Svenska halvblodshingstar utomlands?

Pazuzu

Trådstartare
Förutom de godkända svenska halvblodshingstar som finns i ASVHs dotterförening i USA, vilka hingstar har exporterats och använts i aveln i andra länder världen över?

Jag kanske skulle förtydliga att jag menar hingstar som inte har varit godkända här i Sverige och sedan exporterats, utan sådana som enbart blivit det utomlands.

Sv: Svenska halvblodshingstar utomlands?

Vet ingen direkt så med det finns ju en del svenska hingstar som är godkända i andra förbund än SWANA bla de tyska.

Meges är ju faktiskt godkänd i Westfalen men inte i Sverige. Men han har ju inte varit i avel så länge ännu.

Amour 002 f.69 e.Jarramas-Trust-Rapallo – godkänd i Norge

Ben Hur 004 f.70 e.Triumf-Harras-Haffner – godkänd i Norge

Bajazzo 005 f.70 e.Astronaut-Lansiär-Heristal – godkänd i Norge

Smoking 011 f.71 e.Dawson-Regulator-Schotte – godkänd i Norge

Carachi 013 f.72 e.Caracas-Utrillo-Kalmuck – godkänd i Norge

Micasso 017 f.73 e.Clarke xx-Infant-Hamlet – godkänd i Norge

Flyinge 021 f.75 e.Nepal-Orkan-Faruk – godkänd i Norge

Tornado 023 f.76 e.Toreador-Niarchos-Novarro – godkänd i Norge

Idé 040 f.76 e.Abbé-Idealist-Juan – godkänd i Norge

Alpen Pain 050 f.83 e.Alpen Fürst-Chagall-Gaspari – godkänd i Norge

Land Fürst 055 f.84 .Landrat-Alpen Fürst-Gaspari – godkänd i Norge

Zober 057 f.85 e.Lambert-Cosmos xx-Heristal – godkänd i Norge

Count 070 f.90 e.Arram-Bordeaux-Cosmos xx – godkänd i Norge

Oliver 074 f.90 e.Irco Marco-Prince Fair xx-Utrillo – godkänd i Norge

Acrobat H 080 f.92 e.Acapulco Gold-Cortez-Caracas – godkänd i Norge

Löjtnantshjärta 086 f.92 e.Leuthen I-Utrillo-Dragon – godkänd i Norge

Löwenborgs Revenge 100 (ex Revenge) f.98 e.Bellini-Any Questions-Parnass – godkänd i Norge

Happy Irco 113 f.02 e.Irco Mna-Little Q-Curacao xx– godkänd i Norge

Humorist 38 f.71 e.Jarramas-Unikum-Valentino xx – godkänd i Finland

Willburt SWE 95 f.97 e.Vivaldi-Ciceron-Nepal – godkänd i Finland

Heridot e.Hertigen – godkänd i Oldenburg (?)

Dactovial f.76 e.Jovial-Daktyl-Sombrero har varit verksam i Sydafrika.

Drabant (ibland benämnd Drabant II) e.Urbino-Magnat blev en av pionjärerna i varmblodsaveln i Sydafrika (moderslivsimport) - han blev bl a morfar till "superhingsten" Wunderbar.

Herrscher e.Heristal-Largo var ju godkänd i Tyskland (Holstein) och lämnade där hingstarna Hector, Herwin och Amor (legendarisk i Holland).

Oj, vilken lista! Jag tackar och bockar!:)
Det finns bla en hingst på Irland e Beach Boy.
Det finns flera hingstar i england, nån efter Mowgli och nån mer, kan kolla upp dom. En hingst e Markant (godkänd i sverige innan export till england) u anglosto e CervinX född i england exporterades till argentina på 70-talet.
Så svenska hästar finns lite överallt i världen :D

Maestro 7045 f. 1990 e: Callaghan-Utrillo-Lansiär, Nya Zeeland

/Monika

Maximillian f 88 e Martini u Trixi e Toreador (kan ev varit godkänd i sverige innan export)(British Warmblood Soc)
Zidjian f 88 e Besk u Grace e Unesco (British Warmblood Soc)
Grytasa Krux (Grytåsa Krux) f 89 e Mowgli u Karola e Lansiär (Anglo European Studbook)
Hingstar med svensk anknytning: Templetrine f 83 (född i danmark) e O'Connor u Walewska e VAGABOND u Niva , hoppat in en hel del pengar själv och har avkommor som hoppat in mkt pengar.(endast licens, ej avelsvärderad genom någon förening)
Makanaky f 90 i danmark e MagoXX u Tarifa e May Sherif(Anglo European Studbook)
Nolton Druid f 85 e Ditton WoodXX(verksam i sverige) u Nolton Honey e Any Questions(verksam i sverige)
Och en nöt för Görel att knäcka :D
Hingsten Rabinowitz f 78 i danmark e Go On ThenXX u Rawi e GLADIATOR u Reseda, är det den svenska Gladiator möjligen? (British Warmblood Soc)

Eros TP? Blev godkänd i Canada som 3 åring har jag för mig, vet däremot inte om han är hingst längre.

Maximillian f 88 e Martini u Trixi e Toreador (kan ev varit godkänd i sverige innan export)(British Warmblood Soc)
Zidjian f 88 e Besk u Grace e Unesco (British Warmblood Soc)
Grytasa Krux (Grytåsa Krux) f 89 e Mowgli u Karola e Lansiär (Anglo European Studbook)
Hingstar med svensk anknytning: Templetrine f 83 (född i danmark) e O'Connor u Walewska e VAGABOND u Niva , hoppat in en hel del pengar själv och har avkommor som hoppat in mkt pengar.(endast licens, ej avelsvärderad genom någon förening)
Makanaky f 90 i danmark e MagoXX u Tarifa e May Sherif(Anglo European Studbook)
Nolton Druid f 85 e Ditton WoodXX(verksam i sverige) u Nolton Honey e Any Questions(verksam i sverige)
Och en nöt för Görel att knäcka :D
Hingsten Rabinowitz f 78 i danmark e Go On ThenXX u Rawi e GLADIATOR u Reseda, är det den svenska Gladiator möjligen? (British Warmblood Soc)
Drar upp denna tråd igen och hoppas Görel läser :laugh:
Lite nyfiken på hingstarna Templetrine och Rabinowitz möderne.
Templetrine har själv hoppat in över £ 60 000 och avkommor £ 130 000 så det är ingen dålig hingst.

Vet ej om Templetrine fortfarande lever men han stod/står inte så många mil ifrån mig. Här är ett gammalt studcard;
2948987311_eefa4b6d75.jpg

Han marknadsfördes som ett Swedish Warmblood. Hans mamma var Walewska 9667 e. Vagabond 433 u. Niva 7524 e.Immer 359.
Hon fanns i Stamboken, Stockholms län. Uppfödare var Agnes Jönsson, Vellinge. Grskm. 165cm f. 1971.
Avkommor;
1975 H. skm e. Caracas 403.
1976 "Mitt i Prick". S. skm e. Hertigen 505.
1977 Gall.
1978 H. br. e. Ceylon 454.
1979 ej bet. 1978.
1980 S. br. (reg. nr. 04-80-3038) e. Ciceron 456. ridhäst.
1981 S. skm (reg. nr. 04-81-2099) e. Sombrero 411. exp. till England.
1982 S. skm. (reg. nr. 04-82-3365) e. Chagall. exp till England.
1982 exp. Walewska till England.

Så flera av Walewska's avkommor exporterades men jag vet inte vad de heter etc.
O'Connor DH 243. mörkbrun hingst född 1971 e. Ojo xx u. Komtesse DS 828 (Hannoveraner) e. Weingau 3967 u. Kontrolleurin H 50 860.

Vet ej om O'Connor stod i Danmark eller i England. Det kan ju tänkas att hon vart betäckt på vägen över. Vad jag vet så föddes Templetrine här.

Tallents Wellesley
Danskt varmblod f. 1985, fux, 17hh.
e. Weibfang (Han)
u. Gasbin (SWB) e. Gaspari (SWB)
Ägdes av Celia Clark, BritishWarmBloodSociety graded.

Rabinowitz (DV) 1978, fux, 16.1hh.
e. Go On Then xx
u. Rawi (DH1348) e. Gladiator (SWB 342)

BritishWarmBloodSociety graded.
Stod i Scotland på ett privat stuteri.
Såg en bild på honom i en gammal H&H, en av mina kompisar har ett sto efter honom.
Ska se om jag kan hitta en bild igen.

Lite udda kanske men det finns en palomino/cremello ??? som heter Banquo
född 94 e Bernstein u Bellis ue Ganesco som finns i USA men är godkänd i Rheinland Pfalz Saar sedan 1999.
Info o bild finns här:http://pages.prodigy.net/mngnosis/binfo.html

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 674
Senast: Enya
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 869
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 547
Senast: dobbis
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS...
2
Svar
37
· Visningar
3 473
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24