Gabby_Ossi
Trådstartare
Jag använde sökmotorn och ämnet tas ju upp i flera trådar men jag tror inte att det finns någon tråd som är direkt dedikerad till detta ämne? Så nu är den här ! 
Vilka betydelsefulla "svenska" (alltid en bedömningsfråga
) hingstlinjer finns det och hur är läget idag?
Vilken hingst brukar man räkna som den "första" i resp linje och vilka representanter finns det i svensk avel idag?
Även kanske hingstar som har blodet men inte direkt för hingstlinjen vidare, och gamla hingstar som "borde" ha blivit linjer men som inte finns kvar idag.
Jag har lite koll på de största, Utrillo ex som finns med via hur många fina hingstar som heöst, Gasparis linje finns väl tyvärr inte kvar, Bohème xx brukar väl räknas som starten i linjen som fortsätter med Jovial, Ceylon och dennes söner Master och Chirlon. På senare tid Irco Marco's linje mm mm
Men det finns ju de som är brtydligt mer insatta än jag ( hoho Görel
)...
Så kom igen nu alla vi som älskar gamla svenska stammar!

Vilka betydelsefulla "svenska" (alltid en bedömningsfråga
Vilken hingst brukar man räkna som den "första" i resp linje och vilka representanter finns det i svensk avel idag?
Även kanske hingstar som har blodet men inte direkt för hingstlinjen vidare, och gamla hingstar som "borde" ha blivit linjer men som inte finns kvar idag.
Jag har lite koll på de största, Utrillo ex som finns med via hur många fina hingstar som heöst, Gasparis linje finns väl tyvärr inte kvar, Bohème xx brukar väl räknas som starten i linjen som fortsätter med Jovial, Ceylon och dennes söner Master och Chirlon. På senare tid Irco Marco's linje mm mm
Men det finns ju de som är brtydligt mer insatta än jag ( hoho Görel
Så kom igen nu alla vi som älskar gamla svenska stammar!