Svenska släp

Maran

Trådstartare
Jag lurar lite på att byta ut mitt enaxlade Trane mot ett bra begagnat 2-axlat släp från Boj, Kylinge, Star eller Trane. De tre första är ungefär jämförbara kvalitetsmässigt tycker jag med vissa för- och nackdelar i konstruktion. Trane är lite enklare, men robust.

Jag har inte kört något av dessa med boggie. Därför undrar jag om någon av er har erfarenhet av några eller alla? Hur är de att dra? Tunga? Lätta? Följer de bilen bra? Skumpar eller går fint? Några svagheter med släpen som kan vara bra att känna till? Några grejor som ni retar er på? Visst, jag kan åka runt och provdra olika, men det krävs ju att det finns begagnade i närheten.;)

Sv: Svenska släp

Boj har jag kört en del.
Gillar deras släp men dom är onödigt dyra.
Trots sin storlek (på det jag har kört) så känns det inte tungt men så har jag haft en jätteaudi framför.

StarTrailer är också helt ok. Stora och luftiga, stabila, känns pålitliga. Har bara kört det en gång men vet många nöjda StarTrailer ägare. Dock även missnöjda.

Nä, jag skulle inte byta mitt tranesläp mot något annat.
Tycker att Trane är klart bäst både i pris, funktionellt och kvallité.

Ja, jag gillar mitt Trane också, men nu är jag sugen på 4 hjul istället för 2. Det jag inte är så nöjd med på Trane är att det är helbom fram och bara en ventil i taket istället för taklucka. Annars tycker jag att det är ett prisvärt släp.

Men det blir så många däck att hålla ordning på :D

Jo, det är helt klart bättre med boggi.
Har inte ditt trane vetilation över framfönstret?
När vill du ha in mer luft? När du kör eller står still?

Tycker BOJ är bra. De är stora och luftiga och ligger bra på vägen, utan att kännas för tungt. UME släpen är också mycket bra.

Tycker att du ska sattsa på att byta till boggie, allting blir så mycket stadigare.

Jag är väldigt nöjd med mitt Trane från 2002. Köpte det i höstas och fick det dessutom för ett väldigt bra pris, 30000 kr. Nypriset på det var 50000kr.

Det är enkelt men robust och fyller mina behov fullt ut. Har en häst som inte är gigantisk kan tilläggas. Går stadigt. Smidig storlek.

Enda säkerhetsdetalj som jag saknar är panikbommar fram.
Hade gärna sluppit lös matta också, men det har ju de flesta svenska släp som har några år på nacken.

Bild126.jpg
[/IMG]

Bild205.jpg

Bild124.jpg

Men det blir så många däck att hålla ordning på :D
Ja, det blir ju det. För att inte tala om att jag måste lära mig att backa intill bilen exakt när jag ska koppla på.:crazy:

Har inte ditt trane vetilation över framfönstret?
När vill du ha in mer luft? När du kör eller står still?
Jo, det har det, men jag tycker att takventilen är lite ynklig. Taklucka är inget krav, men ett plus så att vi får in mera luft både vid resa och stillastående.

Jag är väldigt nöjd med mitt Trane från 2002. Köpte det i höstas och fick det dessutom för ett väldigt bra pris, 30000 kr. Nypriset på det var 50000kr.

Det är enkelt men robust och fyller mina behov fullt ut. Har en häst som inte är gigantisk kan tilläggas. Går stadigt.

Enda säkerhetsdetalj som jag saknar är panikbommar fram.
Hade gärna sluppit lös matta också, men det har ju de flesta svenska släp som har några år på nacken.

Jättefint släp! Fint pris också.:) Min häst är inte så stor heller så Trane räcker till storleksmässigt. Panikbommar är inget krav för mig, men det skulle kännas tryggare med det. Kombinationen plyfa och lös matta är en av huvudanledningarna till att jag funderar på Trane, Star eller Kylinge. Smaken är som baken. Olika.:)

Hade också ett enaxlat tranesläp från 1993 men bytte till en trane boggie 2004 i höstas och är jättenöjd med det. Ligger bra efter bilen, känns inte direkt tyngre att dra.
Hästen står faktiskt bättre i släpet då det är fönster, ett är öppningsbart. Mellanväggen är det plast nertill men jag kör utan, har en hel bom bak. Sålde det gamla släpet samma dag jag satte ut annons på blocket och hittade även det nya där.

Kul att du också är nöjd med ditt Trane-boggie. Va lätt det gick att sälja det gamla för dig. Det oroar mig lite. Att det ska svårt att sälja det gamla eller att jag behöver gå ned mer i pris än jag kalkylerar med.

jag har en star trailer som jag är supernöjd med! tidigare hade jag ett trane och de två släpen går inte att jämföra, star trailern är mycket bättre.

Jag har en Star Trailer Safir! -06 :love: Har inget att klaga på!! eller jo! enda negativa e att sadelkammaren e i minsta lagret!!
Men för övrigt så går den stadigt på vägen med och utan häst!!:bow:
Men annars gillar ja kylinge mykt!!
Men en Boj classic SE skulle ja aldrig tacka nej till!!1:love: Men de e ju så j**la dyra:eek:
//Lottiz

jag har en star trailer som jag är supernöjd med! tidigare hade jag ett trane och de två släpen går inte att jämföra, star trailern är mycket bättre.

Var Tranen ett boggiesläp också? Om det var det - hur skiljer de sig åt i köregenskaper? Skillnaderna i inredning m m vet jag redan.

Jag drar ett Thule Trane från -06. Tycker det är super att dra och ska aldrig byta till enkelaxlat igen! :eek:

Ligger bra efter bilen och min häst som är väldigt känslig för det här med transportresor trivs väldigt bra i det. Något annat som är bra med det är att det håller svalt hela tiden också. Hade två ponnyer inne i det igår (och vilade) i stekande sol och de va svala när de klev ur efter 2 timmar. :)

Har du dragit några av de andra släpen jag tar upp? Hur är de olika att köra om du kan jämföra?

Vi har ett boj bravo boggie till vår jättehäst. Det blir lite trångt men han åker superbra!

Jag är jättenöjd med vårat släp, går stadigt och lätt efter bilen och pollen åker bra. Det enda jag kan klaga på är bommarna. Vi har ett lite äldre släp (-98) och då är bommarna sådär...

Jag har en kylinge eurotrailer och är mycket nöjd med den! Det enda jag vill ha som inte finns på är öppningsbara fönster framtill, men de kan jag ju å andra sidan själv sätta dit den dag jag blir rik :angel: Min är en 96:a, men är i kanonskick, gav 35000 för den. Har panikbommar runt om och halvmjuk mellanvägg.

Den är stabil och dra och hästen åker bra i den. Har även dragit en star trailer diamant med samma bil (samma mått som mitt släp) och jag tycker inte det är någon skillnad. Hur tungt det blir o dra beror ju mycket på vilken bil man sätter framför.

Min trailer
Helsingborg12-04-07004.jpg

Helsingborg12-04-07003.jpg

Helsingborg12-04-07002.jpg

Jag har kört Star och Ume med boggi. Starsläpet tyckte jag var vingligare och inte låg lika bra på vägen (vilket man känner ganska bra när man har en häst i som sparkar konstant). Umesläpet kommer jag aldrig att köra igen, men det frågade du inte om.

De andra har jag bara kört enkelaxlade.

Tror att väghållningen lämpar sig för olika bilar också. Min hovis tycker att Umesläpet är det bästa han dragit, han kör med någon "muskelbil" (:angel: ) och jag kör med en Saab 9-5. Medan han tycker att mitt Thulesläp är lätt och ostadigt.

Vi har ett boj bravo boggie till vår jättehäst. Det blir lite trångt men han åker superbra!

Jag är jättenöjd med vårat släp, går stadigt och lätt efter bilen och pollen åker bra. Det enda jag kan klaga på är bommarna. Vi har ett lite äldre släp (-98) och då är bommarna sådär...

Har du dragit några av de andra släpen jag tar upp? Hur är de olika att köra om du kan jämföra?

Liknande trådar

Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: banani
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 829
Senast: misen
·
Utrustning har kollat runt efter ett bra boggie släp som får lasta mycket men till ett vettigt pris helst under 20000kr, men såklart har jag inte... 2 3
Svar
42
· Visningar
8 040
Senast: Buck
·
Utrustning Har sålt mitt enaxlade ume släp och nu ska det köpas nytt eller ja ett begagnat ska det vara. Har hela tiden bestämt att jag skulle ha...
Svar
6
· Visningar
806
Senast: pomelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?