Svenska hästars värn...

the_connemara

Trådstartare
Var passar denna tråden??

Jaja, läste på deras hemsida att de inte lämnar ut hästar som sällskap. Men har de inga hästar som inte kan ridas pga tidigare upplevlser tro? Vi letar nämligen sällskap till mammas stora men jag kommer inte bo hemma från och med i höst. Tänkte göra en "god gärning" och ta hand om ngn stackare kankse men är det helt kört då lr?

Tänkte att ngn här kanske var lite insatt och kunde berätta lite... Har inte haft ngt med sådant här att göra innan.

Sv: Svenska hästars värn...

Mitt tips är att kolla någonsannanstans...Använder du *sökfunktionen* så hittar du mycket skriverier om SHV. Har du kollat på radannonserna ? I går när jag kollade så hittade jag ganska många hästar som sökte fodervärdar/såldes som sällskap...ej ridbara hästar alltså. Kolla där.

Vill bara säga att du säkert kan göra en god gärning utan att gå via SHV.. Finns massor av hästar som behöver nya hem.

Jo tack :crazy: Men alla kan man inte "få loss". Dessutom så är min käre far så förbannat sur på allt vad hästar heter just nu så det kan inte bli en man vet kommer ha tonvis med vet.räkningar osv... Men visst ska vi försöka ha tag i ngn som vi kan låta gå med gott samvete (dvs inte låna grannens tävlingponny å sluta rida den utan hellre ta hand om ngn som är mer eller mindre missanpassad).

På annonsdirekt skänks just nu en islandshäst bort. En snart T-märkt häst som INTE får ridas eller avlas på..enbart sällskapshäst. Ring och hör ;)

Ojoj, sådan kris är d inte! Alltså, mammas pålla kan gå själv ett tag tills vi hittar ny pålle så d e lugnt eg. Dessutom så kasnke lillpållan kommer tillbaka, men vi vill gärna kolla lite omkring så vet vi var vi ska leta om hon inte gör d!

Fö. Testade sökfunktionen och fick inte fram ngt... Alla bukefalosare som verkar så snälla å perfekta, är det INGEN som har häst därifrån?? *mkt förvånad måste jag säga*

the_connemara skrev:
Jo tack :crazy: Men alla kan man inte "få loss". Dessutom så är min käre far så förbannat sur på allt vad hästar heter just nu så det kan inte bli en man vet kommer ha tonvis med vet.räkningar osv... Men visst ska vi försöka ha tag i ngn som vi kan låta gå med gott samvete (dvs inte låna grannens tävlingponny å sluta rida den utan hellre ta hand om ngn som är mer eller mindre missanpassad).
Jag menade mest i allmänhet... Att köpa eller bli fodervärd på en häst som behöver ny ägare. Inte leta upp ett stackas vanvårdat fall :crazy:

Läste i ridsport att det är bråk innom shv. Ingen förening som jag skulle stötta. Leta någon annanstans är mitt tips.

Nej, jag menar inte någon här på Buke som har häst därifrån..tänkte mera du skulle läsa lite om andras erfarenhet utav föreningen i största allmänhet. Kanske inte alltid det bästa. Därför tyckte jag du skulle kolla på andra ställen innan SHV. Ok, det är en god gärning dom gör...men som Åke sa: bråk/osämja...+ att div artiklar i tidningarna inte gjort saken bättre.-

Kolla här så ser du fler trådar i ämnet SHV...

Man kan vara både snäll o perfekt, utan att ha en häst från SHV. :idea:

Jag tror att det är ganska kört för dom nu. Dom har varit i bråk innan. Jag skulle inte stödja dom rackarna.

Humelibumlan skrev:
Man kan vara både snäll o perfekt, utan att ha en häst från SHV. :idea:

Klart man kan men ibland verkar d som att "alla" har vanvårdade/misshandlade hästar som blivit värsta stjärnorna, ngn borde väl komma därifrån ;)

Humelibumlan skrev:
Att köpa eller bli fodervärd på en häst som behöver ny ägare. Inte leta upp ett stackas vanvårdat fall

Nej men eftersom hästen inte kommer användas till ngt vettigt regelbundet så hade det ju varit smidigt om det var en häst som hade "nog med att leva" typ... Om ni fattar? Har till exempel ngra ponnyer som vi ska kolla upp först eftersom vi vet att de har haft ett jobbigt liv tidigare, de hade känns bra att låta dem leva lite i frid...

Fö, så kanske jag ringer dit och hör vad de har å säga (fast hemsidan verkar inte så uppdaterade så d vete fasen om numren stämmer). Bråk o skit inom föreningen struntar jag totalt i, så länge det inte har gått ut över "deras" hästar o liknande. Men det kanske var det ni menade?

the_connemara skrev:
Klart man kan men ibland verkar d som att "alla" har vanvårdade/misshandlade hästar som blivit värsta stjärnorna, ngn borde väl komma därifrån ;)
Nej, de hästarna kommer från elaka travtränare :angel:

Nej men eftersom hästen inte kommer användas till ngt vettigt regelbundet så hade det ju varit smidigt om det var en häst som hade "nog med att leva" typ... Om ni fattar? Har till exempel ngra ponnyer som vi ska kolla upp först eftersom vi vet att de har haft ett jobbigt liv tidigare, de hade känns bra att låta dem leva lite i frid...
Det kanske skulle passa bra med en pensionerad häst i litet format? :idea:

Fö, så kanske jag ringer dit och hör vad de har å säga (fast hemsidan verkar inte så uppdaterade så d vete fasen om numren stämmer). Bråk o skit inom föreningen struntar jag totalt i, så länge det inte har gått ut över "deras" hästar o liknande. Men det kanske var det ni menade?
Fråga inte mig, fick nog av SHV på 90-talet :smirk:

Jag är medlem i SHV, och jag tycker att det är lite konstigt att ha den formuleringen, att hästen inte får vara enbart sällskap. :confused: Hästarna är ju inte gjorda för att ridas och köras, så..... En stor hage med kompis borde ju räcka gott och väl.

Föreningen syfte och mål är ju bra, att hjälpa och ta hand om vanvårdade hästar, men tyvärr så verkar personliga konflikter och maktspel numera styra föreningen, och på senare tid har det inte kännts så bra attt vara medlem. Jag har flera gånger försök att engagera mig ex genom att erbjuda akuthemsplats osv, men inte fått något gensvar.

Personligen tror jag att föreningen har blivit för stor för att skötas med idélla krafter, och att man behöver ha in personer utfrån för att ex administrera och proffesionella personer i styrelsen, utöver de idélla medlemmarna som ju lägger ner ett jättejobb.

Sedan tycker jag personligen att SHV lägger ner för mycket resurser på enskilda hästar. Man gör allt och lite till för att rädda och hålla liv i hästar med stora problem, som kanske skulle må bättre i himmelriket.? Visst, dom KAN bli bra, men långt ifrån alla blir det.
Man borrde se till mängden hästar men kan rädda från lidande, istället för mängden hästar man kan rädda livet på.

Häls Embla

har försökt att ta kontakt med både SHV och hästjouren,men ingen av dom svarar :mad: .har stall och plats för några till :smirk: .undrar hur seriösa dom är,särskilt när man har möjlighet att ställa upp med akutstall .

EmblaAsk skrev:
Man borrde se till mängden hästar men kan rädda från lidande, istället för mängden hästar man kan rädda livet på.

Häls Embla

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag läste igenom artiklarna och jag reagerade över att polisen kom och avlivade. Då måste det ha varit riktigt illa för de avlivar väll bara djur om det är så pass att de inte kan vänta på vet. eller slaktbil?
Eller är det något jag har fått för mig?

Menar du artiklarna om hästen Asterix ? Om du menar det så var han i hemskt dålig skick..hemsk läsning och hemskt för fodervärden..Så det kan man säga va...akut som hette duga.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar