Svartsjuka hästar?

eldione

Trådstartare
Ja kan dom bli det eller inte? Om inte, vad är det för reaktion vi egentligen ser när vi ser sånt som vi uppfattar som svartsjuka?

Det exemplet jag tänker på:
För några år sedan hade jag min häst i ett stall där det fanns en häst till. Allt hade fungerat bra i över ett halvår efter att jag köpt hästen och de var bra kompisar. På våren började jag rida allt oftare och sen så red jag regelbundet 4-6 dagar i veckan, ensam. Min stallkompis började intressera sig för annat :angel: och red sin häst max en gång varannan vecka.
Efter ett tag började min hästs hagkompis bli allt surare och surare mot min häst. I hagen fick han aldrig gå särskilt nära och när jag kom ut för att hämta min häst så kom den andra attakerande! Han attakerade aldrig om man tog in honom, men tog man in enbart min häst så blev han förbannad.
Hästen hade tidigare enbart visat liknande reaktioner om han hade sett sin ägare rida en annan häst och låtit honom stå kvar (ingen reaktion om han fick vara ute också med annan ryttare).
Min häst flyttades efter ett par månader till ett annat stall för att komma tillbaka igen i slutet av sommaren, då red min stallkompis oftare igen och allt var frid och fröjd mellan hästarna.

Nå? Är det verkligen en häst som visar svartsjuka det här eller är det bara vi som tolkar in det?

Sv: Svartsjuka hästar?

självklart kan hästar vara svartsjuka! vi har ett sto i hagen nu som ingen egentligen gör nånting med alls, hon är skitgrinig när man håller på med de andra, men hur snäll som helst när man klappar henne.

min pålle är förövrigt också väldigt svartsjuk, jag får inte klappa andra hästar när han ser på. han gör ingenting åt det, men .. om blickar kunde döda. ibland får jag inte ens klappa stallkatten.

min pålle är förövrigt också väldigt svartsjuk, jag får inte klappa andra hästar när han ser på. han gör ingenting åt det, men .. om blickar kunde döda. ibland får jag inte ens klappa stallkatten.
Det låter exakt som min svartsjuke unge ;)

Jag kallar det svartsjuka, men jag tror nog det är något helt annat.

Min teori:
En "ranglåg" häst som är "kompis" med den ranghögsta hästen klättrar automatiskt upp i rang.
När du är i hagen är du, förhoppningsvis, ranghögst. Visar du att du är kompis med någon annan häst än din egen, så flyttas din häst nedåt i rangstegen.
Det hästen gör är att den visar att den inte accepterar/ är missnöjd med, "nedgraderingen".
När du lämnar hagen återgår, förhoppningsvis, allt till det normala igen.
För en del hästar räcker det med att du är inom synhåll och inte nödvändigtvis i hagen.

Jag tror att de kan det i alla fall. Min häst kan bli lite väl bitchig mot de andra om jag är i hagen.

Jag har ett sto som jag haft i 2,5 år, och en valack som jag haft i 3 månader.
Dom har inte stått på samma ställe och därför inte sett varandra.
Nu står dom på samma ställe och jag märker hur svartsjuk stoet blir.
Dom går nu i hage bredvid varandra, man ser hur hon följer mig med blicken när jag kommer, hämtar jag valacken först står hon och glor på mig och gnäggar ibland. Sen när jag ska hämta henne brukar hon gå iväg med öronen bakåt.. haha!
Men nu verkar hon ha bytt stil och kommer istället gående med öronen framåt och gnäggar lite.
I stallet om dom står mitt emot varandra i stallgången och jag pussar på valacken blir hon rätt sur, hon brukar börja skrapa med hoven, skaka på huvudet osv för att få min uppmärksamhet. När jag rider förbi hagen med valacken glor hon verkligen på oss och fattar inte vad jag gör med den där andra hästen.. första gången hon hade sett mig rida valacken och jag skulle hämta henne i hagen sen gick hon surt iväg med öronen bakåt. haha hon är så rolig.

Det var väl egentligen inte riktigt så i mitt fall (de andras kanske) eftersom det var min kompis häst F som blev sur mot min häst, Ludde, för att han fick uppmärksamhet och komma ut med sin ägare hela tiden medan F var mer eller mindre bortglömd. F var sur hela tiden, även när vi inte var i hagen även om det var värst då. Dessutom hade inte den hästen nån respekt för mig alls :p

Senast ändrad:

Jag tycker det låter som svartsjuka. Sen visar hästar det på olika sätt...
Men tycker helt klart det låter som det.
Den vill ju också va med.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
99
Senast: Badger
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka