svensk ridhäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

undrar om det finns något sådan förening som fungerar som svensk ridponny fast för stora hästar??
är cremello och palomino godkänd färg där isåfall?
berätta gärna hur en sån ska se ut i typen?
och om det finns någon hemsida?
tacksam för svar?

Det är ju det svenska halvblodet som är stora hästars ridponnyer! :D

D v s att man korsar flera olika raser för att få fram en så bra ridhäst som möjligt :)

ASVH, dvs Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, dvs halvblod. Svensk ridhäst så att säga!

Isabella o dubbelgula är godkända färger. Men du har säkert redan ett hum om hur ett halvblod ska se ut?

ASVH har länken: http://www.asvh.se/

ASVH reggar alla hästar av halvblodstyp. Men för de med raskod 99 (tror jag att det är) och gråa papper finns ingen direkt rasbeskrivning. Så det räknas inte direkt som nån ras, utan det finns mer för att ALLA hästar måste ju ha pass. Det är ju samma sak med ASRP. De registrerar BÅDE riktiga Ridponnyer och korsningsponnyer, men korsningarna blir ju inte ridponnyer för det

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023