Svenska bebisgrejer

Hazel

Trådstartare
Förmodligen den enda tråd jag kommer starta under föräldrar ;)

Jag har en vän i USA som ska ha bebis någon gång i början på nästa sommar. Hon är extremt glad i Sverige (men har aldrig varit här, kan ingen svenska) och nu tänkte jag att jag skulle skicka något till bebisen som är sådär.. svenskt..

Min enda egna idé skulle vara bebiskläder med tex vikingar på. Tydligen blir det en flicka, men då blir det väl en vikingflicka tycker jag (alltså att bebisen blir en vikingflicka, inte att kläderna måste ha en flicka på). Jag är ju dock inte alls berest i bebisvärlden. Jag har inte något bebisintresse och vet liksom inte vart/vad jag ska leta efter. Kläder lär hon ju få tonvis av, första bebisen i familjen.

Så vad annars? Pippi Långstrump? Mumintroll? dom är finska visserligen men det kanske kan gå ändå :P Helst ska det inte väga en massa, men kramdjur kanske är uppskattat? Känner mig hopplöst lost, och har inte hittat nåt alls i de butiker jag besökt.

Tacksam för tips :bump:

Sv: Svenska bebisgrejer

I motivväg har du ju Pippi och Bamse tex, i mjukisväg har du Teddykompaniet som har fina smittosamt och tossor och mjukisdjur. I märkesväg finns tex Geggamoja och Lundmyr.

Min syrrana bebi gjorde succé i kläder från Polaren och pyret-kläder när de bodde i England. Ett stort plus för kvalitén och passformen på käderna som gör att de räcker länge.

autocorrect ;)

TS: Om du ska satsa på kläder så har du fått fina svar redan. Jag tänker bara på ett paket välling ( så typiskt svensk ), men det är ju inte superkul att ge bort kanske :D

PoP finns ju i England redan, men kanske inte i USA :confused:

Brio leksaker ar valdigt trevligt och finns ju massor av fina att valja pa, fast tungt att frakta - men kolla om det finns distributorer i USA eller om man kan kopa online och fa skickat direkt. Pippi har varit en hit med mina dottrar iaf, och aven Emil och Alfons. Men nar de var bebisar gillade jag att kopa fina filtar i Sverige, gotlandska farskinn och sadana saker.

Det var några år sen så då verkar det inte som det fanns där.

"Bebin" är numera åtta år :D

Om du verkligen vill köpa någonting som svenska barn har på sig som kanske är exotiskt så är väl Polarn och Pyret grejen. Kanske tjejkläder som inte är rosa och har volanger eller ngt.

Aldrig sett vikingakläder direkt.

Men Men mumintrollkläder finns det mycket av lite här och var.

Ja fårskinn och yllefilt är väl något som varje svensk baby äger, eller varannan i alla fall :)

IKEA och Klippan.

kl

astrid lindgren är väl bland det "svenskaste" som finns så kläder med pippi och emil hade jag nog satsat på (alt. filt, leksaker eller liknande).

googla så hittar du massor!

tillägg: om du köper ett fårskinn så tänk på att det måste vara garvat på rätt sätt (tror det har med kemikalier att göra) för att det ska vara ok till bebis, jag har för mig att de skinn som finns på IKEA inte är lämpliga till bebisar.

Senast ändrad:

Elodie Details - svenskt märke. Lilla prinsessan Estelle åkte hem från BB med en filt från just Elodie Details, kunglig hovleverantör.

Lundmyr of Sweden - kläder i svart och vitt med texter på svenska. Typ "Älskling" och "Pytteliten".

Kungafamiljen - Sverige är trots allt kända för vårt kungahus och vi räknas som lite exotiska som har prinsar och prinsessor. Det finns massor av fina saker med kungafamiljen.

Isbjörn of Sweden - svenskt märke med superbra kläder att ha i skog och mark. Loggan visas ofta med texten "Isjörn of Sweden" och det är ju lite kul.

Det finns mycket roliga bebissaker från svenska märken. Kanske en pekbok på svenska kan vara något? Eller en sångbok med medföljande skiva?

Oavsett tror jag din vän blir glad över att du tänkt på henne!

Mvh
Miks

Ja, Barnkammarbockerna ar ju bra!! De anvande jag mycket nar barnen var sma, man glommer ju sanger och ramsor och sant och far ju ingen paminnelse via "mammagrupper", dagis och liknande eftersom allt ar pa engelska, sa det var jattebra med de dar bockerna och medfoljande skivorna.

Alfons Åberg finns också på många olika språk, men är för lite äldre barn.

Lilla spöket Laban! Så klart! Det finns många fina saker. Och Tummen!

ska kolla upp det.

Såg en bild på det hon redan fått och ALLT va rosa. Med andra ord kommer hon inte få nåt rosa av mig :p

polarn och pyret kläderna va lite tråkiga tyckte jag, en dalahästgosedjur hade varit mysigt kan jag tänka mig :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka