Svenska Hingstlinjer (SWB)

Gabby_Ossi

Trådstartare
Jag använde sökmotorn och ämnet tas ju upp i flera trådar men jag tror inte att det finns någon tråd som är direkt dedikerad till detta ämne? Så nu är den här ! :p

Vilka betydelsefulla "svenska" (alltid en bedömningsfråga ;) ) hingstlinjer finns det och hur är läget idag?

Vilken hingst brukar man räkna som den "första" i resp linje och vilka representanter finns det i svensk avel idag?

Även kanske hingstar som har blodet men inte direkt för hingstlinjen vidare, och gamla hingstar som "borde" ha blivit linjer men som inte finns kvar idag.

Jag har lite koll på de största, Utrillo ex som finns med via hur många fina hingstar som heöst, Gasparis linje finns väl tyvärr inte kvar, Bohème xx brukar väl räknas som starten i linjen som fortsätter med Jovial, Ceylon och dennes söner Master och Chirlon. På senare tid Irco Marco's linje mm mm ;)

Men det finns ju de som är brtydligt mer insatta än jag ( hoho Görel :angel: )...

Så kom igen nu alla vi som älskar gamla svenska stammar! :banana: :love:

Sv: Svenska Hingstlinjer (SWB)

Printonian har väl en hingstlinje.
De som finns därifrån idag är Lambourghini och Black Coffee

Bellini-sönerna alltså :idea:

Men, Printonian? Var ligger han? Efter en snabbkoll på blup ser jag inte det namnet någonstans i den linjen från Lambo eller BC. Där ser det ut såhär:

Bellini-Ganesco-Unesco-Pompe-Celsius-Magnet Kyff-Kyffhäuser-Schaumburger

Ligger Printonian sist (ellert först är det ju eg) där sedan?

I vilket fall hade jag ju glömt den linjen... :)

De linjer pre-utrillo som finns kvar i form av levande representanter kan väl räknas på ena handens fingrar:

Kyffhäuser - Black Coffee och Lambo (inte printonian)

och

Printonan Boy xx, pappa till Boheme xx - Master och Chirlon

Den som har gett namn åt hingstlinjen i Sverige är väl ofta den första importhingsten i linjen.

Sveriges äldsta hingstlinje är Printonan xx s, via Printonan Boy xx - Bohême xx - Jovial 369 - Ceylon 454 - Master och Chirlon. Printonan importerades till Sverige 1906.

Den näst äldsta är Kyffhäusers. Han kom till Sverige 1929. Finns kvar via Kyffhäuser - Magnet Kyff 155 - Celisus - 301 - Pompe 401 - Unesco 428 - Ganesco 503 - Bellini 817 - Lambourghini och Black Coffe.

Därefter har vi Utrillo 432s. Han kom till Sverige 1964 och bla Briar tillhör hans linje.

Sedan kommer Irco Marcos. Han kom till Sverige i slutet av 70-talet, blev godkänd på dispens 1979 (stamboken han tillhörde var inte godkänd av ASVH då) och har idag sonsönerna Hip Hop, Fetcher N, Hamilton och Dirco Hästak i avel (jag kan ha glömt någon).

Humanist som importerades samtidigt med Kyffhäuser hade en imponerande hingstlinje efter sig men den dog ut i Sverige härom året i samband med att Tolstoy och Bobby dog. Den finns dock kvar i USA.
Har roat mig med att gå igenom hingstlinjen och Humanist själv fick 13 godkända söner vilka i sin tur fick närmare 30 godkända söner. Sonen Onkel 182 stod för 21 av dem! I fjärde generationen var linjen starkast med många godkända söner efter Brabant och Herkules. Brabant fick ingen godkänd sonson i Sverige och Herkules hade en som bara var godkänd ett år.
De sista grenarna på Humanists hingstlinje var Lanskoy, Refaat och X.et, vilka alla hade honom till farfars farfars farfar.

Polarsterns hingstlinje var länge livskraftig via sonen Nepals söner. Den dog ut i Sverige i samband med att Artist sänktes till C.

Jag räknar alltid hingsten som importerats till Sverige som hingstlinjens grundare.

Tillägger att Gaspari tillhörde Humanists hingstlinje då det var hans farfar och att jag inte ser honom som en egen linje utan en gren av farfars.

Vet du vilka hingstar som finns i USA i Humanists hingstlinje?

Enligt SWANAs hemsida har licens lösts av Flamenco e Flamingo, Galapard e Leopard, Legacy e Callaghan och Pommery e Elektron.
(Flamingo, Leopard och Callaghan var söner till Urbino e Drabant e Kokard e Humanist. Elektron var son till Gaspari e Parad e Humanist)

Entheos e Elektron, Gaspé e Herkules, Kronprinz e Guldgossen (e Gaspari) och Pehrsson e Urbino finns med på hemsidan men har inte löst licens.

http://www.swanaoffice.org/Stallions/AllStallions.aspx

Tack! Det var en sida man kunde fastna på en bra stund.

Vill du veta mer om hingstlinjer så har vi även haft Hamlets som tog slut i samband med att Cadiac togs ur aveln.
Hamlet var moderlivsimport till Flyinge född 1930. Linjen fanns kvar via Hamlet - Biarritz - Abbé - Pontus - Cadiac.

Vi har också haft Attinos hingstlinje via hans son Eros. Attino importerades 1908 och Eros föddes 1926. Officiellt var Eros son Niger 177 far till Lansiär 377 men det sägs att han egentligen var efter en son till Diogenes 311 (Humanist hingstlinje) så det känns inte riktigt som att den ska räknas.

Sedan kommer Irco Marcos. Han kom till Sverige i slutet av 70-talet, blev godkänd på dispens 1979 (stamboken han tillhörde var inte godkänd av ASVH då) och har idag sonsönerna Hip Hop, Fetcher N, Hamilton och Dirco Hästak i avel (jag kan ha glömt någon).

Plus sönerna Irco Mena (endast fryst), Feliciano och King Louie. :)

Om vi ska prata söner finns även Niklas, men jag tycker inte att det blivit en hingstlinje förrän det finns sonsöner till hingsten.

Och det finns det ju! :) Och nu när det är en hingstlinje räknas väl även sönerna? Eller? Jag skulle nog räkna Maraton, Chagall och Kaliber till Utrillos hingstlinje, t ex. Eller tänker jag fel?

Niklas har, om man ska vara petig, inte löst licens i år, och är således inte i avel.

Nu hängde jag inte riktigt med, man misstänker alltså att Lansiär egentligen tillhör Humanists hingstlinje?

Och ex linjen Stanford tillhör, räknas det som en svensk linje?

Anart-Hartung-Ilmengrund-Humboldt-Hutten-Ararad

Anart är väl svenskfödd och både Hartung och Humboldt ser ut att ha svenska stamboksnr på blup. Dessutom finns det väl någon godkänd son efter Stanford också. Eller räknas det inte eftersom det bara finns en gren?

Bra tråd, men reflekterar över att det finns så få linjer kvar. Känns som det måste ha försvunnit en hel del hingstar som hade kunnat bli något. Spinner vidare på det här med gamla hingstar som "borde" ha blivit linjer men som inte finns kvar idag. Vilka kommer ni att tänka på?

Saknar dessutom linjer av hopphästar. Har vi verkligen ingen mer än Irco Marcos linje?

Niklas lever ju så om man vill använda honom är det bara att betala 5000:- spänn, så det ser jag inte som något hinder.

Ska rätta att Hamlet inte var moderlivsimport utan född i Tyskland och importerades tillsammans med sin mamma.

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 135
Senast: Myrten
·
Avel Vilka hingstar finns det i avel idag som tillhör Utrillos hingstlinje? Han var ju enormt dominerande ett tag, vore kul att höra vilka...
Svar
9
· Visningar
1 926
Senast: Görel
·
Avel Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften... 2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈