Svea flyttar hemifrån

Youmeoh

Trådstartare
Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag och sambon kommit fram till att vi inte kan ha kvar vår lilla prinsessa. Vi har nästan hela tiden misstänkt att hon inte trivs som innekatt (har tyvärr ingen möjlighet att låta dom gå ute), har nästan vänt ut och in på oss för att hon ändå ska trivas och må bra, men nu har vi nått en gräns där det känns som om vi inte kan göra så mycket mer.
Alternativen var omplacering eller avlivning. Enda kravet jag hade för omplacering var att det ska vara nån vi känner (skulle aldrig förlåta mig själv om hon inte skulle få det bra)

Nu blev det i alla fall så att hon kommer flytta till min farmor och farfar i sommar. Är helt säker på att hon kommer få det hur bra som helst där. Dom bor i ett stort hus ute på landet så hon har stora ytor att vara på, både inne och ute och hon kommer bli otroligt bortskämd av dom :love: Och vi kommer kunna träffa vår lilla darling varje gång vi hälsar på

Undrar nu vad vi kan behöva tänka på. Hur blir omställningen innekatt/utekatt? Om hon ens väljer att gå ut...

Några fler tankar eller idéer?
 
Senast ändrad:
Sv: Svea flyttar hemifrån

Svårt att förklara, men det är som en känsla som både jag och sambon har.
Vissa perioder verkar hon väldigt nere och vill bara ut, till varje pris. Under dessa perioder händer det även rätt ofta att hon kissar inne (inget småskvättande, utan riktigt "protestkiss")
Vi har disskuterat fram och tillbaka under dom två år vi haft henne och båda två får helt enkelt känslan av att hon inte trivs med att bo i lägenhet.
Inget fysiskt fel på henne, utan det verkar vara inombords som hon inte riktigt mår bra

Känns givetvis trist, men vill bara att hon ska ha det bra, så därför försöker vi detta nu. Tror verkligen inte hon kommer må sämre av att få komma ut och bo på landet, snarare tvärtom
 
Sv: Svea flyttar hemifrån

Vi släppte ut vår nioåriga hankatt från en dag till en annan. Han levde lycklig som utekatt till han var 18 år. Sen fick han en hjärnblödning och fick avlivas... Men det hade knappast med det plötsliga utsläppandet att göra :D
 
Sv: Svea flyttar hemifrån

Vi släppte ut vår nioåriga hankatt från en dag till en annan. Han levde lycklig som utekatt till han var 18 år. Sen fick han en hjärnblödning och fick avlivas... Men det hade knappast med det plötsliga utsläppandet att göra :D

Det får vi ju verkligen inte tro! :p Haha

Det är just själva utsläppet jag är lite orolig för. Hon har ju så gott som aldrig varit ute (förutom dom gånger hon rymt) och det är ett nytt ställe, så det är ju inte "hemma" heller.

Min hjärna undrar hela tiden hur hon kommer reagera när hon får komma ut. Just nu håller jag mest tummarna för att hon ska bli lite feg och inte riktigt våga dra i väg i full fart det första hon gör
 
Sv: Svea flyttar hemifrån

Vad skönt att ni har hittat en bra lösning för katten!

Det viktiga när katter flyttar och ska få gå ut är att de verkligen vet var de hör hemma. Därför ska ni låta henne vara inne minst en vecka, helst längre innan hon släpps ut första gången. Eftersom hon flyttar till nya människor så ska hon känna sig trygg med dem innan hon släpps ut. Det är viktigt att ni inte lyfter ut henne utan att hon får gå ut genom dörren själv.

Lycka till!
 
Sv: Svea flyttar hemifrån

är hon okastrerad? Då är det nog under löp hon kissar, en hona behöver inte tydligt visa att de löper men kan ändå revirmarkera...har själv haft en sådan hona..

är hon okastrerad är det viktigt att ID-märka och kastrera henne innan hon blir utekatt...
 
Sv: Svea flyttar hemifrån

Det var det jag hade nånstans i bakhuvudet! (Tack för att du friskade upp mitt minne lite grann)
 
Sv: Svea flyttar hemifrån

Nej, hon är kastrerad.
Vi trodde också att kisseriet var löp-relaterat (veterinären vi pratade med inför kastreringen trodde det skulle upphöra då, men sa att det inte var helt hundra säkert)
Innan kastrering syndes det mycket väl när hon var i löpen, men allt sånt försvann efter kastreringen
 
Sv: Svea flyttar hemifrån

Dessa perioder då hon kissar finns det något samband..tex att ni varit borta mycket, haft besök (av tex småbarn), att du och din partner stängt in er för privata stunder, att du varit nyduschad, glömt rensa lådan mm

Testat feliway i uttagen, flera lådor, annan sand?
 
Sv: Svea flyttar hemifrån

När vi har flyttat med våra katter (2 ggr) har vi först hållit dem inne minst en vecka för att vänja dem vid allt nytt inne (skicka gärna med något som är ert, tex en filt eller liknande så hon har en välbekant doft med sig).

Efter det har vi låtit dem gå ute c:a en vecka i sele och långlina (under koll) för att lära känna närmsta omgivningen.

Sedan har de fått börja gå ut löst under dagarna innan de sedan fått gå ut när de vill (kattlucka, men det bestämmer man ju hur man vill göra).

Detta sättet har fungerat bra på alla utom en hankatt, men han var också en mycket orolig själ som var omplacerad hos oss. Första flytten hem till oss gick bra, men när vi sen flyttade till nytt hus så gick han tillbaka till gamla huset efter ett tag.

Som tur var flyttade vi bara tre km den gången så vi kunde bara hämta hem honom, göra om proceduren och sedan gick det bra.

Lycka till!

Ännu bättre är ju om någon av er kan sova över hos dem den första/de första dagarna, så blir det ju en större trygghet.
 
Senast ändrad:
Sv: Svea flyttar hemifrån

Precis som du skriver har min familj också gjort när vi flyttat osv med våra kissar. Tycker det har fungerat väldigt, väldigt bra:laugh:

Tycker jag hört många som bara kastat ut katten och sen har den försvunnit, kanske för att den inte hittat hem, eller känner sig hemma på nya stället.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Kropp & Själ Skulle behöva reflektera och tänka högt, om någon orkar läsa…. Jag har alltid drömt om en liten stuga mitt ute i ingenstans där...
2
Svar
32
· Visningar
3 261
Senast: Nytant
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp