Svenske OS-domaren Magnus Ringmark om Dujardin-videon: ”Väldigt tråkigt”

Dressyren har kantats av en rad kontroverser. Bland annat missar storstjärnan Charlotte Dujardin OS i Paris på grund av en video där hon syns piska en häst.
Men OS-domaren Magnus Ringmark, från Ljungskile, försvarar dressyrsporten.
– Jag tycker absolut att man kan försvara den, men naturligtvis kan man inte försvara avarterna, säger han.
 
Jonsson till slut ställer den retoriska frågan: Hur dålig får man vara, men ändå rida?

– Måste man vara bäst i världen? För per definition kan det bara var en. Får tvåan i världen rida? Eller trean? Eller var drar vi strecket?

– Just nu får även de bästa i världen kritik, svarar Ringmark.
:meh:

De "bästa i världen" är bara rankade bäst i världen för att Ringmark och hans kollegor premierar den sortens ridning.
 
Jag red och hade egen häst i 30 år innan jag slutade. Jag har ridit dressyr på msv nivå och sett det mesta genom åren.

Jag har följt ridsporten slaviskt under alla år, besökt tävlingar och sett de absolut bästa rida.

Avarterna har varit många. Första gången jag besökte Falsterbo blev jag djupt besviken. Ryttare som ”kastade” sina hästar i galoppombytena, gapande munnar, smiskade svansar och hästar som allmänt inte var bekväma.

Jag har ridit för olika tränare genom åren och gjort saker, både på träning och själv, som jag idag ångrar djupt.

Jag har sett ridsporten förändras från små frimärksstora hagar där hästarna var ute två timmar per dag till lösdrift.

Jag kan väl säga såhär, det är inte proffsen som rider bäst. Det är inte proffsen som har den bästa hästhållningen. Det är inte proffsen hästar som har det bäst.

Snarare har den glada amatörens hästar det betydligt bättre. De går kanske sällan och aldrig i perfekt form, de gör sällan en bra galoppfattning. De hade definitivt inte vunnit os. Men, de är glada i sina hagar och tycker om att bära runt sina hösäckar till ägare på ryggen i skogen.

OM jag någonsin tar upp hästarna igen blir det en liten, snäll skogsmulle som får bära mig ut i skogen barbacka på lång tygel. Kommer jag någonsin att tävla i os? Absolut inte, men min eventuella blivande häst kommer troligtvis att ha det betydligt bättre än många av proffsens hästar.
 
Nej att försvara eliten med att hästarna får "massage och solarium och väldigt fin mat" borde år 2024 inte lyftas som giltiga argument för att beröva dem hästkompisar, ett vettigt flockliv och att få beta gräs (utöver några enstaka femtonsekunders klipp för att det ska se gulligt ut på sociala medier). Eller att begränsa deras värld till hästtrailern, ridhuset och den flotta boxen + en skrittmaskin eller fjuttig grusruta.
 
Det känns som om han balanserar på en mycket slak lina.
Inte kritisera den "bästa ryttaren", samtidigt instämma i att våld inte kan accepteras, och ändå försvara med att hästarna får bra mat och inget fattas dem.

Nästan exakt samma svar fick jag av en ryttare på Helgstrand när jag frågade henne om hennes åsikt i höstas.

Det är inövat, och så diplomatiskt det bara kan bli för att inte äventyra relationer, sporten eller anseende.

Jag mår illa av detta, tyvärr.

Det vore välgörande om någon i denna domares ställning tog på sig ansvar för att ryttare driver hästarna för hårt för att behaga domarkåren.

Bara ett uns av självreflektion skulle ge lite mer respekt.
 
"– Oftast tycker de att det är roligt att göra detta och de ser ut som att de är harmoniska. Det är det vi premierar också, att det ser lätt ut och att hästen gör det utan åthävor och grova hjälper och sånt."

Jomen visst, när de som vinner kan sitta och drar i tyglarna så att hästarnas tungor blir blåa av syrebrist. Självklart tycker hästarna det är roligt. Det senaste ärendet nu, när det fanns fotobevis på Kittel m.fl lade FEI ned helt utan åtgärd.

Det har blivit en sektmentalitet och de som är involverade har tappat greppet om vad som är sant.
 
Nej att försvara eliten med att hästarna får "massage och solarium och väldigt fin mat" borde år 2024 inte lyftas som giltiga argument för att beröva dem hästkompisar, ett vettigt flockliv och att få beta gräs (utöver några enstaka femtonsekunders klipp för att det ska se gulligt ut på sociala medier). Eller att begränsa deras värld till hästtrailern, ridhuset och den flotta boxen + en skrittmaskin eller fjuttig grusruta.
Det är konstigt många hästfolk som tycker så, jag har hört otaliga gånger att hästar på den nivån är så mycket mer ombrydda och omhändertagna än hobbyhästar för dom står i såå fina stall. Tydligen så är det det som är kriteriet för att hästarna har det bra.
 
– Måste man vara bäst i världen? För per definition kan det bara var en. Får tvåan i världen rida? Eller trean? Eller var drar vi strecket?

– Just nu får även de bästa i världen kritik, svarar Ringmark."


Det här tycker jag säger en hel del om hur otroligt skevt han ser på saker och ting. Han borde förstå tycker jag att det som det handlar om är viljan att behandla hästarna väl, inte så mycket alltid om att någon kanske inte är tillräckligt tekniskt duktig på att rida perfekt.

Jag stöttar mycket hellre en hobbyryttare med halvdan sits med en häst som inte går i perfekt form men som ändå har en härlig relation till sin häst än vad jag stöttar elitryttarna som inte drar sig för att misshandla och plåga hästarna för att uppnå det "perfekta" som domarna vill se.

Att vara etta i världen säger ingenting om hur bra hästmänniska ryttaren är eller ens hur bra ryttaren tränar hästen, det säger bara att just då har dom ett hästmaterial som domarna tycker om. Det finns ju massor av ryttare som aldrig kommer upp till toppen trots bra ridning och bra träning för att inte deras hästar räcker till. Så det handlar ju övht inte om ridkunnighet längre.
 
Det är konstigt många hästfolk som tycker så, jag har hört otaliga gånger att hästar på den nivån är så mycket mer ombrydda och omhändertagna än hobbyhästar för dom står i såå fina stall. Tydligen så är det det som är kriteriet för att hästarna har det bra.
Ja, en spännande tanke är: "handen på hjärtat, vad skulle hästen själv välja av dessa förmåner?"

Jag tror inte de flesta hästar självklart väljer att stå still i solarium över att vara i en hage, nyrullad, lerig med en kompis där de kliar varandra.

Men, låt oss leka med tanken att ex massage och stor box var det skönaste för hästen. Till vilket pris?

Att ha gått så hårda pass att musklerna ömmar och att en box betyder lugn och ro från press?

Jag håller med dig @ufot .... turer i skogen och en människa som låter hästen vara häst, det är grejer det.

Vem vill vara på elitnivå? Även människor på elitnivå beskriver mycket ångest, besatthet, smärtor och psykisk press. Vad kostar det att få medaljen?
 
Det är konstigt många hästfolk som tycker så, jag har hört otaliga gånger att hästar på den nivån är så mycket mer ombrydda och omhändertagna än hobbyhästar för dom står i såå fina stall. Tydligen så är det det som är kriteriet för att hästarna har det bra.

Ja det visar på något sätt vilka avgrundsdjup det finns mellan oss på olika sidor, att vi inte ens kan enas om vad som först bör prioriteras som miniminivå på hästvälfärd, sett ur hästens perspektiv. Även om jag tror att det finns en hel del också "bland de andra" som innerst inne fattar att dyra solarier och skrittmaskiner egentligen bara är kosmetika och något som mest är till för människans perspektiv och bekvämlighet.

Och sedan ska de försöka läka något när hästen som 17-18-åring får gå i pension och leva lite mer normalt i hage tillsammans med någon annan häst några sista år. Efter minst fjorton långa år av exploatering som ett tävlingsredskap. Hade den nu varit så lycklig av sina solarier och flotta stall så hade man ju inte behövt ändra på något då heller.
 
– Måste man vara bäst i världen? För per definition kan det bara var en. Får tvåan i världen rida? Eller trean? Eller var drar vi strecket?

– Just nu får även de bästa i världen kritik, svarar Ringmark."
Jag förstår ärligt talat inte detta uttalande. Har man sagt att man inte får rida om man inte är skicklig ryttare nog?

Syftar han på att CD är bästa ryttaren i världen och nu får hon inte rida, och that's a shame? :cry:

Jag förstår inte sammanhanget, kan det vara så att han menar att om ni inte creme de la creme får rida för att denna "händelse" ägt rum, nu kommer vi inte se fantastiskt fin ridning utan bara amatörer?

Jag vet att jag spekulerar, men man undrar ju.

Sörjer han att han inte får ge CD de höga poäng som han önskar?

Men var är i så fall hästens perspektiv i detta? Är de bästa ryttarna, bäst i världen utifrån att de verkligen pressat sina hästar till det allra yttersta, och kompenserar i vardagen med massage och solarium, och så är det godkänt då?

Ju mer jag tänker på detta, desto mer rasande känner jag att jag blir. Det är som att utnyttja en människa till slaveri och sedan ge fina kläder och ära och berömmelse när strålkastarna är på. Jag tänker osökt på barnstjärnor som blivit förstörda för livet.

Drastisk liknelse kanske, men hästen är ingen rationell "vuxen", som ser att blod svett och kanske tårar till sist har en pay off värd ansträngningen. Hästen lever i nuet och är alltid känslig för stämningen och relationer.

Hur skall hästen må om den både belönas och bestraffas om dessa två förhållanden inte står i relation till vad hästen förstår?

Jag tror nog att jag inte vill fundera mer på detta. Jag känner en sådan förtvivlan för hästen, vars själ är så fantastiskt fin och sårbar.
 
Ja det visar på något sätt vilka avgrundsdjup det finns mellan oss på olika sidor, att vi inte ens kan enas om vad som först bör prioriteras som miniminivå på hästvälfärd, sett ur hästens perspektiv. Även om jag tror att det finns en hel del också "bland de andra" som innerst inne fattar att dyra solarier och skrittmaskiner egentligen bara är kosmetika och något som mest är till för människans perspektiv och bekvämlighet.

Och sedan ska de försöka läka något när hästen som 17-18-åring får gå i pension och leva lite mer normalt i hage tillsammans med någon annan häst några sista år. Efter minst fjorton långa år av exploatering som ett tävlingsredskap. Hade den nu varit så lycklig av sina solarier och flotta stall så hade man ju inte behövt ändra på något då heller.
Inte alla får den förmånen. Är det ett sto så kan det innebära att hästen får många dräktigheter som belöning.

Även om många uppfödare är extremt noga med sina ston, så finns det också personer i den branschen som fokuserar mest på avkommor. Stoet blir bara producenten.

Men det är nog en annan diskussion. Sorry för OT.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp