Svensk Ridponny?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 514
G

Gyllene

Jag har en ponny med okänd härstamning och den är då registrerad i avelsföreningen Svensk Ridponny. Men räknas den då till den "rasen"? Kan jag säga att det är en svensk ridponny?

Sv: Svensk Ridponny?

Nej, det är ingen Svensk ridponny, det är en korsningsponny. ASRP är ålagda att registrera ponnyer med okänd härstamning.

Okej, korsningsponny.

Men om jag hade vetat hans härstamning och han var korsning, hade det varit Svensk ridponny då? Eller vad räknas som en svensk ridponny?

Antagligen inte.

För att vara Svensk Ridponny så måste härstammningslraven för en sådan vara uppfyllda. Samt att pappan måste vara godkänd Ridponny. Kolla på ASRP-sida vad som gäller

Både 43-reg e. godkänd RP-hingst med full härstammning på stoet och 93-reg de som är efter stambokshingst godkänd för sin ras med full härstammning på stoet kallas idag för Sv. Ridponny. Du får tex. visa 93-reg hingst på ASRP:s hingstprem. för ev. godkännande.

Nej, det är ingen Svensk ridponny, det är en korsningsponny. ASRP är ålagda att registrera ponnyer med okänd härstamning.
Kan du tala om för mig en enda ridponny, svensk eller utländsk som INTE är en korsningsponny? Dvs korsning mellan olika raser?
Får väl även korrigera dig lite, ASRP var tidigare ålagda att registrera alla ponnies med okänd härstamning, men numer kan du välja mellan ASRP och BRF för sådarna ponnies, rätt ska vara rätt.

Senast ändrad:

Jag har en ponny med okänd härstamning och den är då registrerad i avelsföreningen Svensk Ridponny. Men räknas den då till den "rasen"? Kan jag säga att det är en svensk ridponny?
Varför inte helt enkelt bara säga : Jag har en ridponny som är registrerad i ASRP?

Ridponny är korsningar mellan stamboksförda (stamboksberättigade) individer. Har man okänd moder eller ngt annat okänd, reg. 99 har man en ponny reg. i ASRP eller om man valt att regga den i ngn annan förening.

Varför inte helt enkelt bara säga : Jag har en ridponny som är registrerad i ASRP?

Därför att Ridponny är en ras med krav som ska vara uppfyllda. Varför inte kalla sin ponny för korsningsponny när det är det den är, alltså en ponny tillverkad utan någon avelsplanering.

Kan du tala om för mig en enda ridponny, svensk eller utländsk som INTE är en korsningsponny? Dvs korsning mellan olika raser?
Får väl även korrigera dig lite, ASRP var tidigare ålagda att registrera alla ponnies med okänd härstamning, men numer kan du välja mellan ASRP och BRF för sådarna ponnies, rätt ska vara rätt.

Vad står BRF för?

Den har jag inte hört om tidigare. Visste inte att man kunde registrera okänd ponny där också, alla hänvisade till ASRP.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen gick årets bruksprov för svensk ridponny av stapeln på Grevagården. Vann gjorde den femåriga hingsten Copy Me.
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 141
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen svensk till omhoppning i Stuttgart. Efteråt är stjärnorna Peder Fredricson och Henrik von Eckermann rasande. – Fanns det gula kort...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: Gunnar
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i...
2
Svar
21
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka