lösdrifts hållning/hantering.

Exakt samma sak skrev jag i ett tidigare inlägg i denna tråd, så jag håller helt med.

Anette

em76 skrev:
Jag jämförde svensk/danskfödda med islandsfödda. Min danskfödda var "isländsk" i lynnet. Mycket lyhörd men blev lätt spänd.
Enligt flera isländska tränare jag lyssnat på/pratat med är de svenska unghästarna i sämre fysisk och psykisk form än de isländska.
Men det finns förstås svenskfödda hästar som fått en bra uppväxt också.
Jag har ju en unghäst av den coola typen. Om jag hade valt att kastrera tidigt och ha kvar honom hemma med mamma och väntat med träning till fem år så skulle han inte bli någon rolig ridhäst. Nu får han gå i unghingstflock kanske två år och sedan ska han köras in, gå som handhäst och löshoppas innan han rids in.

Misstänkte du menade så men ville bara du skulle förtydliga dig. Sedan behöver inte en isländsk häst vara spänd. Jag har haft flera islandsfödda som har haft respekt utan att vara spända. Det senare anser jag inte beror på uppväxten på Island utan de är genetiskt ibland med kombination av felaktig hantering. Jag har en sådan också som hade mått bättre av att få växa upp närmare människan och jag har ett par svenskfödda som hade blivit vildhästar om de hade växt upp på Island. En av dem är det nästan ändå. Båda är efter samma hingst som är känd för att ofta ge känsliga och skygga hästar samtidigt som det finns lugna familjehästar efter honom också, men då har stoet varit av den typen.

Vi får inte glömma bort att det finns en ärftlig känslighet också och den märks redan då fölet är nyfött. Den ovan nämnda som nästan är vildhäst trots tidig hantering, var så hyperkänslig vid födsel och lättskrämd så jag sade redan från början att "henne måste jag lägga mycket tid på om hon inte skall bli vildhäst" och det har jag gjort från den dag hon föddes. Trots det tvivlar jag på om man ens skall utsätta henne för en inridning... Eller om jag vill riskera min hälsa på att försöka. Hon har nerverna utanpå och är blixtsnabb i sina reaktioner så mycket tid och skynda långsamt kan möjligen göra det möjligt men allvarligt talat har jag mina tvivel att det är så hälsosamt för mig...

Anette

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 271
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
737
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 065
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar