Svensk politik nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
1742076501482.webp

NorthVolt i konkurs. För inte alltför lång tid sedan stod MA Andersson i talarstolen och pompöst trumma ut:
Alltså vi ser på den våg av investeringar som sköljer över Sverige -nu med batterifabriker i norr men också i Västsverige. Fossilfri stålproduktion och grön gruvverksamhet. Det är helt fantastiskt. Det hade inte sett ut så här om inte miljöpartiet hade funnits i Sveriges riksdag och i Sveriges regering och drivit på
:cool: Mmmm tack tack TACK miljöpartiet för Ert driv och ideologiska politiska idéer. Men miljöpartiet har fått en chans att visa framfötterna -gick åt skogen -men ägarna till NV är ju glada :D
Lite reaktioner på ditt inlägg på ett slöseri av allas våra pengar. Helt galet från början till slut. Investera i en dröm.

Regeringen går vidare med förslaget att höja högkostnadsskyddet med 30%. Helt vansinnigt enligt mig, undras hur det påverkar folkhälsan. Jag kan inte vara ensam om att ha avstått från att hämta ut medicin för att jag inte haft råd.

Jag undrar hur detta kommer att påverka Tidöpartiernas sympatier till nästa val. Man har sänkt skatten för välbeställda vilket kan ge fler röster men nu när man tar från de fattiga och ger till de rika har jag svårt att tänka mig att rösterna som man vinner uppväger de som man förlorar.

https://www.dn.se/sverige/hogkostnadsskyddet-hojs-kraftigt-i-sommar/

Regeringen går vidare med förslaget att höja högkostnadsskyddet med 30%. Helt vansinnigt enligt mig, undras hur det påverkar folkhälsan. Jag kan inte vara ensam om att ha avstått från att hämta ut medicin för att jag inte haft råd.

Jag undrar hur detta kommer att påverka Tidöpartiernas sympatier till nästa val. Man har sänkt skatten för välbeställda vilket kan ge fler röster men nu när man tar från de fattiga och ger till de rika har jag svårt att tänka mig att rösterna som man vinner uppväger de som man förlorar.

Men ändå klar högerpolitik får man ge dem och det var väl det som röstades in? Sätt press på de svagaste grupperna så att de arbetar mer och slutar sjåpa sig med att de har sjukdomar?

Jag blir så arg. Och trött och less. Men mest arg.

Som kroniker så blir jag gråtfärdig av det, annars brukar jag nog främst också bli just arg för olika beslut. Men det här känns verkligen som att de pissar på oss sjukliga, kroniker och funkisar. Och jag är rädd att en rödgrön regering inte skulle rätta till det tillräckligt vid ett regeringsskifte.
Precis!
Nu är jag, förhoppningsvis, ingen kroniker. Men är sjukskriven och äter en massa mediciner. Jag kommer inte ha råd med detta.
Pratade med mamma om det igår och hon hoppades på att SD skulle stoppa detta, med tanke på deras väljarbas. Och det har gått låååångt när hon sätter någon som helst hopp till SD. Men ja..

Men ändå klar högerpolitik får man ge dem och det var väl det som röstades in? Sätt press på de svagaste grupperna så att de arbetar mer och slutar sjåpa sig med att de har sjukdomar?

De kan inte regera utan SD som gick på val att göra livet för fattiga, eg en del av deras egna väljarkår, lättare. I nästa val bör oppositionen gå ut stenhårt med det. Vad SD vill är att fokus på dem är rasism och invandrarfientlighet eftersom de vet att det är en vinnande fråga. Attackera dem istället för att de gör livet för sina egna väljare dyrare och svårare.

De kan inte regera utan SD som gick på val att göra livet för fattiga, eg en del av deras egna väljarkår, lättare. I nästa val bör oppositionen gå ut stenhårt med det. Vad SD vill är att fokus på dem är rasism och invandrarfientlighet eftersom de vet att det är en vinnande fråga. Attackera dem istället för att de gör livet för sina egna väljare dyrare och svårare.
Det har vänsterpartiet gjort ganska konsekvent faktiskt, men det skulle ju göra störst skillnad om S också körde på det.

Yay, mer övervakning och intrång i den personliga integriteten. Varför, varför, varför kan inte våra politiker fatta beslut som har en faktisk, positiv effekt, utan bara "hårdare tag" och liknande?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-300-miljoner-for-skolsakerhet
Det här är ju gratisförslag. Det innebär förmodligen inte ett dyft högre reell säkerhet men sd-regeringen kan säga att de gör massa. Och det är ju bra för dem. Då kan de använda pengarna till att sänka skatter istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 587
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 308
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka