Svensk mat

Zamira

Trådstartare
Det här med kraftfoder...
Finns massa fina sorter och müsli och allt vad det är, men trots allt, mesta spannmål i dem. Men bär mig emot att köpa spannmål från utlandet. Vill dels gynna svenska bönder och dels vill jag minska transporterna.

Och ja, våra har redan fri tillgång av hösilage med utmärkta värden. Varenda foderstatsprogram säger att bara hösilage räcker, men det gör det inte, ponnyn blir för smal.

Hur tänker ni andra? Fina bindningar med icke svenskt, eller vad finns för svenskt?
Kör nu havre, krafft och olja.
 
Ja havren köpte vi från en granne.
Vilka foder är helt svenska då?
Pavo, hippolyt mm mm är ju definitivt icke-svenska.
Krafft och granngården då?
 
Jag köper i största möjliga omfattning svenskproducerat foder. Och är ibland frustrerad över att det jag söker inte finns i det svenska sortimentet.
 
Mustang marknadsförs som svenskt. Om det innebär att alla (eller nästan alla) råvaror är svenska eller om fodret tillverkas (dvs blandas och pelleteras) i Sverige vet jag inte.
Krafft ägs ju av Lantmännen, så jag kan tänka mig att det är delvis svenska råvaror (Lantmännens devis är att använda svenska råvaror i den mån det går).
Granngårdens foder hittar jag ingen info om just nu.
Betfor är svensktillverkat.

Råvaror ursprungsmärks, så där är det ju enkelt att läsa på säcken. Men det är inte säkert att samma produkt från samma märke alltid har samma ursprung, så det vill till att man läser varje gång.

Hur det ser ut med mineraltillverkning vet jag ingenting om.
 
Det här med kraftfoder...
Finns massa fina sorter och müsli och allt vad det är, men trots allt, mesta spannmål i dem. Men bär mig emot att köpa spannmål från utlandet. Vill dels gynna svenska bönder och dels vill jag minska transporterna.

Och ja, våra har redan fri tillgång av hösilage med utmärkta värden. Varenda foderstatsprogram säger att bara hösilage räcker, men det gör det inte, ponnyn blir för smal.

Hur tänker ni andra? Fina bindningar med icke svenskt, eller vad finns för svenskt?
Kör nu havre, krafft och olja.
Svenska Foders återförsäljare borde ha både Hippo och Krafft, svenska märken. Skulle aldrig falla mig in att köpa färdigfoder från tex Holland, Asien osv. Nere i Europa odlas stora mängder majs som ingår i de flesta foder där vilket får stärkelsen att skena upp mot 30 -40 %. I Asien finns risbaserat foder.....tveksamt pga miljö och gifter som arsenik . Utomlands finns inte alls samma kontroll som vi har här och foder har nått ut med bla dioxin i.....
 
Jag köper gärna så "närproducerat" som det går, dvs köper helst havre från grannbonden och köper även helst foder tillverkat i sverige av svenska råvaror om det som jag söker finns till ett överkomligt pris. Gäller det mesta som jag handlar, hästmat, kattmat, människomat & varor :) - fast jag är ingen fanatiker och letar inte i all oändlighet, men finns det två alternativ i affären så väljer jag det som är producerat närmast.
 
Jag har ett par unghästar som har lite svårt att "ta sig". De får ett brittiskt kraftfoder som tillägg eftersom de heller inte "tar sig" av havre.
Jag köper både hösilage och havre från en (skapligt) lokal producent.
 
Salsa hästfoder är svensktillverkade muslimixer. de flesta råvarorna är svensktillverkade och lokalproducerade. finns kraftfoder med/utan havre, lusern hack och pellets med svenska råvaror (Halland) m.m. tillverkas i Ljungbyhed Skåne.
 
Iform är svensktillverkat, såhär skriver de på sin hemsida:
Vår miljöpolicy

Iform Hästfoder AB är ett modernt foderföretag som har ett brett utbud av kraftfoder till alla olika typer av hästar.

Allt foder är egenproducerat efter noggrant framtagna recept.

Vi skall endast använda naturliga råvaror i våra foder och då det är möjligt skall de vara lokalt producerade.

Vi skall sträva efter att ha en effektiv logistik i frakter för att minska miljöpåverkan.

Vi skall sträva efter att använda återvinningsbara emballage vid förpackning av vårt foder.
Därmed bidrar vi till en hållbar utveckling och är ett miljömedvetet alternativ inom hästfoderbranschen.
 
Krafft har müsli som tillverkas i GB vet jag. Mills nånting.....

Mustang marknadsförs som svenskt. Om det innebär att alla (eller nästan alla) råvaror är svenska eller om fodret tillverkas (dvs blandas och pelleteras) i Sverige vet jag inte.
Krafft ägs ju av Lantmännen, så jag kan tänka mig att det är delvis svenska råvaror (Lantmännens devis är att använda svenska råvaror i den mån det går).
Granngårdens foder hittar jag ingen info om just nu.
Betfor är svensktillverkat.

Råvaror ursprungsmärks, så där är det ju enkelt att läsa på säcken. Men det är inte säkert att samma produkt från samma märke alltid har samma ursprung, så det vill till att man läser varje gång.

Hur det ser ut med mineraltillverkning vet jag ingenting om.
 
Krafft har müsli som tillverkas i GB vet jag. Mills nånting.....

Precis, det blandas säkert här. Men jag tror inte att råvarorna är enbart svenska och det var väl det @Zamira ville ha?
Svensktillverkade foder finns det ju många. Råvarorna är importerade och de svenska bönderna får inte ett öre.

Lusern odlas på ett par håll i landet. Tycker jag ser det ganska ofta i vallblandningar, finns säkert rena lusernodlingar också.

Ett svenskodlat foder jag är lite sugen på att prova men inte gjort är rapskaka. Odlas och pressas i Sverige och ska vara ett helt okej hästfoder. Bättre proteinsammansättning än linfrö och bra fettsyresammansättning. Hittills inte hittat någon som kan sälja små mängder.

Foderärtor och -bönor, någon som vet hur det är som hästfoder?
 
Precis, det blandas säkert här. Men jag tror inte att råvarorna är enbart svenska och det var väl det @Zamira ville ha?
Svensktillverkade foder finns det ju många. Råvarorna är importerade och de svenska bönderna får inte ett öre.

Lusern odlas på ett par håll i landet. Tycker jag ser det ganska ofta i vallblandningar, finns säkert rena lusernodlingar också.

Ett svenskodlat foder jag är lite sugen på att prova men inte gjort är rapskaka. Odlas och pressas i Sverige och ska vara ett helt okej hästfoder. Bättre proteinsammansättning än linfrö och bra fettsyresammansättning. Hittills inte hittat någon som kan sälja små mängder.

Foderärtor och -bönor, någon som vet hur det är som hästfoder?


Kraffts müsli tillverkas hos Red Mills på Irland hittade jag nu.

http://www.krafft.nu/?extEvent=getNews1&newsItem=1364
 
Det verkar funka bra att odla lusern i Sverige men jag har läst att allt det som säljs till häst vanligen kommer från Danmark, dom har kanske inriktat sig mer på att odla lusern enbart och inte vallblandningar.

Precis, det blandas säkert här. Men jag tror inte att råvarorna är enbart svenska och det var väl det @Zamira ville ha?
Svensktillverkade foder finns det ju många. Råvarorna är importerade och de svenska bönderna får inte ett öre.

Lusern odlas på ett par håll i landet. Tycker jag ser det ganska ofta i vallblandningar, finns säkert rena lusernodlingar också.

Ett svenskodlat foder jag är lite sugen på att prova men inte gjort är rapskaka. Odlas och pressas i Sverige och ska vara ett helt okej hästfoder. Bättre proteinsammansättning än linfrö och bra fettsyresammansättning. Hittills inte hittat någon som kan sälja små mängder.

Foderärtor och -bönor, någon som vet hur det är som hästfoder?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 669
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 513
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp