Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tex religiösa samfund vars värderingar och predikningar handlar om att gå emot det svenska samhället på ett extremt sätt. Tex. Att män inte kan ta en kvinna i hand, att barn inte ska vara med i sexualundervisning, eller att det är en synd att vara homosexuell, att kvinnor är mindre värda och ska lyda under en manlig hand.Kan du definiera extremism? Det är rätt centralt i diskussionen.
Ett stort antal svenska moskéer vill ha ett förbud mot handlingar som skändar, provocerar och förolämpar islams och muslimers symboler och heliga värderingar. Citatet är inklippt från DOKU.Citatet var att 60% vill stänga moskéer som bejakar extremism. Den absoluta majoriteten av moskéer i Sverige gör inte det.
Ett stort antal svenska moskéer vill ha ett förbud mot handlingar som skändar, provocerar och förolämpar islams och muslimers symboler och heliga värderingar. Citatet är inklippt från DOKU.
Hur känner du själv inför att skattepengar går till religös extremism?
Tycker DOKU lämnar en del att önska ganska ofta. Lägger till att det mest är Sofie Löwenmark som jag tycker återgett många saker helt knasigt emellanåt.Ett stort antal svenska moskéer vill ha ett förbud mot handlingar som skändar, provocerar och förolämpar islams och muslimers symboler och heliga värderingar. Citatet är inklippt från DOKU.
Hur känner du själv inför att skattepengar går till religös extremism?
¨läs inlägg 1 522 och när du har läst mitt svar där kanske du kan svara på hur du själv känner inför att skattepengar går till religös extremism.Definiera extremism
Självklart tycker du det!!Tycker DOKU lämnar en del att önska ganska ofta. Lägger till att det mest är Sofie Löwenmark som jag tycker återgett många saker helt knasigt emellanåt.
Tex religiösa samfund vars värderingar och predikningar handlar om att gå emot det svenska samhället på ett extremt sätt. Tex. Att män inte kan ta en kvinna i hand, att barn inte ska vara med i sexualundervisning, eller att det är en synd att vara homosexuell, att kvinnor är mindre värda och ska lyda under en manlig hand.
Hur tänker du kring religiös extremism?
Det låter som om rätt många samfunds bönelokaler ska stängas ner och definitivt inte bara muslimers. Många av de där sakerna predikas ju friskt inom vissa delar av kristendomen också men det tas aldrig upp av SD och dess nättrupper.Tex religiösa samfund vars värderingar och predikningar handlar om att gå emot det svenska samhället på ett extremt sätt. Tex. Att män inte kan ta en kvinna i hand, att barn inte ska vara med i sexualundervisning, eller att det är en synd att vara homosexuell, att kvinnor är mindre värda och ska lyda under en manlig hand.
Hur tänker du kring religiös extremism?
Fast du har ju inte heller någon aning om vad jag reagerat mest på, och det har egentligen inte med svensk kontext att göra utan rör någon krönika om media/muslimer i USA som återgav specifika intervjuer som jag sett i sin helhet och därför blev väldigt förvånad när många saker lämnades ute.Självklart tycker du det!!
Jag är ingen jurist, så svaret är nej. Du har kunskap om hur lagstiftning ska utformas för att träffa religiös extremism?Så du har alltså ingen kunskap eller uppfattning hur lagstiftningen kan utformas för att träffa vad du kallar ”extremism”.
Just detta skulle kunna vara hämtat från både SD och KD dock (och vissa kristna oavsett partitillhörighet).att barn inte ska vara med i sexualundervisning, eller att det är en synd att vara homosexuell, att kvinnor är mindre värda och ska lyda under en manlig hand.
Hur ska jag kunna ha en aning om det? Du svarade bara att du ansåg att doku ofta utelämnar endel att önska ganska ofta, och jag svarade -självklart tycker du det!Fast du har ju inte heller någon aning om vad jag reagerat mest på, och det har egentligen inte med svensk kontext att göra utan rör någon krönika om media/muslimer i USA som återgav specifika intervjuer som jag sett i sin helhet och därför blev väldigt förvånad när många saker lämnades ute.
Ja, det var ju min poäng? Jag antar att du tycker att det var självklart pga att jag är uttalat vänster osv. Men det här var liksom snarare att hon dels uppenbart hade snott innehållet till viss del och verkar ha missat poängen.Hur ska jag kunna ha en aning om det? Du svarade bara att du ansåg att doku ofta utelämnar endel att önska ganska ofta, och jag svarade -självklart tycker du det!
Fast alltså - religiös extremism handlar väl om islamism i moskéernas fall och det tycker jag inte är förvånande om 60% av folket vill stävja? Är det ens kontroversiellt?
Nivån i den här tråden blir rätt tramsig när det ska förlöjligas åt båda håll.
Problemet är att vi svenskar ignorerar annan extremism, särskilt kristen sådan.Nej, extremism handlar inte om islamism. Om det förefaller oklart kan du fråga pastor Green om hans syn på homosexualitet.
Är det verkligen så? Om vi tar tex Åke Green, så minns jag att det togs upp i all dagspress, tv nyheterna, debattprogram osv och han blev åtalad- och på den tiden...friad. Hade ett sådan uttalande kommit idag gissar jag att twitter svämmat över av både applåder och av hot och hat. Samtlig media hade då som nu hängt på som hungriga vargar.Problemet är att vi svenskar ignorerar annan extremism, särskilt kristen sådan.
Jag kan inte påminna mig att man tassat på tå för t ex IS eller talibaner?Är det verkligen så? Om vi tar tex Åke Green, så minns jag att det togs upp i all dagspress, tv nyheterna, debattprogram osv och han blev åtalad- och på den tiden...friad. Hade ett sådan uttalande kommit idag gissar jag att twitter svämmat över av både applåder och av hot och hat. Samtlig media hade då som nu hängt på som hungriga vargar.
Jag vågar påstå att det görs stor skillnad på hur svensk kristen extremism granskas och kritiseras i media och hur islamistiskt extremism granskas och kritiseras i media. Kristen extremism är helt ofarlig att puckla på medans man inte är lika säker när det kommer till att puckla på islamistisk extremism. Då gäller det att tassa lite försiktigt och möjligtvis våga sig på något litet tjyvnyp. Risken är bra mycket större att du en vacker dag står öga mot öga med en pistolpipa, eller att svenskar ute i världen blir måltavla för den typen av vedergällning när det gäller kritisk granskning av islamistisk extremism än kristen extremism.
Nej det gör man inte. Fast det bara hos IS och talibanerna som extremism frodas tänker du?Jag kan inte påminna mig att man tassat på tå för t ex IS eller talibaner?